בריאות

המערכת החדשה בתחומי התזונה והגנטיקה שתסייע לנשים בהריון

לראשונה הוטמעה מערכת ממוחשבת וייעודית לנשים בהריון הזקוקות לייעוץ בנושאי גנטיקה במכון הגנטי של המרכז הרפואי הדסה עין כרם בשיתוף פעולה עם חברת תוספי התזונה אלטמן בריאות
מערכת ice |  1
בדיקת הריון (צילום יח"צ)
המכון הגנטי של המרכז הרפואי בהדסה עין כרם הודיעו היום על תוצאות פרויקט משותף עם חברת תוספי התזונה אלטמן בריאות במסגרתה הוטמעה במכון מערכת ממוחשבת שמנגישה מידע קריטי למטופלות הנזקקות לייעוץ בנושאי גנטיקה, דיקור מי שפיר ומידע נוסף שיסייע בהחלטות מהותיות בזמן ההיריון. תוצאות הפרויקט פורסמו בכנס הגנטיקה האירופאי.
המערכת מאפשרת למטופלות לקבל מידע דרך האתר, להתעמק בשאלות המהותיות והלא פשוטות שהתהליכים הללו דורשים, ולהחליט מה חשוב להן לדעת בעת ביצוע הבדיקות וקבלת החלטה כיצד להמשיך בהריון. באופן ייחודי, המערכת מציגה שיקולים בעד ונגד בכל סוגיה וסוגיה כמו "האם מעוניינים במידע על מחלות שיופיעו רק בגיל המבוגר?"; "האם מעוניינים לקבל ממצאים גנטיים שמשמעותם הרפואית אינה ברורה כיום?" ועוד.
 
היוזמה המשותפת, בהובלתו של  פרופ' גיל סיגל, המתמחה בנושאי באתיקה ומדיניות בריאות, יצאה לדרך על בסיס ההבנה כי תקופת ההיריון איננה פשוטה ומלווה בהמון שאלות, דאגות וחששות ולעיתים, גם תחושה של המטופלות שהתהליכים אינם ברורים. הפלטפורמה האינטרנטית מאפשרת לפונות לחזור שוב למידע, לעבור עליו בזמן ובמקום שנוח להן, ובתקופת הקורונה מקטינה סיכון לחשיפה של המטופלות ושל הצוות הרפואי.
במחקר שנעשה בבית חולים הדסה עין כרם והאוניברסיטה העברית בירושלים (דר ש. שקדי ופרופ' ח. הוכנר), השתתפו 180 נשים הרות בגילאי 25-40. הן עברו על מצגת הסבר בנוגע לבדיקות גנטיות, הסבר שכלל סרטונים קצרים וקטעי הסבר ומבחן מסכם. המשתתפות ענו נכונה במבחן ידע בטווח ציונים של בין 89-99, שכלל שאלות מורכבות בגנטיקה.
 
נתון זה מלמד שלמרות המורכבות של תחום הגנטיקה, ניתן להנגיש את המידע באופן שיתאים לכל אחת ואחת כמו כן, לפי המכון הגנטי נמצא כי 90% מהנשים מעוניינות לקבל מידע על מחלות גנטיות שעשויות להתבטא בעובר כשיהיה בגיל מבוגר כמו: סרטן השד, אלצהיימר, מחלות נירולוגיות ועוד. למרות שלפי איגוד הגנטיקאים בישראל קיימת חובת דיווח מ-10% סיכון למחלה גנטית, נשים הרות בישראל צמאות להיחשף למידע גנטי ככל שיינתן על העובר, גם אם מדובר בתקופה רחוקה. בהתאמה, ציון שביעות הרצון של הנשים מהשימוש במערכת היה גבוה במיוחד.
שולי כרמל, סמנכ"לית שיווק אלטמן בריאות: "קידום בריאות הציבור בכלל ונשים בפרט עומד לנגד עינינו כחברה. ולכן אנו שמים וגאים לתמוך במיזם המעניק לנשים ההרות מידע מקיף ומבוסס שמסייע להן בשמירה על בריאותן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל כך חשוב
    שי 05/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המון שאלות קשות שצריך להחליט לגביהן. נשמע ככלי נדרש. יישר כוח!
    סגור