השוק

סייל סוף עונה: פנינסולה רוכשת מבנק אגוד את תיק האשראי ליהלומנים בהיקף של 91 מיליון דולר

העסקה תצא לפועל בדיסקאונט של 30% לפחות. מנכ"ל פנינסולה: "רכישת תיק האשראי תאפשר לנו להרחיב את פעילותנו גם לתחום האשראי ליהלומנים". ומה יקבלו בתמורה?  
שרון טל | 
מיכה אבני מנכ"ל פנינסולה (צילום יוטיוב פנינסולה)
​קבוצת האשראי פנינסולה מדווחת היום (ג') על רכישת תיק האשראי ליהלומים מבנק אגוד ב-91 מיליון דולר. תיק האשראי הנרכש יכלול את האשראי וההלוואות שהועמד על ידי בנק אגוד ללקוחותיו בתחום היהלומים, לרבות ההתחייבות להעמדת אשראי בהתאם למסגרות האשראי הלא מנוצלות. נכון ליום 30 ביוני 2020 עומד תיק האשראי על סך של כ- 91 מיליון דולר ארה"ב והיקף מסגרות האשראי ללקוחות עומד על סך של 250 מיליון דולר.
בתחילת חודש יוני השנה התקשרה פנניסולה בהסכם עם בנק מזרחי, לפיו במועד השלמת המיזוג בין בנק מזרחי לבין בנק אגוד, יחתמו החברה ובנק אגוד על הסכם במסגרתו תרכוש החברה מבנק אגוד את תיק האשראי למימון פעילות היהלומים של לקוחות בנק אגוד, כנגד תשלום תמורה בסך של בין 55% ל-70% מסך תיק האשראי במועד השלמת העסקה בפועל (דיסקאונט של 30% עד 45%). בכוונת פנינסולה לממן את הרכישה ממקורותיה העצמאיים ו/או באמצעות מוסדות פיננסיים.
במסגרת העסקה, תרכוש פנינסולה גם את כלל החובות האבודים והמסופקים של בנק אגוד בתחום הפעילות, ללא תמורה. בתמורה לרכישת תיק האשראי, תשלם החברה במועד ההשלמה סכום שינוע בשיעור של בין 70%-55% משווי התיק במועד ההשלמה בפועל. כך, החברה תשלם לבנק אגוד סכום השווה ל-70% משווי התיק, אם שווי התיק יעמוד על 130 מיליון דולר ארה"ב ומעלה, או סכום השווה ל-55% משווי התיק, אם שווי התיק יעמוד על 70 מיליון דולר ארה"ב ומטה. ככל ששווי התיק יהיה מתחת ל-130 מיליון דולר ארה"ב אך מעל ל-70 מיליון דולר ארה"ב, יותאם סכום התמורה במדרגות של בין 2%–3% בתוך טווח הדיסקאונט, בהתאם לשווי התיק כפי שיהיה במועד ההשלמה.
פנינסולה רשאית, עד לא יאוחר מתום 100 ימים מהשלמת העסקה, להחזיר לבנק אגוד שיעור שלא יעלה על 10% משווי התיק נכון להשלמת העסקה, ולקבל בחזרה את הסכום אשר שולם כנגד החלק המוחזר.
כחלק מהעסקה, בנק אגוד התחייב להעניק לפנינסולה זכות שכירות, ללא תמורה, בשטח של 200 מ"ר משטחו של סניף הבנק בבורסה, לתקופה של 5 שנים החל ממועד ההשלמה, ללא תמורה למעט תשלום הוצאות שימוש שוטפות בסניף, וכן אופציה להארכת זכות השכירות כאמור לתקופה נוספת בת 5 שנים כנגד תשלום דמי שכירות ודמי ניהול בתנאי שוק. בנוסף, פנינסולה התחייבה להציע לחלק מעובדי בנק אגוד העוסקים בפעילות היהלומים, להיות מועסקים על ידה לאחר מועד ההשלמה.
ענף היהלומים מהווה את אחד מענפי הייצוא הוותיקים והמרכזיים של מדינת ישראל. פעילות האשראי ליהלומנים בארץ מתאפיינת בהעמדת שירותי אשראי על ידי בנקים ללקוחות הפועלים בענף היהלומים בישראל, חברי בורסת היהלומים ברמת גן. בהתאם לצרכי הלקוחות, מעמידים להם הבנקים אשראי למימון הון חוזר והשקעות וכן את השירותים העיקריים הבאים: ניהול חשבונות נקוב יהלומים (חנ"י), פעילות סחר חוץ (יבוא וייצוא) ושירותים פיננסיים לרבות עסקאות מט"ח.
מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה, מסר: "אנו שמחים על חתימת ההסכם לרכישת תיק היהלומים של בנק איגוד. רכישת תיק האשראי תאפשר לנו להרחיב את פעילותנו גם לתחום האשראי ליהלומנים, אשר הינו בעל מאפיינים דומים לפעילות האשראי הנוכחית של פנינסולה. רכישה זו מהווה עבורנו ולענף האשראי החוץ בנקאי בכללותו קפיצת מדרגה משמעותית הן בהיקף העסקה, הן בקבלת אישור הממונה על התחרות לפנינסולה כרוכשת של התיק והן בכך שלראשונה נוצרים קשרי גומלין עסקיים עם המערכת הבנקאית כאשר פנינסולה מהווה קטליזטור לענף כולו. העיתוי לביצוע העסקה מתאים לניצול הזדמנות להרחבת תיק האשראי ולגיוונו ובהתאם לאסטרטגיה שלנו לאשראי איכותי ובמרווח התואם לפעילות של פנינסולה. אנו מאמינים כי בעסקה זו גלום פוטנציאל משמעותי עבור פנינסולה בהמשך הדרך ובמקביל נפעל להמשך איתור הזדמנויות נוספות שעשויות להיווצר בעתיד בשוק האשראי למתן אשראי איכותי יותר במרווחים גבוהים יותר וכן להזדמנויות אנאורגניות שעשויות להיווצר במצב השוק הנוכחי".
יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים על חתימת ההסכם: "חברת פנינסולה נכנסת כשחקן חדש לזירת האשראי שלנו, ותמשיך להפעיל את הסניף של הבנק במתחם הבורסה  לאחר רכישת תיק האשראי של בנק איגוד. במשך כ-3 שנים ובהרבה יזע, נאבקנו להכנסת גורם נוסף לתחום קווי האשראי. המאבק התנהל בחזיתות שונות אל מול משרד האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים, ואני שמח שבסופו של דבר המאבק שלנו הביא להישג חשוב לבורסה הישראלית תוך יצירת תחרותיות לשוק האשראי בבורסה ברמת גן. אני מאחל הצלחה גדולה לחברה פנינסולה, ולהודות לבנק אגוד על השנים הארוכות והעבודה הרבה שעשו בבורסה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה