השוק

לאומי מזהיר: קבלנים ידחו גמר בניה כדי להרוויח את התשומות

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן ויניב בר מהמחלקה הכלכלית של הבנק מזהירים היום מפני מצב בו קבלנים ידחו את גמר הבניה כדי להרוויח את עליית מדד תשומות הבניה, למרות שיש להם את היכולת לסיים את הבניה ולמסור את הדירות לרוכשים
ניצן כהן |  9
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן ויניב בר מהמחלקה הכלכלית של הבנק מזהירים היום מפני מצב בו בשל עלייה חדה במדד תשומות הבניה, קבלנים ידחו את גמר הבניה כדי למקסם את הרווחים שלהם. משמעות האזהרה של בנק לאומי היא שקבלנים ינצלו את הסעיפים בחוזה שמאפשרים להם לדחות מסירת דירות לפרק זמן מסוים, כדי שייהנו מעליית מדד תשומות הבניה וזאת למרות שהם יכולים לסיים את הבניה.
נתוני הלמ"ס מלמדים כי היקף התחלות הבנייה ברביע הראשון של 2022 הסתכם בכ-18.2 אלף דירות, נתון המשקף עלייה של כ-8.2% לעומת הרביע הקודם וגידול מהיר של כ-36.4% בהשוואה לרביע הראשון של 2021. יש לציין שלנתוני ההתחלות יש נטייה להתעדכן כלפי מעלה באופן משמעותי, כך שייתכן כי היקף ההתחלות בתחילת 2022 יתברר בהמשך כגבוה יותר. אומרים בפמן ובר.
 
"היקף ההתחלות המצטבר בארבעת הרביעים האחרונים שהסתיימו ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכ-66.6 אלף דירות – גבוה ביחס לאומדננו לצרכי הדיור השנתיים של המשק (55-60 אלף דירות). הגידול המהיר בהיקף התחלות הבנייה הוא תוצאה של עלייה ניכרת בשיווקי הקרקעות ובהיתרי הבנייה.
"הגידול בהתחלות הבנייה, בולט במיוחד ב"אזורי הביקוש", זאת על רקע שיווקי קרקעות מדינה בהיקף נרחב בשנים קודמות לצד עלייה בהיקף מיזמי ההתחדשות העירונית. היקף שיווקי הקרקעות למגורים הגיע לשיא אשתקד, והמשיך לגדול גם מתחילת 2022 בקצב מואץ יחסית. מדובר במגמה אשר תומכת ברמה גבוהה של התחלות בנייה גם בטווח הבינוני (תוך 2-3 שנים). עם זאת, בהמשך 2022 צפויה האטה מסוימת בקצב הנפקת היתרי הבנייה, מה שעשוי להביא להאטה זמנית בקצב התפתחות ההתחלות".
באשר לגמר הבניה אומרים בפמן ובר כי "היקף גמר הבנייה הסתכם ברביע הראשון של השנה בכ-11.8 אלף דירות. נתון זה, משקף ירידה של כ-1.7% לעומת הרביע הקודם, אך גבוה בכ-3.4% ביחס לרביע הראשון של 2021. היקף גמר הבנייה המצטבר בארבעת הרביעים האחרונים שהסתיימו ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכ-46.5 אלף דירות, נמוך משמעותית בהשוואה לאומדן צרכי הדיור השנתיים של המשק. היקף זה, נמוך בכ-18.9% ביחס להיקף השיא שנרשם ברביע הראשון של 2019, ונמוך בכ-12.7% בהשוואה לקצב הבנייה ערב פרוץ משבר הקורונה ברבעון הרביעי של 2019.
"דהיינו, הנתונים מלמדים כי גמר הבנייה מתקשה להתאושש מהשפעותיו השליליות של משבר הקורונה, בניגוד להתחלות הבנייה. התפתחות זו, חלה על רקע מספר גורמים, ובראשם: מחסור בעובדים בענף הבינוי, בדגש על עובדים מקצועיים, כפי שעולה מסקרי הלמ"ס ומשתקף במספר משרות שכיר נמוך ביחס למגמה ערב המשבר; ועלייה חדה ומתמשכת במחירי התשומות.
"בהקשר זה, נציין כי קצה העלייה של מדד תשומות הבנייה עמד בחודש מאי על כ-6.6%, זאת לעומת כ-0.5% בדצמבר 2020. יש לציין כי מצב זה עשוי לעודד דחייה של מסירת דירות מצד הקבלנים, זאת על מנת שלא לשאת במלוא גובה ההתייקרות משיקולי השאת רווחים. במבט קדימה, המגמה החיובית של התחלות הבנייה בשילוב עם עליית ההשקעות בבנייה למגורים, תומכים בהתאוששות גמר הבנייה בהמשך באופן שעשוי למתן את עליית מחירי הדירות".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    פשוט קשקוש
    אלון כהן 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלן יקר שיושב במזגן ומשועמם ובונה תאוריות מופרכות על גב של קבלנים שסופגים את כל שינויי התקורות כולל עלות הכסף שהוא מוכר , ננש נמוך מר כלכלן !
    סגור
  • 8.
    ואלקין מתרברב על התחלות בניהה (ל"ת)
    זה כבר קורה 06/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    ואלקין מתרברב על התחלות בניהה
    בוקר טוב אדון אליהו 06/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ע
    סגור
  • 6.
    בקט
    ניר 06/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוקר טוב לך מר כלכלן כבר שנתיים הקבלן דוחים רוכשים כדי להרוויח עוד מדדים. ומה הבשורה?
    סגור
  • 5.
    אולי הם יפשטו את הרגל קודם
    נתנאל 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואולי הם לא ימכרו את כל הדירות, והריבית תלחץ, ולעובדים צריך לשלם. בקיצר, נשמע עקום
    סגור
  • 4.
    איזה שטויות. לקבלן יש כמות מוגבלת של אשראי
    יוני 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עדיף לו פי כמה לסיים פרויקט, למסור את הדירות לקבל תשלום וליסגור את הקו אשראי של הפרויקט ולהמשיך לפרויקט הבא. הריבית על הקו אשראי לבניה די גבוהה והרווח הוא על הפרויקט ולא על אחוז או שניים של מדד.
    סגור
  • 3.
    מה פירוש ידחו ולמה הממשלה נותנת לזה יד?!! (ל"ת)
    רחל 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    חובבנים
    איתן 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקורונה היא הסיבה לגדיחת ההתחלות. אין שום השפעה של שיווק הקרקעות בטווח המיידי. במדינה שבא הממוצע להוצאת היתר בניה עומד על 3.2 שנים שזה ביזיון בפני עצמו
    סגור
  • 1.
    זה קורה היום ועכשיו,מר כלכלן,ואני לא כלכלן אני עוזר תפס (ל"ת)
    אילן 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור