השוק

החזר משכנתא? זה מה שצפוי לקרות עם עליית הריבית

לצד העלייה החדה במחירי הדירות, העלאת הריבית הצפויה תגדיל את הסכנה לאי עמידה בהחזרי המשכנתא המכבידים
מערכת ice | 
משכנתא (צילום pixabay, pexels)
הזינוק המתמיד במחירי הדיור – 13% בשנה האחרונה, לצד החשש הכבד מעליית הריבית הצפויה מייצרים סיטואציה לא פשוטה עבור רבים מנוטלי המשכנתאות. שתי המגמות האלה עלולות להעמיד את ציבור רוכשי הדירה הראשונה עם הגב לקיר, כאשר המשמעות היא התייקרות בלתי פוסקת שבגללה נוטלים משכנתא, ואילו הריבית מגדילה מאוד את הסבירות של אי עמידה בהחזר וצורך לממש את הנכס.
 
מנתוני בנק ישראל עולה כי במחצית הראשונה של 2021 נלקחו כ-60 אלף משכנתאות - 24% יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. אם לא די בכך, המשכנתא הממוצעת זינקה אשתקד ב-14% והגיעה בדצמבר להיקף של 909 אלף שקל. בנוסף לכך, חל זינוק של 171% בנטילת משכנתאות לדירות בעלות שווי גבוה מסך של 5 מיליון שקל, וכפועל יוצא, היקף ההלוואות שניתנו לדירות בשווי 5-3 מיליון שקל גדל ב-141% והסתכם ב-18 מיליארד שקל, זאת לעומת עלייה של 60% בשנת 2020.
מנגד, מטבע הדברים גובה השכר החודשי לא הדביק את הקצב המטורף של המשכנתאות, והחשש העיקרי הוא כי רוכשי הדירות, שרבים מהם גם ככה לקחו משכנתא בידיעה שיתקשו לעמוד בהחזרים, לא יוכלו לשאת את עליית הריבית.
 
בהקשר זה יש להדגיש כי במידה והריבית של בנק ישראל תעלה, תעלה במקביל גם הריבית המשתנה על המשכנתאות וגם הריבית הקבועה תעלה בשיעור מתון יותר. על פי הערכות, הדבר ייקר מאוד את העלות עבור נוטלי משכנתאות בריבית משתנה.
בנוסף, אסור לשכוח שהריבית קצרת הטווח משפיעה ישירות על היזמים, שכן הם אלו הנדרשים לממן את הבנייה באמצעות הלוואות בריביות קצרות. כל אלו צפויים כאמור ליצור מציאות כמעט בלתי אפשרית של עלייה משמעותית נוספת במחירי השוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה