השוק
ההנפקה הגדולה הבאה? החברה שרוצה מיליארד דולר מהמשקיעים
גל ההנפקות בוול סטריט ממשיך לצבור תאוצה - מי החברה שמתכוונת להיכנס למועדון החברות הציבוריות ולפי איזה שווי היא תעשה זאת?
פיגמה, חברת הטכנולוגיה שמאחורי אחת מפלטפורמות העיצוב הפופולריות בעולם, יוצאת לדרך לקראת הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסת ניו יורק. החברה הודיעה כי היא פותחת את סבב ה"רואדשואו" - שלב בו היא מציגה את עצמה למשקיעים מוסדיים במטרה לעורר עניין ולבנות ביקושים לפני ההנפקה.
במסגרת ההנפקה, פיגמה מציעה למכירה מעל 36 מיליון מניות מסוג A, במחיר מוערך של בין 25 ל-28 דולר למניה. מדובר בשילוב של מניות חדשות (גיוס הון לחברה) ומניות קיימות (מכירת מניות על ידי בעלי מניות נוכחיים), כשסך הגיוס צפוי לעמוד על קרוב למיליארד דולר. אם המניה תונפק באמצע טווח המחירים, שוויה של החברה יעמוד על כ-16 מיליארד דולר.
רואדשואו (Roadshow) הוא השלב הקריטי שלפני ההנפקה, בו הנהלת החברה מקיימת פגישות פרונטליות או מקוונות עם גופי השקעה גדולים - כמו קרנות פנסיה, קרנות גידור ובנקים להשקעות - כדי להציג את הסיפור העסקי שלה, מודל ההכנסות, נתוני צמיחה והחזון לעתיד. המטרה היא אחת: לייצר ביקושים שיאפשרו להנפיק את המניה במחיר גבוה ככל האפשר.
במקרה של פיגמה, המהלך הזה מגיע על רקע התעוררות מחודשת בשוק ההנפקות בוול סטריט, אחרי תקופה ממושכת של קיפאון. חברות נוספות כמו רדיט, סירקל (CRCL) וקורוויב (CRWV) כבר פתחו את הדלת לציבור, ופיגמה מקווה לרכוב על הגל.
פיגמה הוקמה בשנת 2012 על ידי דילן פילד ואוון וואלאס, מתוך מטרה לייצר כלי עיצוב שיאפשר שיתוף פעולה בזמן אמת בענן. בניגוד לתוכנות עיצוב מסורתיות, פיגמה פועלת ישירות מהדפדפן, תומכת בשיתוף פעולה בין צוותים בכל רחבי העולם, ומיועדת לא רק למעצבים אלא גם למפתחים, מנהלי מוצר ועוד.
הפריצה הגדולה של פיגמה הגיעה עם מגפת הקורונה, כשעבודה מרחוק הפכה לנורמה. החברה הפכה לכלי קריטי בחברות טכנולוגיה רבות, ונתפסה כתחליף ראוי לתוכנות הוותיקות של אדובי. למעשה, פיגמה כל כך הצליחה עד שבספטמבר 2022 הודיעה אדובי על כוונתה לרכוש את החברה ב-20 מיליארד דולר - עסקה שבסופו של דבר נבלמה על ידי הרגולטורים האמריקאים והאירופאים.
פיגמה כבר הגישה טיוטה להנפקה באפריל, אך רק כעת היא נוקטת בצעדים מעשיים לקראת כניסה למסחר. ההנפקה מגיעה בתקופה שבה שוק ההון האמריקאי מתחיל להתעורר לאחר חודשים ארוכים של חוסר ודאות, במיוחד סביב תחום הטכנולוגיה. המשקיעים שוב מגלים עניין בחברות הצמיחה, במיוחד כאלו שיש להן הכנסות יציבות, קהל משתמשים נאמן ופוטנציאל להתרחב לעולמות נוספים.
הערכת השווי הצפויה של פיגמה, כ-16 מיליארד דולר, אמנם נמוכה מעט מהשווי בעסקת אדובי, אך עדיין גבוהה בהרבה מהשווי האחרון שבו גייסה כסף, שעמד על 12.5 מיליארד דולר. מאז הקמתה גייסה החברה מעל 740 מיליון דולר ממשקיעים מובילים כמו אנדריסן הורוביץ, סקוויה וג'נרל קטליסט.
האתגר המרכזי של פיגמה כעת הוא להוכיח למשקיעים שהיא לא רק חברת עיצוב, אלא פלטפורמה טכנולוגית שיכולה להתרחב למוצרים נוספים, אולי אפילו לבנות אקוסיסטם שלם סביב ממשק משתמש, שיתוף פעולה ופרודוקטיביות. יש לה יתרון מובהק בגזרת דור העובדים הצעיר, שמכיר אותה היטב ומעדיף אותה על פני הכלים הוותיקים, אך כדי להצדיק שווי של כמעט 16 מיליארד דולר היא תצטרך להציג גידול מתמשך ולצאת מגבולות עולם העיצוב.
עוד ב-
משקיעים רבים סבורים כי ההנפקה של פיגמה תהווה מבחן אמיתי לשוק: האם הוא בשל לקלוט שוב חברות טכנולוגיה עם הייפ גבוה אך רווחיות שברירית? התשובה תגיע ככל הנראה כבר בשבוע האחרון של יולי, עם קביעת המחיר הסופי ותחילת המסחר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



