השוק

אמיר איל בריאיון: "יש בי מרכיב מאוד ציוני שחשוב לי שיופיע בכרישים"

היזם ואיש העסקים אמיר איל חוזר לעונה החדשה של תכנית "הכרישים" של קשת 12, שם יחבור לדובי פרנסס, יסמין לוקץ', אורן דוברנסקי וזהר לבקוביץ' למציאת היזמים הבאים של ישראל. למה חזר דווקא עכשיו ואיך זה קשור לציונות ופטריוטיות? | ריאיון
יהודה לוינגר | 
אמיר איל (צילום אייס)
צילומי העונה החדשה של תכנית הכרישים הסתיימו, ואל העונה החדשה חוזר איש העסקים והיזם אמיר איל - מוותיקי תכנית הריאליטי כשהייתה עוד בערוץ 10. הפעם, איל חוזר מסיבות שונות לחלוטין, סיבות שיתגלו במהלך העונה החדשה, וערכים שאותם שהיה חשוב לאיל להעביר. יו"ר אינפיניטי יצטרף אל ארבעת הכרישים: דובי פרנסס, יסמין לוקץ', אורן דוברנסקי וזהר לבקוביץ' למציאת היוזמות והסארטאפים הבאים של ישראל. 
אמיר איל, נשוי +4, נולד בנתניה ובהשכלתו היה עתודאי שלמד מחשבים. עולם הבורסה תמיד ענין אותו וכשהיה בן 18 הייתה מפולת הבנקים - אז הוא הפסיד את כל מה שהשקיע: "זה לא היה הרבה, אז זה גרם לי מאז להבין שמה שחשוב זה מה שאתה לא יודע, זה מה שמוביל אותי ואת החברה שלי, הגישה המודיעינית, מה אנחנו לא יודעים, מאיפה תיפתח הרעה. אנחנו מאוד אופטימיים אבל מתכוננים לפסימיות". הקריירה שלו הייתה יכולה להיות בכלל בכדורסל כאשר שיחק מילדים עד בוגרים במכבי נתניה, אבל שהחלו להגיע זרים מאמריקה הוא הבין שאז הוא כבר לא ימשיך בכדורסל ("הפכתי לנער פוסטר") אבל הספורט עדיין קרוב לליבו. לאחר התמחות בראיית חשבון, עבד כשכיר, ולאחר שפוטר מתפקיד סמנכ"ל קנה בשנת 1997 מחשב ומדפסת והתחיל לרוץ בין הבנקים ולגייס לקוחות לחברה שבנה מאפס. כך עם הזמן ממשרד קטן בהרצליה, גדל המשרד וגדלו העובדים.
בריאיון ל-ice, מספר הכריש על עולם ההשקעות של אחרי תקופת הקורונה, על אופי ההשקעות והיזמות של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ושל בית ההשקעות אילים, מה הוא מחפש לראות ביזמים הצעירים, ועל הדרך: איך קיבלו אותו הכרישים האחרים לעונה החדשה. 
עוד לפני התכנית, קודם כל כאיש עסקים וכפרשן בכיר, איך אתה רואה את ישראל לאחר הקורונה? נחזור לשגרה או שיהיה ענף או סטור מסוים שיצמחו או יפלו?
"אנחנו חוזרים לסוג של ניו-נורמל פוסט-קורונה שההשלכות עליה עדיין קורמות עור וגידים. למשל, אצלנו חזרנו אמנם כל העובדים למשרדים פיזית, אבל אנחנו עובדים על מודל שיעשה סוג של היברדיות: אין שום סיבה לעמוד שעה וחצי בפקקים לכל צד ולבוא כל יום לעבודה. בתקופת הקורונה ידענו לעבוד נהדר מהבית, אז מה הלחץ שכולם יגיעו פיזית למשרד".
מה השיקול שלך כמעסיק? יש כאלה שרוצים לראות את כל העובדים לידם?
"זה תמיד ענייני, פונקציונאלי, לא אישי, אלא מה נכון לארגון ומה עושה תוצאות יותר טובות. יש שאוהבים לעבוד מהבית ויותר יעילים ויש שלא מסוגלים מהבית להתרכז. צריך  להסתכל על ארגון: גם עבור מנהלים, יש שיכולים להתחיל את היום בבית ולא לעמוד בפקק או לצאת בגללם מוקדם -זה מיותר. הם ויכולים לבוא למשרד באמצע היום וייסעו פחות זמן".
אלו מסקנות שהיית מגיע אליהן גם בלי הקורונה? 
"אנחנו בחוויית לימוד ארוכה, כל הזמן לומדים. אני כל שנה נוסע להרווארד, מדבר ושומע ומשתף בתכניות ניהול ברמות מאוד גבוהות ותמיד לומדים מאחרים, כל הזמן ללמוד. אם אתה כל הזמן לומד, אתה יותר יעיל. הקורונה לימדה אותנו - יותר מאשר לימדה היא הכריחה לעשות שינויים שממילא היו קורים 10-15 שנים קדימה, היא עשתה פורוורד בכפייה".
מה קורה בהרווארד פעם בשנה? 
"אני משתתף בתכנית בינלאומית של מנכ"לים, נשיאים ויזמים, תכנית יוקרתית. זו קבוצה שלומדת בהרווארד במפגש שנתי של שבוע עד 10 ימים שמתכוננים אליו כמה חודשים קודם לכן. עוד לפני הסכמי השלום יש לי חברים מאוד טובים משם מסעודיה והאמירויות ודובאי, ומתחילים לראות את השינוי, ואיך שהסעודים נפתחים".
בוא נדבר על ענף בתי ההשקעות, כיצד השפיעה עליך מכירת פסגות לאלטשולר, ומה השינויים בשוק?
"אני חי את השוק הרבה שנים, ומתחת לרדאר. הקבוצה שלי - אלו 10 חברות שהרכיבו את איפיניטי איילים, וכל הבכירים שלה הם אנשי מודיעין, אמ"ן, והפילוסופיה שלנו תמיד תמיד שונה: הרבה פחות פרסום, הרבה מתחת לרדאר, ומראים רק את קצה הקרחון. העסקה של אלטשולר עוד לא אושרה, ומניח שתאושר כי היא בעצם שיא של תהליך של "ויינר טייקס איט אול". גוף מאוד גדול שמו פסגות שלא מתפקד בצורה יעילה ועומד על הדרך, הרכישה האינטואינטיבית שהיה אפשר מגוף חיצוני סביר - היחידי בארץ זה אלטשולר. מבחינתנו - פחות אחד יותר נחמד, זה פותח שוק".
אתם גם תתמזגו בעתיד? 
"לא התמזגנו אף פעם. ישנם בתי השקעות שהתמזגו כמו מיטב דש והפניקס, וזה קורה בכל הענפים: בבתי המלון שולטות בעולם שתי חברות. בסוף, הווינר טייקס איט אול ואין צרכנות. אני לא אעשה מיזוג כי אני לא רוצה לשנות את הדינאיי שלנו. המיזוג והרכישה יוצרים שינויים תרבותיים. יש לכך יתרונות וחסרונות: למשל, בשנת 2010 זכינו במרכז לנהל את קרן הפנסיה של חברת החשמל ל-3 שנים, שהוארך אחר כך ל-7 שנים. הביאו לנו 16 מיליארד שקל לנהל ואחרי זה החזרנו 30 מיליארד, עלייה של 70% ב-7 שנים. החוזה נגמר והיה מכרז חדש, ובאו "הלמן אלדובי" שנמכרו לפניקס ונעלמו והציעו מחיר הרבה יותר נמוך והחלטתי לא לגשת. אני לא צריך להרגיש שאני ענק, הכי גדול, מה שמשנה זה הרווחיות ומה הדינאיי ומי מחליט. כשיש ריבוי בעלים כל אחד מושך לכיוונים שלו, ויש המון פוליטיקה. אנחנו מאמינים בעסקים ולא בקבלת החלטות מהירה, בלי פוליטיקה של עסקים. אני מעדיף להיות קפטן של סירה גמישה ומהירה, ככה אני יכול להגיע מהר יותר למטרה שלי".

הכרישים בסוף ימי הצילום. צילום מסך אינסטגרם יסמין לוקץ'.
איך הגעת לתכנית הכרישים מלכתחילה? 
"זה אולי יפתיע אותך אבל אין לנו יח"צ. הייתי בתכנית הכרישים לפני 11 שנה, בעונה השנייה, כריש בן 40 וקצת. בשנים האחרונות דווקא ביקשו שאופיע וסירבתי. חשבתי בשנים האחרונות שזה לא היה מתאים, גם לאור המצב של המשק, ולא חשבתי שחשיפה כל כך חזקה היא נכונה".
מה גרם לשינוי השנה?
"כשפנו אליי מההפקה השנה, הרגשתי שבעידן של פוסט-קורונה העולם השתנה. אני יכול לתת ערך מוסף בידע שלי. אתה תראה את העונה שאני משתדל מאוד להיות ענייני והוגן בעסקים, שאנשים שיראו יוכלו ללמוד כי אני בשמחה רוצה ללמד ולתת ידע ואני רואה בזה ציונות. אני דור שביעי בארץ וממייסדי נס ציונה מצד אמא שלי, אני מאוד פטריוט. לפעמים צוחקים עליי על זה, אבל אני הכי גאה בהתרגשות. זה נשמע קצת פתטי, כל אלה שיושיבם לידי עשו את הכסף בעיקר בארה"ב בטכנולוגיה, ואני שנים אומר: תבואו לפה, הבורסה פה היא המקום לעשות טוב ולהשקיע בישראל שהיא ב-"מיין רואד" של העולם בקטע הטכנולוגי. עכשיו כולם מגייסים פה כסף ואני ראיתי את זה עוד קודם. יש לי מרכיב מאוד ציוני ומאוד מהותי, וחשוב לי שיראו אותו ולתת לו ערך ומקום. אני מקווה שלא יציגו אותי בכל הפרומואים כמתנשא, חס וחלילה, זה לא מגיע משם אלא לתת ערך. לפני 11 שנה הייתי בפאנל עם ניר ברקת וג'קי בן זקן וזו הייתה מקפצה מאוד טובה לכמה אנשים. היום, אתה לא יכול להגיע למונית בלי להיות שותף לסטארטאפ. הייתי לפני שנים בלילה כלכלי של שרון גל, במשך 7 שנים הייתי נוסע פעמיים בשבוע ב-11 בלילה וזה היה נהדר: ישראלים אהבו את התכנית. הם לא רצו לשמוע בלילה כמה רע פה, אלא איפה מרוויחים, מכוניות, בורסה, גאדג'טים, זה הצליח. התכנית של הכרישים יכולה להיות כזו".
יש באמת מיזמים בעונה שיצליחו?
"ההפקה עשתה עבודה טובה והופתעתי לטובה. הביאו דברים שוואלה, שאפו. יש כמה שיכולים להצליח".
איך קיבלו אותך הכרישים האחרים? יש יחסי חברות? 
"הייתי אמנם 'החדש', הרוקי, אבל בת'כלס אני הכי וותיק מכולם. גם אם יש אנשים מוחצנים יותר או פחות, אני בסך הכול מרגיש בנוח עם כולם. הרגשתי בהתחלה שניסו לעשות 'זובור, אבל אני לא פראייר והייתה קבלת פנים סבבה. למדתי שהחבר'ה האלה עשו דברים מאוד יפים, ועדיין עושים. כולם דיי צעירים, אני הכי מבוגר".
מה אתה מחפש ביזם מתחיל כדי שתשקיע בו?
"קודם כל, אחרי הרבה שנים בהשקעות אני מרשה לעצמי להפעיל את הבטן והחושים של הריח והאנליטיקה של המוח, שאחרי הרבה זמן אתה מפתח. מאוד חשוב לי לראות את 'הפשן' התשוקה, כמו הוא אינטו איט, כמה הוא מוכן להשקיע. אני יודע שבעסקים צריך להיות עיקש ולהתמיד ולא להישבר כי תמיד באים זמנים קשים. אין מה לעשות. זה מאוד תלוי ביכולת של בן אדם, להאמין, להתלהב. אני מקלף אותם כמו בצל: השאלות מיועדות להבין האם יש למיזם אפשרות להחזיר את ההשקעה שלי בצורה טובה, אני מחפש את ההחזר בזמן סביר, זו לא תכנית של פילנתרופיה, אבל אני לא אסתיר שיש דברים שההשקעות באות עם ערכים אחרים לא רק כלכליים. הייעוד של אותו מיזם, איפה זה יעשה טוב ובמה, גם סביבתי גם ערכי ועם כל מיני משמעויות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה