השוק

מסתערים על המשכנתאות: כמה נלקחו רק בחודש ינואר?

מנתוני בנק ישראל עולה שהציבור הישראלי ממשיך להסתער על שוק הנדל"ן ובתחילת השנה, עם כל חוסר הוודאות של משבר האומיקרון לקח הציבור הישראלי משכנתאות ב-9.9 מיליארד שקל
ניצן כהן | 
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
בתחילת שנת 2022 נמשכה ההסתערות של הציבור הישראלי על שוק הנדל"ן ובחודש ינואר בלבד לקח הציבור משכנתאות בהיקף כספי כולל של 9.9 מיליארד שקל. נזכיר שבחודש ינואר הגיעו לשיאו חוסר הוודאות סביב משבר האומיקרון, העלאות הריבית שבפתח ועוד שורה של טלטלות שלא מוסיפות וודאות לשווקים.
יש לציין שלמרות ההיקף האדיר של המשכנתאות שנלקחו על ידי הציבור בינואר 22, הרי שמדובר בסכום נמוך מהשיא של 12.2 מיליארד שקל שנלקחו בחודש דצמבר וכמעט 11 מיליארד שקל באוקטובר ונובמבר 21.
 
כאן המקום לציין שהכלכלה הישראלית (ובטח זו העולמית) הולכת לתקופה של עלייה בריביות, מה שלא מפריע לציבור להמשיך לקנות דירות. במערכת הבנקאית מעריכים שעיקר המשכנתאות שנלקחו בשנה האחרונה הן משכנתאות שהן רגישות מאוד לריבית ולכן, במבט קדימה הרי שאם הניתוח הזה נכון שילוב של עלייה בהתחלות הבניה (60 אלף בשנה) עם ריבית עולה, ומגבלות על משקיעים הרי שירחיקו משקיעים "חלשים" מהשוק ויבלמו את עליית מחירי הדירות.
עוד עולה מנתוני בנק ישראל שלמעלה ממחצית המשכנתאות שנלקחו בחודש ינואר היו בריבית משתנה, כלומר בתוואי של עליית ריבית תגדל המעמסה הכלכלית על ההוצאות השוטפות של משקי הבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה