השוק

חברת התעופה שממריאה בוול סטריט אחרי הדוחות

חברת התעופה דלתא איירליינס טסה במסחר המוקדם אחרי דוחות חזקים - מה המשמעות לשוק התעופה האמריקאי?
רוי שיינמן | 
דלתא איירליינס (צילום shutterstock)
חברת התעופה דלתא איירליינס פרסמה את תוצאות הרבעון השני שהצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אך במקביל ציננה את הציפיות לשנה הקרובה. החברה דיווחה על רווח נקי מתואם של 2.1 דולר למניה, לעומת ציפיות האנליסטים ל-2.05 דולר, והכנסות של 15.51 מיליארד דולר - מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 15.48 מיליארד דולר. הרווח הנקי הכולל, שעמד על 2.13 מיליארד דולר, היווה עלייה חדה של 63% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מניית דלתא נסחרת לפי שווי של כ-33.1 מיליארד דולר אחרי ירידה של 16% השנה ועלייה של 8% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל של כ-7.5 על הרווחים הצפויים בשנה הבאה.
למרות התוצאות המרשימות, החברה עדכנה כלפי מטה את תחזית הרווח השנתית שלה לשנת 2025 - מ-7.35 דולר למניה, כפי שצפתה בתחילת השנה, לטווח של 5.25 עד 6.25 דולר. גם התחזית לרבעון השלישי שמרנית יחסית - בין 1.25 ל-1.75 דולר למניה, כאשר תחזית השוק עומדת על 1.31 דולר בלבד. התחזית להכנסות ברבעון עומדת על עלייה של עד 4%, הרבה מעבר לציפייה לעלייה של 1.4%.
למרות שהחברה מציינת שהביקוש לנסיעות נותר יציב, מנכ"ל החברה אד בסטיאן הסביר כי הנוסעים משנים את דפוסי ההזמנה שלהם - מזמינים טיסות ברגע האחרון ולא חודשים מראש. מצב זה משפיע על יכולת החברות לצפות מה יהיה בהמשך ודורש התאמות מתמשכות, כמו קיצוץ נקודתי בטיסות לאחר הקיץ, והפחתת קיבולת בתקופות חלשות.

אחת התוצאות של השינויים בביקוש היא ירידה בהכנסות ממושבי מחלקת התיירים, שצנחו ב-5% לעומת השנה שעברה. לעומת זאת, ההכנסות ממושבים יוקרתיים כמו מחלקה ראשונה דווקא עלו ב-5%, והשותפות של החברה עם אמריקן אקספרס הניבה הכנסות של 2 מיליארד דולר - עלייה של 10%. נראה שהחברה משקיעה בלקוחות שמוכנים לשלם יותר, בזמן שהיא מוותרת על הנוסעים שרגישים יותר לעליות מחירים.
המשקיעים הגיבו בחיוב לתוצאות הרבעון: מניית דלתא מזנקת בכ-13% במסחר המוקדם, וגוררת אחריה גם עליות במניות חברות תעופה אחרות. ההסבר העיקרי הוא שבשוק ציפו לדו"ח חלש יותר, ודווקא הנתונים על עונת הקיץ הקרובה הפתיעו לטובה. החברה צופה ביקושים חזקים במיוחד ביולי-אוגוסט, למרות שבשוק התעופה כולו יש עודף היצע שפוגעת לעיתים ברווחיות.
בתחום הנסיעות העסקיות, בסטיאן טען כי יש חזרה מסוימת של לקוחות עסקיים, אם כי לא ברמה שציפו לה בתחילת השנה. התחזית הייתה לעלייה של 5%-10%, אך בפועל הביקוש נותר דומה לזה של השנה שעברה.
באפריל, דלתא הייתה בין הראשונות להודות שהיא מתקשה לעמוד בתחזיות בגלל האטה בהזמנות, שנבעה בין היתר ממדיניות המכסים של ארה"ב. כעת נראה שההשפעה של המכסים התפוגגה לפחות זמנית, ובחברה לא מציינים אותם כגורם מהותי להמשך השנה. עם זאת, עדיין מדובר במשתנה שיכול לחזור ולהשפיע, במיוחד אם יוטלו מכסים חדשים או יחודשו מגבלות על ייבוא ויצוא.
הדוח של דלתא עשוי להעיד על מגמה כללית בשוק התעופה האמריקאי - התאוששות מתונה אך לא אחידה. בעוד שיש עלייה ברווחיות ממושבים יוקרתיים ושיפור בשותפויות עסקיות, המחירים בטיסות הרגילות יורדים, והתחרות מצד חברות לואו-קוסט גוברת. בנוסף, עודף ההיצע של טיסות בשוק יוצרת לחצים על התמחור, וגורמת לכך שחברות כמו דלתא נאלצות לקצץ קווים מסוימים כדי לשמור על רווחיות.
בסטיאן הדגיש כי החברה תמשיך להשקיע במוצרים היוקרתיים שלה - בטרקלינים, באיכות המושבים ובחוויה הכוללת. "מה שהיה נחשב למתקדם לפני כשבע שנים, כבר לא מספיק היום", אמר.
הדו"ח של דלתא מציג תמונה מורכבת: מצד אחד, רווחים גבוהים, עלייה במכירת מושבים יוקרתיים, ותחזית חזקה לקיץ. מצד שני - קיצוץ בתחזית הרווח השנתית, שינוי בהתנהגות הצרכנים, וירידה כללית במחירי הכרטיסים.
השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא האם מדובר במגמה זמנית שנובעת מהשפעות עונתיות, או שמדובר בהתמתנות רוחבית בענף התעופה. כך או כך, לפחות בטווח הקצר, נראה שדלתא מצליחה לשמור על יציבות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה