חדשות

הרכבים הכבדים הפחיתו בזיהום, אך "דן בצפון" ו-"טמפו משקאות" עם תוצאות רעות

לפי הדוח השנתי של המשרד להגנת הסביבה, משנת 2014 ועד תום שנת 2019, בעקבות יישום הוראות המשרד, חלה ירידה של 74% בפליטת החומרים המסוכנים מציי הרכב הגדולים בישראל, ורק 2% מהרכבים בציים מוגדרים היום "מזהמים"
כפיר אדר | 
אוטובוסים (צילום יוסי כהן פלאש90)
המשרד להגנת הסביבה פירסם דוח שנתי מסכם לשנת 2019 בנושא יישום ההוראות לצמצום זיהום האוויר מציי רכב כבד. הדוח דירג את הפליטות בשנת 2019 של 46 ציי רכב כבד הגדולים בארץ שלהם המשרד נתן הוראות לצימצום זיהום אוויר. מדובר בכ-15 אלף כלי רכב כבדים, מתוכם כ-11,000 אוטובוסים ויותר מ-4,000 משאיות, המהווים כ-24% מכלי הרכב הכבדים במדינה. 
בעקבות יישום הוראות המשרד להגנת הסביבה ב-46 חברות ציי רכב כבד, צומצמו פליטות חלקיקי הדיזל הנשימים והמסרטנים מציי הרכב הגדולים בישראל ב-74% לעומת שנת 2014 שבה ניתנו ההוראות. בנוסף, הותקנו כ-420 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים, והופעלו 287 כלי רכב כבד בהנעה חלופית (בעיקר חשמלית, בגז טבעי דחוס ובתערובת ביודיזל (20(B) – עלייה של 55% ביחס לשנת 2018.
מהדוח לשנת 2019 עולה, כי רוב החברות עמדו בהוראה המחייבת שהוציא המשרד להגנת הסביבה, לפיה על כל חברה לעמוד בפליטה ממוצעת של 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה מכלל הצי. עוד עולה מהדוח, כי בדירוג הפליטות בעלות ציי הרכב הכבד עם פליטת המזהמים הממוצעת לרכב הגבוהה ביותר הן: "דן בצפון" (100 כלי רכב כבד), "טמפו משקאות" (127 כלי רכב כבד) ו"נטו מלינדה" (147 כלי רכב כבד).
עוד עולה בדוח, כי על-פי נתוני פניות הציבור, במהלך 2019 התקבלו 981 תלונות בנושא עשן, מתוכן 933 תלונות שמתייחסות לעשן הנפלט מאוטובוסים. ב-75% מהתלונות כלי הרכב טופלו תוך 3 ימי עבודה. כמו כן, 22% מכלי הרכב תוקנו או הושבתו לחלוטין בעקבות תלונות הציבור. 14% מהתלונות הן תלונות חוזרות על עשן הנפלט מאותם האוטובוסים.  
הפיקוח על יישום ההוראות מתבצע באמצעות סיורים בשטח של המשרד להגנת הסביבה, ומעקב אחר דיווחי ציי הרכב. מרבית הציים עומדים בדרישות העיקריות הנוגעות לעמידה ביעדי הפליטה ושימוש בהנעה חלופית, אך נמצאו כאלו שלא יישמו את ההוראות ומולם המשרד החל בהליכי אכיפה שמסתיימים בהטלת עיצום כספי. בשלב זה, המשרד מנהל הליכי הטלת העיצום הכספי מול 11 ציי רכב כבד. גובה העיצום הכספי המוטל בגין הפרה אחת מתוך ההוראות לפי חוק אוויר נקי עומד על כ-900 אלף שקל. 
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל מסרה: "הוראות המשרד להפחתת זיהום אוויר מוכיחות עצמן כיעילות. לצד ציי הרכב שהפחיתו את הפליטות, התייעלו בצריכת הדלק ועברו לטכנולוגיות הנעה נקיות יותר, אנו ננקוט ביד קשה כנגד ציי רכב המפירים את הוראות המשרד. אנו קוראים לציי הרכב להגביר את השימוש באוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה