נבחרת אייס

סיבוס ותן ביס: האיום החדש על המסעדות בישראל

לא די לנו בשיעור המע"מ העצום שאנו משלמים לממשלה, אז נוסף עלינו גם היטל נוף לטובת סיבוס ותן ביס, רק שאנו כלל לא מודעים לו. למעשה, זו אחת הסיבות מדוע המסעדות בישראל כה יקרות, אך רשות התחרות ישנה בעמידה ומפקירה אותנו ואת ציבור בעלי המסעדות
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  16
האיום החדש על המסעדות בישראל (צילום באדיבות המצלם, pexels, unsplash)
חייהם של בעלי המסעדות בישראל קשים עד מאוד. שיעור המיסים המוטל עליהם גבוה מאוד ובראשו שיעור מע"מ מאוד גבוה. הארנונה ומחירי השכירות הורגים את רווחיהם בדיוק כפי שהם מקשים על הצעירים בישראל.
מחירי המזון המטורפים בישראל פוגעים בהכנסתם בדיוק כפי שהם ממררים את חיינו. החשמל והמים גבוהים והתייקרו בדיוק כפי שהתייקרו לנו. וכמובן אסור לשכוח את מגפת הפרוטקשן המאיימת על מרבית המסעדות בישראל, מייצרת להן עלויות כבדות, מעלה את הסיכון על עסקיהן וכתוצאה מיקרת מאוד את מחירי הביטוח ואת עלויות המימון שלהן.
 
והנה, נוסף על כל הצרות הללו – שכולן באחריות הממשלה או באוזלת ידה - נחתה בשנים האחרונות על ראשם של בעלי המסעדות צרה חדשה. שתי ענקיות סליקה, תן ביס וסיבוס השתלטו על מרבית שוק ההסעדה למשרדים ועסקים.
הענקיות הללו מספקות למשרדים ולעסקים (בעבור עובדיהם) כרטיסי חיוב המקושרים לכרטיסי האשראי ומרכזות כוח קנייה מצטבר של מאות אלפי עובדים כל אחת. מחד גיסא, מעניקות החברות הנחה למשרדים ולעסקים שבאמצעותה הן הצליחו לרכז כמות גדולה של עסקים כלקוחותיהם. מאידך גיסא, הן מנצלות את כוח הקנייה המצטבר כדי ללחוץ את המסעדות לעמלות מאוד גבוהות שיועברו אליהן, ייקרו את מחירי המסעדות ויקזזו את ההנחות שקיבלו לכאורה המשרדים והעסקים.
 
לעסקים המתמקמים בין שני לקוחות (במקרה זה בין המשרדים והעסקים לבין המסעדות) ומחברים ביניהם קוראים בעגה המקצועית רשתות דו צידיות. קוראי הטור הזה יכולים להיזכר בשני מאמרי הקודמים על הרשת החברתית פייסבוק שאף היא מונופול מסוג רשת דו צידית. אלה כזכור מתאפיינים בהגבלים עסקיים המיוחדים לסוג זה של שחקנים.
למיטב ידיעתי, מחירי הסליקה של סיבוס ותן ביס היו עד לאחרונה זהים. שתי החברות דרשו 6% עבור המחיר הכולל מע"מ במסעדה (או בעצם 7% מההכנסה של המסעדה בניכוי המע"מ) ו-10% על המחיר הכולל מע"מ בשליחויות (או בעצם 11.7% מההכנסה של המסעדה בניכוי המע"מ). לאחרונה העלתה תן ביס את התעריפים ב-25% נוספים, היינו כמעט 9% ו-15% בהתאמה מהכנסות המסעדות. סביר להניח כי סיבוס תעלה אף היא את התעריפים אם לא עשתה זאת כבר.
 
על שום כוח השוק העצום שצברו שתי הענקיות, אין לאף מסעדה את היכולת להתמודד עימן או להתנתק מהן מבלי להסתכן באובדן לקוחות בהיקף עצום. על שום הטבע הדו צידי של שירות הסליקה שמספקות השתיים על רשות התחרות להכריז עליהן כמונופולים, להחיל עליהן את חוק ההגבלים ולהפעיל עליהן את מלוא כלי הבקרה והאכיפה לרבות בדיקה מעמיקה של מחיריהן שמא הוא חורג מהחוק האוסר על מחירים מופרזים של מונופולים.
זאת ועוד, רשות התחרות חייבת לאכוף עליהן סליקה צולבת כדי לאפשר לשחקנים חדשים לצמוח בדיוק כפי שאנו אוכפים (בעקבות וועדה ציבורית בראשותי) סליקה צולבת בכרטיסי אשראי.
 
זכרו כי האובדן העצום מהכנסות המסעדות מכריח אותן לייקר בהתאמה את מחירי המסעדות. כאילו לא די לנו בשיעור המע"מ העצום שאנו משלמים לממשלה אז נוסף עלינו גם היטל נוף לטובת סיבוס ותן ביס רק שאנו כלל לא מודעים לו. למעשה, זו אחת הסיבות מדוע המסעדות בישראל כה יקרות. אך רשות התחרות ישנה בעמידה ומפקירה אותנו ואת ציבור בעלי המסעדות. אתם מבינים מדוע צריך שר אוצר שישב לרשות התחרות על הראש ויוודא כי היא ואנשיה יתחילו לעבוד?
הכותב: פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    אך מה היה ללא תן ביס וסיבוס
    ע 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה מהלקוחות של המסעדות היו ממשיכים לאכול שם על חשבון המעסיק אם המעסיק היה נותן להם משכורת במקום הכרטיס תן ביס או סיבוס? אני יכול להגיד על עצמי שלפחות בחצי מהמקרים הייתי מביא אוכל מהבית ושומר את הכסף
    סגור
  • 10.
    פרופ' זליכה והזיכרון
    חיים 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרופ' זליכה הנכבד לפני שרץ לפוליטיקה ולעיתונות היה מנכ"ל משרד האוצר. ובתור מנכ"ל לשעבר הוא היה אמור לזכור ששיעור המע"מ בישראל הוא שוויוני. כלומר, העסקים והלקוחות משלמים אותו שיעור מע"מ בדיוק העומד כיום על 17% . ההבדל בין עסקים ללקוחות פרטיים הוא בכך שעסקים רשאים לקזז את המע"מ שקיבלו מהלקוחות עם המע"מ ששילמו לספקים שלהם. כך שבפועל סכום המע"מ שהעסק יעביר לקופת המדינה קטן מ-17%. כמו כן, העסקים מקבלים החזרי מס על התשלומים שלהם לספקים ועל ההוצאות השוטפות שלהם, כולל הרכב והטלפון של המנהלים. כך שהתיאור שפרופ' זליכה הנכבד מתאר אינו עולה בקנה אחד עם המציאות העסקית. מסעדות יכולות גם להעסיק שליחים עצמאיים שלהם ובכך להפחית את התשלומים לתן ביס ודומיה. עם זאת אני מסכים עם פרופ' זליכה שמדובר בקרטל עסקי שיש לפקח עליו ובד בבד לעודד חברות נוספות להיכנס לתחום וכך ליצור תחרות עם כמות משתתפים גדולה יותר. מה שאמור תיאורטית להביא להוזלת התעריפים שנגבים מהעסקים כיום עבור הזמנה ושילוח.
    סגור
  • 9.
    אז אל תשתמשו בשירות שלהם
    דרור 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כמות ההזמנות שנכנסת למסעדות בזכות סיבוס ותן ביס היא עצומה. אני מסבסד 3 4 מסעדות ב1000 שקל כל חודש אם היו מביאים לי 1000 שקל ישירות למשכורת כסעיף ארוחות במקום 1000 שקל בסיבוס הייתי חוסך את זה ומביא אוכל מהבית לא פחות טעים ולא פחות בריא ומזין.
    סגור
  • 8.
    מעמ
    לימור 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא לשכוח שבעצם אנחנו המסעדנים בעצם משלמים 10% לתן ביס וסיבוס ועוד 27% לוולט רק על השירות שאנחנו נותנים למדינה על גביית המע"מ עבורם. בעצם, עולה לנו המסעדנים מלינוי שקלים מהכיס שלנו על גביית המע"מ. שירות למדינה עולה לי כל חודש כמה אלפי שקלים. ואען מנוס אלא להעביר את העלות ללקוח. ניחה לוקחים אחוזים כה גבוהיים. שלפחות לא ייקחו את זה על המע"מ אלא רק על עלות המנה
    סגור
  • 7.
    זליכה זה פופוליזם זול
    דוד 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אדון זלכיה היקר, כמסעדן מאוד ותיק אני לא זוכר שבתקופתך כחשב הכללי של האוצר עשית איזה מהלך כלכלי עבורנו המסעדנים. היום שאתה מריח בחירות בדרך אתה פתאום נזכר בנו? זה פופוליזם זול מידי.
    סגור
  • טען עוד
  • מהלך כלכלי נתון בידי דרג פוליטי לרוב. לא בידי החשב. (ל"ת)
    אתה קצת מתבלבל 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ירון זליכה לממשלה
    אביב 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלוואי והיו מקשיבים לרבע ממה שאתה אומר וסועק שנים כבר. זוכרת אותך עוד ב 2009 במכללה למנהל ואוהבת אותך מאוד מאז. הצבעתי לך ואצהיע שוב עש שתעבור את אחוז החסימה
