בריאות

הקץ לסיגריות? בריטניה שואפת להפסיק לעשן עד 2030

בקרוב אצלנו? משרד הבריאות של בריטניה הציג תכנית פעולה לצמצום שיעור המעשנים במדינה למינימום עד סוף העשור. בין היתר: העלאת גיל המכירה מדי שנה, סבסוד גמילה מעישון, קידום סיגריות אלקטרוניות כתחליף ושכנוע מעשנים
מערכת ice | 
סיגריה אלקטרונית (צילום vecteezy)
דוח עצמאי חדש שהוזמן ע"י משרד הבריאות של בריטניה, השואפת ליישם את תכנית "בריטניה ללא עישון 2030", מציג מתווה בדרך להפחתת שיעור המעשנים במדינה מ-13.5% ל-5% עד סוף העשור.
הדו"ח של ג'ווד חאן (Javed Khan OBE, MD) מציע שורה של המלצות מבוססות ראיות - ארבע מהן "קריטיות" - כדי להאיץ את ההתקדמות, והן משמשות גם כנקודות הדרכה ומודל למה שארה"ב יכולה לעשות בצורה יעילה יותר כדי לשים קץ למגפת העישון. בשתי המדינות, למרות ההתקדמות ההיסטורית, עישון נותר הגורם המוביל למוות, בעיקר בקרב האוכלוסיות החלשות. 
ארבע הפעולות הקריטיות הן:
1. להגדיל את ההשקעה הכספית המקיפה לטיפול בגמילה מעישון. הדו"ח מציע הטלת היטלים נוספים על חברות הסיגריות כדי לכסות את העלויות.
2. להעלות את גיל המכירה מ-18 בשנה אחת מדי שנה, עד שאף אחד לא יוכל לקנות סיגריות כדין.
3. לקדם אידוי (תחליפי עישון/ סיגריות אלקטרוניות) כגישה להפחתת נזקים, כדי לעזור לאנשים להפסיק לעשן טבק: "אנחנו יודעים שסיגריות אלקטרוניות הם לא 'כדור כסף' ואינם נטולי סיכונים לחלוטין, אבל האלטרנטיבה של שימוש בטבק בוער או עישון גרועה בהרבה".
4. מניעה חייבת להפוך למוקד מרכזי במאמצי השליטה בטבק של רשויות הבריאות (ה-NHS) - היא חייבת להציע למעשנים עצות ותמיכה להפסיק "בכל אינטראקציה שיש להם עם שירותי בריאות", כולל עם רופאים כלליים, בתי חולים, ספקי טיפול בבריאות הנפש, מיילדות, רוקחים, רופאי שיניים ואופטומטריסטים.
 
בנוסף, קורא חאן לממשלה להאיץ את תכניתה לרופאים, לרשום סיגריות אלקטרוניות כמוצר תרופתי לסיוע בהפחתת עישון במיוחד בקהילות מוחלשות (יחד עם המשך מכירתן כמוצרי צריכה שאינם תרופתיים). מהלך זה יכול להועיל בגישור והסברה לגבי הגישות לצמצום נזקים שמקובלות רק על מי שזקוק להבטחה רפואית, ולייצר נגישות לאלו שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות סיגריות אלקטרוניות במחירים קמעונאיים.
ומה בישראל? נכון לרגע זה, ההתייחסות לתחליפי עישון כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי חימום טבק הינה שהם "בדיוק כמו סיגריות רגילות" וכפופות לכל החוקים והתקנות החלים על סיגריות, לרבות מיסוי גבוה בדיוק כמו סיגריות רגילות. דו"ח העישון השנתי המתפרסם על ידי משרד הבריאות מראה כי שיעור המעשנים בישראל נותר ללא שינוי בשנים האחרונות, ועומד על כ-20% מהאוכלוסייה, כאשר הערכות אחרונות של גופים נוספים כמו המיזם למיגור העישון וקופת-החולים כללית הן שמספר המעשנים גבוה הרבה יותר ונע סביב 27%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה