כסף וצרכנות

הבשר לקראת הוזלה משמעותית? הרפורמה שעשויה לחתוך מחירים

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי צפויה להגיש את הצעת הרפורמה החדשה לייבוא הבשר הטרי בהסתמכות על גופי כשרות מוכרים בחו"ל: "הרבנות יצרה שוק ריכוזי"
מערכת ice |  11
יוליה מלינובסקי (צילום נועם רבקין פנטון פלאש90)
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, יו"ר הוועדה למיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, צפויה להניח הבוקר (שני) ליו"ר הכנסת את הצעת החוק לרפורמת ייבוא הבשר הכשר לארץ. ההצעה מגיעה ברקע קידום הנושא שעוסקת בו בחודשים האחרונים בהתייחסות למונופול הקיים בשוק, לפיו רק בשר עם כשרות של הרבנות הראשית לישראל מותר למכירה ככשר.
הרפורמה של מלינובסקי צפויה למעשה להכשיר חותמות של גופי כשרות עולמיים שמוכרים על ידי הרבנות הראשית, אך אלא לא ייפעלו תחת הרבנות בכל הנוגע לחיתום כשרות ושחיטה אלא יפעלו כעצמאים בתחום. באופן הזה למעשה מנסה הח"כית לשבור את הריכוזיות שקיים היום בידיה של הרבנות הראשית בלבד, ולפתוח את שוק הבשר הטרי לתחרות, ולאפשרויות גדולות יותר של ספקים. 
השינויים שתגרור הרפורמה אם תאושר, עתידים להוזיל באופן משמעותי את מחירי הבשר הטרי בשל מספר גורמים: הראשון קשור בכוח האדם בתעשיית כשרות הבשר, שכן רוב הבשר בישראל מיובא ולצורך השחיטה הכשרה נשלחים צוותים מטעם הרבנות הראשית לחו"ל. ברפורמה החדשה, אותם גופי כשרות מוכרים שלמעשה כבר פועלים בתחום השחיטה בחו"ל ומאכילים את יהודי התפוצות שומרי הכשרות, כך שלמעשה בין הבשר הכשר שלהם לישראל חוצצת רק הרבנות הראשית.
הגורם הנוסף שיוזיל את העלויות הוא עצם התחרות שתיפתח בשוק מול הריכוזיות הנוכחית שנתונה בידיה של הרבנות הראשית לישראל. יודגש כי מדובר בגופי כשרות מוכרים ומקובלים שחותמתם מאושרת על ידי הרבנות הראשית במוצרי מזון וצריכה אחרים.
 
טיוטת הצעת החוק מתייחסת נתוני אגף התקציבים במשרד האוצר, 60% מהבשר הכשר הנצרך בארץ מיובא מחו"ל, כאשר סכום העלויות העודפות של הכשרות נעות בין 550 ל-770 מיליון ש"ח בשנה.
מכיוון שהרבנות אינה מסכימה להכיר בכשרות השחיטה של גופי כשרות מוכרים בחו"ל, נוצר שוק ריכוזי וסגור בקרב יבואני הבשר, העומד על כ-30 יבואני בשר בלבד, כאשר אלה נאלצים לממן משלחות לחו"ל של ראשי צוותים, שוחטים, בודקי חוץ ופנים, משגיחים, מנקרים ועוד. אנשי צוות השחיטה משתכרים בסכומים גבוהים, המגולמים על עלויות הבשר בישראל לצרכן.
כמו כן, צויין כי קבוצת השוחטים המוסמכים על ידי הרבנות היא קטנה ומונה כ-600 שוחטים בלבד. יש לציין שמדינת ישראל ממוקמת רביעית בעולם בצריכת הבשר לנפש, ולכן יש להגדיל את מספר השוחטים.
עוד צויין בטיוטה בחודשים האחרונים התקבלה יוזמה להקמת בית ספר לשחיטה במטרה להגדיל את היצע השוחטים המצומצם ולהגביר את התחרות בענף, אשר תוביל לבסוף להורדת מחירי הבשר. אולם, תכנית זו נגנזה.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    המטרה הברורה של הממשלה מחיקת כל סממן יהודי
    נוי 06/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המטרה הברורה של הממשלה מחיקת כל סממן יהודי
    סגור
  • 9.
    זה בדיחה???
    פחחח 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עלות הכשרות היא מקסימום 770 מיליון בשנה? זה יוצא משהו כמו 100 שקל לאזרח לשנה, אני אוכל נניח שקילו בשר בשבוע (לדעתי יותר) נניח שעולה בממוצע 30 שקל (שוב לדעתי יותר) מתקבל בערך 1500 שקל לבשר, בקיצור מקימום הוזלה שלכ-7 אחוז. (וגם כאן לדעתי הרבה פחות) אבל הי למה לא לעשות קצת פופוליזם לקראת הבחירות על חשבון חרדים. מגעיל
    סגור
  • 8.
    הונאת הציבור שקרנית
    איש 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירי הבשר מושפעים ממחיר השוק העולמי, השילוח, וחזירות הסוחרים שמגיעה בגלל הצורך לשרוד מהמיסים המטורפים שהחזירים הדוחים בכנסת מטילים על האזרחים המסכנים והסוחרים כדי לא להפסיד מגלגלים את זה על הצרכן המסכן שהופך בסוף לצרחן שאף אחד לא שומע את זעקותיו, הכשרות היא סתם תרוץ מצוץ מהאצבע להפנות אליו את השיח הציבורי כדי להסיח דעתו מהאונס שהוא עובר, עלות הכשרות מסתכמת בכמה אגורות לקילו במקרה הגרוע, תפסיקו לזרות חול בעיני הציבור הטיפש שמאמין לכל גחמה של אנסי העם! מושחתים נמאסתם!
    סגור
  • 7.
    עוד נוצריה
    שורה 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכי לכנסיה
    סגור
  • 6.
    מלינובסקי והבשר
    אבי 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בנתיים מי שמרוויחה ארבעים אלף זו הפח אפא מלינובסקי לא המשגיחים המסכנים בחוץ לארץ
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    מזל טוב (ל"ת)
    יעקב 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כלכלן שבדק את הנושא קבע
    בגדי המלך החדשים 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלות הכשרות כיום היא כ 20 אגורות לקילו. זאת אומרת שגם אם יוזילו ב- 50% (קרוב לוודאי שלא יקרה) אז חסכתם 10 אגורות לקילו. זו ממשלה בלוף שר אוצר פייק ממפלגה של מריצות. לא מעניין אותם כלכלה וודאי שהאזרח לא מעניין אותם אלא רק מריצות.
    סגור
  • 3.
    חלום יפה שהגורמים המעורבים לא יתנו לו להיתגשם
    אנטיאל שלפר 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הרבנות מעסיקה מאות דוחתים שנוסעים לחול עח הציבור וכל התהליך הזה מכניס הרבנ כסף לרבנות לכן לדעתי יעשו הכל כדי להכשיל את המהלך הזה גם היבואנים שהם דבאח סלח ותנובה הם מונופול וגם להם אין אינטרס לפתוצ את השוק בקלות לאחרים .
    סגור
  • 2.
    תשובה לכתבה
    אלמונית 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הרבנות תעמוד על הרגלים ולא תתן להעביר את החוק כי הם יפסיקו להיות המונופול, מיד כל הרבנים יתעוררו ויקימו צעקה וכרגיל זה לא יצא לפועל
    סגור
  • עלות הכשרות כיום היא 20 אגורות לקילו. (ל"ת)
    בגדי המלך החדשים 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    מושחתים
    איתן 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 3
    גוף רקוב, מושחת ומיותר.
    סגור