השוק

"העלאת הריבית לא תשפיע בצורה דרמטית על שוק הדיור"

בשוק הנדל"ן לא מתרגשים במיוחד מההודעה על העלאת הריבית. שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "הריבית תייקר את המשכנתאות, אבל לאו דווקא תשפיע על ההחלטה האם לרכוש נכס, אלא באיזה מסלול כדאי לבחור"
אור בוקר | 
אוהד דנוס (צילום שחר שירזי)
ההודעה של נגיד בנק ישראל על העלאת הריבית עוררה סערה גדולה במערכת הבנקאית, בטענה לרגישות גדולה בקרב נוטלי המשכנתאות, שגילו כעת כי היא צפויה להתייקר. כזכור, מוקדם יותר  העלה בנק ישראל את הריבית ל-0.35% וצופה כי תעמוד על 1.5% בעוד שנה. יצוין כי העלאת הריבית בשיעור של 0.25%, היא הראשונה מאז נובמבר 2018, ומתבצעת על רקע זינוק המחירים במשק.
בניגוד להתייחסות הבנק לנושא האינפלציוני, בשוק הדיור מתרגשים הרבה פחות מההשלכות הצפויות של המהלך. "המצב הנוכחי לא מאתגר את שוק הדיור ולא מייצר אלטרנטיבה לכסף, משום שהתשואות בשוק הדיור עדיין גבוהות מהתשואות בבנק", מנתח אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין והבעלים של משרד דנוס-להט.
 
עוד הוסיף דנוס כי "עליית הריבית מייקרת את המשכנתאות בכמה עשרות עד מאות שקלים למשפחה, תלוי כמובן בהחזרים, אבל היא לאו דווקא תשפיע על ההחלטה האם לרכוש נכס, אלא באיזה מסלול כדאי לבחור, דוגמת מסלול שאינו צמוד מדד ובעל ריבית קבועה. כמו שההחלטה נוסחה, יחד עם שיעור העלייה והיעד להמשך – היא לא תשפיע בצורה דרמטית על שוק הדיור. הנגיד תחם את גבולות הגזרה וההשפעה על התחום תהיה מינורית ובשוליים, אם בכלל".  
מי שעוד התייחס להחלטה הוא ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שאמר בתגובה להעלאת הריבית: "לעליית הריבית תהיה השפעה מסוימת על שוק הדיור, בעיקר במחירי המשכנתאות, אבל ההחלטה הזו לא תפתור את המשבר בענף הדיור. את המשבר בענף הדיור אפשר לפתור רק באמצעות הגדלת ההיצע, ולא הקטנת הביקוש לדירות שהוא קשיח. אותם זוגות שכרגע לא קונים דירה בגלל העלייה, יחזרו לשוק והוא שוב יוצף בביקוש".
 
עוד הוסיף סרוגו כי "הקטנת ביקושים או הגרלת דירות אינן מהוות פתרון כולל ויסודי למשבר החמור, ועל ממשלת ישראל ליישם תוכנית כוללנית, רחבה ועמוקה לטובת הזוגות הצעירים ואזרחי מדינת ישראל. מדינת ישראל צריכה להקפיא את מחירי הקרקעות שברשות המדינה, לשווק מיידית קרקע לבניית 300 אלף יחידות דיור, ולתת לעיריות מענק של חמישה מיליארד שקלים כדי לעודד בנייה. רק כך תצליח המדינה להתחיל ולעצור את המשבר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה