דיגיטל וטק

בגרות ב-AI ואווטארים דיגיטליים: התוכנית שתציל את מערכת החינוך בישראל?

על רקע המחסור החמור במורים והצורך הדחוף בשיפור הישגי התלמידים, סמנכ"ל מטח חושף בשיחה עם ice את התוכנית שמבטיחה להכניס לכיתות טכנולוגיה מתקדמת – מאווטארים דיגיטליים ועד בגרות בבינה מלאכותית
רפאל בן זקרי |  1
צחי לנגר, סמנכ"ל השיווק והמוצר במטח (צילום צילום אישי)
שנת הלימודים תשפ"ו נפתחה ברקע שני אתגרים מרכזיים המאיימים על עתיד החינוך בישראל: מחסור חמור בכוח אדם והצורך הדחוף לשפר את הישגי התלמידים במקצועות הליבה. בעוד המערכת מחפשת פתרונות, במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) מציגים חזון ברור: התשובה למשבר היא טכנולוגית, והיא מבוססת ברובה על בינה מלאכותית. "בעידן שבו קשה לגייס מורים חדשים, טכנולוגיה ובינה מלאכותית אינן מותרות – אלא תנאי הכרחי", אומר צחי לנגר, סמנכ"ל השיווק והמוצר במטח.
בראיון ל-ice הוא חושף את התוכנית הרב-שנתית שאמורה לשנות את האופן שבו תלמידים לומדים מתמטיקה ומדעים, מספר על הבגרות הראשונה מסוגה בעולם ב-AI, ועל האווטאר הדיגיטלי שכבר היום מכין תלמידים לבחינה באנגלית.
המענה הטכנולוגי למשבר כוח האדם
הנקודה הכואבת ביותר שאיתה מערכת החינוך פותחת את השנה, מסביר לנגר, היא מה שהוא מגדיר בתור "האתגר המשמעותי ביותר שמערכת החינוך בישראל מתמודדת איתו כיום": המחסור במורים. המציאות הזו, לדבריו, מובילה למצב של מורים העובדים תחת עומס בלתי נסבל, ולעיתים נאלצים ללמד מקצועות מחוץ לתחום התמחותם. כמענה לכך, הוא מציין, מטח מציעה פתרונות טכנולוגיים כמו מערכי שיעור מוכנים, כלי הערכה בזמן אמת ומערכות תרגול מותאמות אישית.
"אנחנו במטח מובילים תוכנית רב־שנתית לשילוב בינה מלאכותית בהוראת מתמטיקה אנגלית לשון ועוד", מסביר לנגר. לדבריו, המערכות הללו מסוגלות לנתח את דפוסי הלמידה של כל תלמיד ולהציע לו מסלול אישי. כך, תלמיד שמתקשה בנושא מסוים יקבל באופן אוטומטי חיזוקים והסברים נוספים, בעוד תלמיד מצטיין יקבל אתגרים מתקדמים שיפתחו את יכולותיו.
לנגר מדגיש כי הטכנולוגיה לא באה להחליף את המורה, אלא להעצים אותו. לדבריו, המורה נשאר במרכז, אבל הוא "מקבל לידיו 'יד נוספת' חכמה שמעצימה אותו". בסופו של דבר, הוא מסכם, המהלך נועד לחולל שינוי עמוק: "זהו צעד מהפכני שיכול להעלות את רמת ההישגים של כלל התלמידים, לצמצם פערים ולאפשר לכל ילד וילדה למצות את הפוטנציאל האישי שלהם".
