השוק
בדיקה: כמה עלתה לישראל התקיפה בקטאר?
כ-10 מטוסים טסו לקטאר והטילו מעל ל-10 חימושים על וילה בדוחא בה שהו בכירי חמאס - מה העלות הפוטנציאלית של תקיפה אחת היסטורית?
אתמול בשעות אחר הצהריים ביצעה ישראל תקיפה אווירית חריגה ומרוחקת בבירת קטאר, דוחא, בניסיון לחסל את צמרת הנהגת חמאס שהתכנסה בעיר. זו הייתה התקיפה הישראלית הראשונה אי פעם בשטח קטאר.
מדובר במבצע מורכב במיוחד שדורש תכנון והכנה מדויקת, כמו גם השקעה כספית לא קטנה בכלל. בעוד פרטי המבצע המלאים לא ברורים מטעמי ביטחון, כמו למשל סוג החימושים שהוטלו, עדיין ניתן להעריך בגסות את העלות של התקיפה.
בתקיפה השתתפו כ-10 מטוסי קרב של חיל האוויר, שטסו כ-1,800 ק"מ מישראל עד לקטאר. המטוסים הטילו למעלה מעשרה חימושים מדויקים על וילה בדוחא בה שהו בכירי חמאס, וכל הפצצות פגעו במטרה בתוך שניות זה מזה. לצורך המבצע בוצעו מספר תדלוקים אוויריים בדרך אל היעד ובחזרה, ובנוסף ליוו את המטוסים כטב"מים שסייעו במודיעין ובאימות הפגיעה.
בעוד סוג החימוש המדויק לא ידוע, ההערכות מדברות על כך שמדובר היה בטילים מדויקים "חכמים" שיקרים יותר מטילים פשוטים. בהנחה שבתקיפה שוגרו תריסר פצצות מדויקות מסוגים אלו, עלות החימוש בלבד מוערכת בכ-5-10 מיליון דולר.
המטוסים שהשתתפו בתקיפה (סביר להניח שהיו שילוב של F-15 ו-F-35) נדרשו לטוס מרחק עצום של כ-1,800 ק"מ לכל כיוון. מדובר בגיחת קרב שנמשכה להערכת מומחים כ-5-6 שעות לכל מטוס בסך הכל, כולל זמן על היעד ותדלוקים באוויר.
עלות ההפעלה של מטוסי קרב מודרניים יקרה מאוד: מחיר שעת טיסה ב-F-15 או F-16 נאמד בעשרות אלפי דולרים, כ-30-60 אלף דולר לשעה בהתאם לדגם. לפי נתונים אלה, רק ההוצאה על שעות הטיסה ותחזוקת המטוסים במשימת דוחא הגיעה לכמיליון עד מיליון וחצי דולר לכלל המטוסים.
מרחק הטיסה האדיר הכתיב צורך בולט נוסף: תדלוק אווירי. מטוסי הקרב המריאו עם מכלי דלק, אך כדי להגיע לקטאר ולשוב נדרשו למספר תדלוקים באוויר, שבוצעו במהלכה של הגיחה על ידי מטוסי תדלוק יעודיים.
לפי הערכות, כל מטוס קרב צרך סדר גודל של 8-10 טון דלק סילוני במצטבר למשימה כה ארוכה. מטוס תדלוק מדגם בואינג 707 ("ראם") של חיל האוויר יכול להעביר למטוסי הקרב עשרות טונות של דלק בכל גיחה. עלות הדלק הסילוני היא רכיב משמעותי: נניח מחיר משוער של כ-1,000 דולר לטון דלק, צריכת של כ-100 טון למבצע כולו מתורגמת לכ-100 אלף דולר על דלק מטוסים ישירות.
אולם בפועל עלות מערך התדלוק גבוהה יותר, משום שיש להביא בחשבון הפעלת מטוסי התדלוק עצמם וצוותיהם. עבור 10 מטוסי קרב ייתכן שהוקצו 2-3 מטוסי תדלוק, שכל אחד טס בעצמו מספר שעות. גם מטוס תדלוק גדול צורך דלק ועלות שעת טיסה שלו נאמדת באלפי דולרים.
בסך הכל ובשקלול עלויות נוספות, ניתן להעריך כי עלות התקיפה הבודדת בקטאר בערך 30-40 מיליון שקל. זו הערכה גסה אבל הגיונית בהשוואה להערכות על התקיפות של ישראל באיראן, שבזמנו הוערכו בעד 240-250 מיליון שקל לכל לילה שכלל עשרות גיחות.
מדובר בעלויות כבדות שגם לא כוללות את הנזקים הפוטנציאליים בהמשך - בין אם מתגובה של החות'ים, של איראן או אפילו של קטאר עצמה, וכמובן מחירים דיפלומטיים שישראל עלולה לשם לאור הגינויים שספגה כמעט מכל מדינות המערב.
עוד ב-
המחירים האלה כמובן יוצאים מהכיס שלנו, מתקציב הביטחון שלפני כחודשיים אושרה הרחבתו בכ-28 מיליארד שקל ב-2025. ועדיין, אם התקיפה הייתה מוצלחת ובכירי חמאס חוסלו, ואם המהלך יביא לסיום המלחמה והחזרת החטופים, המחירים האלה ככל הנראה ייראו זניחים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