    סגור
  • 5.
    הפרוטקשן הכי גדול זה החברות הללו
    שחר 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סלט עולה היום 50 שח, שווארמה 40 שח וארוחה עסקית סדר גודל של 55 שח והכל בגלל החברות הללו , ההייטקיסטים כרגיל מסודרים עם תקציב של מעל 1000 שח לחודש בסיבוס ולמעמד ביניים כמו סוכנמ מכירות זה מספיק ל12 יום לפני סיבוס ותן ביס עסקית הייתה עולה 30.שח ושווארמה 25 ש ח
    סגור
  • 4.
    שנים אני זועק את זעקת המסעדנים
    איציק 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    קצת אומץ מצד כל המסעדות וכל החברות כולל וולט יורדות ל2 אחוז עמלה. בלעדי המסעדת אין להם עתיד. ראו את AVO ,אם אין לקוחות ,סוגרים!!
    סגור
  • 3.
    לבעלי המסעדות
    אין לי טיפת אמפתיה 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אין לי טיפת אמפתיה לבעלי המסעדות. אם הן היו רוצים "להתנתק" מהדואופול הזה - הן היו מוזלית ב 9%-15% את המחיר ללקוחות שאינם משתמשים בתן ביס או סיבוס - והופ - גם הם מרוויחים בדיוק את אותה כמות אילולא היו משלמים להם עם תן ביס או סיבוס - ויכולים לתפוס את החברות האלו ב***** ולגרום להן להוריד את העמלות ההזויות שהן לוקחות.
    סגור
  • 2.
    לחזור לסנדביצים מהבית
    יאיר אוחנה 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הדור של היום מפונק,בכיין, לחזור לסנדביצים ולקופסאות אוכל מהבית! יותר זול יותר טעים יותר נקי!! גם דירה אפשרי למצוא מחוץ למדינת תל אביב
    סגור
  • 1.
    בלי קשר למהות הכתבה אודות העלאת ההתעמלות..
    עמנואל 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    להיות שליח בתו ביס זה כבר ליגה אחרת! עבודה בשכר גבוה, תנאים טובים,פנסייה,חופש ,גאוות תפקיד ועוד ועוד. הרבה מאוד מעובדי המשרדים למיניהם,עו"ד הייטק ועוד מקנאים והיו רוצים מאוד לעבוד השליחים אך האגו ומה יגידו החבר'ה ,המשפחה והקרובים מונע מהם את זה.
    סגור
  • למה שמישהו יקנא בשליח????
    על מי אתה עובד 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשכורת הממוצעת בהייטק היא 30K. אף שליח לא מתקרב למספר הזה. אולי עורכי דין בעיקר מתחילים ברמות שכר נמוכות מרוויחים מעט פחות משליח אבל זו ריצה לטווח ארוך וקידום. איזה עתיד יש לעבודה בשליחויות? הייתי שם, זה חרא.
    סגור
  • תגובה מפורטת לתגובתך
    עמנואל 05/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    " המשכורת ...ההייטק...30k"-זה לא ממש. אלה המשתכרים מעל 20k הם רק המבריקים בעלי וותק של מספר שנים. "אף שליח...הזה"-לא מדוייק. יש שליחים המגיעים קרוב ל20000 אלף מבלי "לקחת את העבודה הביתה" כמו עובדי הייטק ,משרדים ומקצועות מדופלמים אחרים רופאים ,שמאים,רו"ח עושים עבודה מרווחים יפה אך עושים עבודה ברובה משעממת,אחראית רבה,סיזיפית ומתישה, אחרי שהם למדו והשקיעו זמן רב ,כסף ומשאבים רבים. נכון מי ששואף להתקדם לטווח הארוך זה עשוי להיות שווה אך מי שרוצה להיות ראש קטן עם אחריות מינימלית ,לחוש חופש רב ולהישתכר די יפה זה לא רע להיות שליח,כמובן שלא בכל חברה ולא בכל תחום. שוב אחזור ואומר שבהרבה עבודות כאלה המיתיימרות להיות איכותיות עובדים בהן המון שעות והעבודה נגררת גם לבית.
    סגור
  • הבולטות בשטח ובדרכים עם המדים הייצוגייים אומרת את הכל (ל"ת)
    ללל 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • ללא ספק
    שלומית 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להיות שליח בתו ביס כבר כבר ליגה אחרת!
    סגור