בגרות ב-AI ואווטארים בכיתה
מעבר לתוכניות האסטרטגיות, לנגר מצביע על יישומים קונקרטיים שכבר פועלים בשטח. לפני כחודש וחצי, הוא מציין, התקיימה בישראל בגרות ראשונה מסוגה בבינה מלאכותית, מהלך שמטח הייתה שותפה לו. "הבגרות הזו היא נקודת ציון במערכת החינוך הישראלית", הוא אומר. "זהו צעד שמעיד על פתיחות וחדשנות במערכת, ועל נכונות לשלב מקצועות שמכינים את התלמידים לעולם העבודה העתידי". לדבריו, תלמידים שלומדים את התחום הופכים לא רק ללומדים טובים יותר, אלא גם ל"אזרחים מוכנים יותר לעולם המשתנה".
חידוש נוסף מגיע מכיוון ההכנה לבגרות בעל-פה באנגלית. במטח פיתחו טכנולוגיה המאפשרת לתלמידים לתרגל שיחה מול אווטאר דיגיטלי. המערכת, הוא מסביר, מנהלת עם התלמידים דיאלוג, מתקנת טעויות ומספקת חיזוקים חיוביים בסביבה בטוחה. המטרה היא להעלות את הביטחון העצמי של התלמידים ולהכין אותם טוב יותר לבחינה. לנגר רואה בכך דוגמה לאופן שבו הטכנולוגיה יכולה לשרת מטרה כפולה: "מדובר בדוגמה נפלאה לאיך טכנולוגיה יכולה לשמש בו־זמנית גם כלי חינוכי וגם כלי תומך מבחינה רגשית".
תמיכה רגשית והיערכות גלובלית
לצד הפתרונות לתלמידי התיכון והמענה למחסור במורים, לנגר מדגיש כי הטכנולוגיה במטח מכוונת גם לתמיכה רגשית בגילים הצעירים. הוא מביא כדוגמה את האתר החדש להכנה לכיתה א', שנועד להתמודד עם החששות של ילדים והורים לקראת המעבר. האתר, לדבריו, מאפשר כניסה הדרגתית לעולם בית הספר דרך פעילויות משחקיות ותרגולים, במטרה לצמצם חרדה ולחזק את הביטחון העצמי של הילדים. "מדובר לא רק באתר, אלא בגישה חינוכית שלמה, שמעמידה את רווחת הילד במרכז – כבר מהרגע הראשון", הוא אומר.
במקביל, המבט של מטח מופנה גם לזירה הבינלאומית. לנגר מתייחס למבחנים הבינלאומיים כאל "הזדמנות חשובה" לבחון את מערכת החינוך הישראלית ביחס לעולם. הוא מסביר כי במטח נערכים לכך באמצעות פיתוח תכנים מותאמים, מערכות דיגיטליות לתרגול חשיבה מתקדמת והכשרת מורים. עם זאת, הוא מדגיש כי המבחן הוא לא המטרה הסופית. "המטרה שלנו איננה רק הצלחה במבחן עצמו, אלא יצירת שינוי עומק באופן שבו תלמידים בישראל לומדים מתמטיקה ומדעים".
החזון לשנה הקרובה
במבט לשנה הקרובה, לנגר מסמן את הכיוונים המרכזיים של מטח: הרחבת הפתרונות לגיל הרך, המשך פיתוח תוכנית ה-AI הרב-שנתית, הטמעת בחינות בגרות המבוססות על מיומנויות עתידיות ופיתוח כלים נוספים ללמידה חווייתית ומותאמת אישית.
הוא מסכם ומדגיש את התפיסה שעומדת בבסיס כל המהלכים הללו. "עבורנו, טכנולוגיה איננה מטרה בפני עצמה אלא אמצעי: לשפר את הלמידה, להעצים את המורה ולתמוך בתלמיד", הוא אומר. "בסופו של דבר, המורה יישאר הלב הפועם של הכיתה. התפקיד שלנו במטח הוא להעניק לו את הכלים המתקדמים ביותר כדי להצליח במשימה החשובה מכולן – חינוך דור העתיד של ישראל".
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הבעיה, רצון ללמוד
    מור 09/2025/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מורה נוכח, תלמידים בכיתה. מורה וירטואלי, תלמידים מבריזים.
    סגור