נבחרת אייס

הפייק ניוז חייב להיעלם ו"הארץ" צריך להכות על חטא | פרופ' ירון זליכה

לא זו בלבד שבשנת 2023 לא חלה ירידה בהשקעות בהייטק המקומי, הצניחה האדירה התרחשה דווקא בתקופת ממשלת בנט-לפיד. המסקנה: ההשמצות על הכלכלה הישראלית ששיגרו אנשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית התבררו כקרדום פוליטי לחפור בו. המשק סובל מחוסר תחרות, היגיון קלוקל בניהול תקציב המדינה וסקטור ציבורי שמנוהל בידי שרים כושלים - ואת העיוותים האלה חייבים לתקן
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  15
פרופ' ירון זליכה על המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
ראשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית עשו לאורך שנת 2023 ועד פרוץ המלחמה שימוש בלתי פוסק בפייק ניוז שנועד להסית נגד הכלכלה הישראלית. בראש המערכה הוצבו שתי טענות מרכזיות שנתמכו בשלל דוברים והופצו על ידי כלי התקשורת המרכזיים וברשתות החברתיות. 
הראשונה, טענה כוזבת שעלתה כבר בתחילת שנת 2023, לפיה דירוג האשראי של ישראל עומד לרדת בתוך שבועות אחדים. טענה זו נתמכה על ידי מאות של דוברים הגם שהייתה חסרת שחר. השנייה, טענה כוזבת עוד יותר לפיה היקף ההשקעות בהייטק הישראלי צנח לרצפה. לא עומד לצנוח, כפי שחזו דוברי המחאה ביחס לדירוג האשראי, אלא כבר צנח בלשון עבר והווה.
 
לא מיותר לציין כי דירוג האשראי של ישראל לא ירד כל שנת 2023 ועד לרגע זה אלא אף אושרר מחדש כיציב מספר פעמים על ידי כל חברות הדירוג במהלך כל השנה ועד לפרוץ המלחמה. ואילו ביחס להיקף ההשקעות בהייטק הישראלי פרסם בשבוע החולף עיתון הארץ את נתוני ההשקעה בהייטק הישראלי לאורך השנים 2022 ו-2023. 
שימו לב לנתונים האמיתיים והמדהימים. ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו ההשקעות בהייטק הישראלי בסכום של 5.8 מיליארד דולר. מנקודה זו מתרחשת נסיגה רציפה לאורך כל שנת 2022. ברבעון השני של שנת 2022 ירדו ההשקעות ל-4.9 מיליארד דולר, ברבעון השלישי של שנה זו ירדו ל-2.7 מיליארד דולר וברבעון הרביעי של שנת 2022 ירדו לרמה של 2.1 מיליארד דולר.
 
הפלא ופלא במהלך שנת 2023 הושגה יציבות. ברבעון הראשון של שנת 2023 הסתכמו ההשקעות ב-1.7 מיליארד דולר, ברבעון השני של שנה זו הגיעו ההשקעות ל-1.9 מיליארד דולר, ברבעון השלישי של שנת 2023 הושקעו 1.8 מיליארד דולר ואילו במחצית מהרבעון הרביעי הושגו 0.8 מיליארד דולר שהם קצב של 1.6 מיליארד דולר (על אף המלחמה).
המסקנה ברורה. לא זו בלבד שבשנת 2023, בעקבות הרפורמה המשפטית, לא חלה שום ירידה בהשקעות בהייטק הישראלי אלא כל הירידה האדירה התרחשה בתקופת כהונתה של ממשלת בנט-לפיד שבמאמרים רבים הגדרתי את מדיניותה הכלכלית כקטסטרופה. זאת ועוד, מאחר שנתונים אלה אינם כוללים עדיין את הסכם ההשקעה החדש עתיר המיליארדים של אינטל שנחתם בשנת 2023 (אך ביצועו בפועל יחל בשנים הבאות) הרי למעשה שנת 2023 אף מתחילה לסמן היפוך מגמה ביחס לירידה הדרמטית שהתרחשה בשנת 2022. 

חולאיה האמיתיים של הכלכלה הישראלית לא עניינו את ראשי המחאה. הפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום ארכיון: נועם רבקין פנטון/ פלאש 90)
בקיצור, גם הטענות של הצניחה שהתרחשה בהשקעות בהייטק הישראלי התבררו, כפי שטענתי לאורך כל הדרך, כפייק ניוז מוחלט. עיתון הארץ שבלט במהלך המחאה בפרסום השמצות חסרות שחר ובלתי פוסקות על הכלכלה הישראלית בכלל ועל בריחתו כביכול של ההייטק בפרט, פרסם את נתוני האמת ללא שום התנצלות. שום הכאה על חטא. שום הפקת לקחים. שום חזרה בו מכל אוסף המאמרים והכתבות שטען בדיוק ההיפך.    
למרבה הצער, חולאיה האמיתיים של הכלכלה הישראלית לא עניינו את ראשי המחאה שהעדיפו לעשות שימוש בפייק ניוז חסרי תקדים נגד הכלכלה הישראלית כקרדום פוליטי לחפור בו גם במחיר של הוצאת דיבת הארץ רעה. דרכם לגייס את המוני אזרחי ישראל הטובים והתמימים למחאה נעשתה גם דרך פייק ניוז כלכליים. כאילו דיון דמוקרטי אמיתי יכול להיעשות באמצעות שקרים ודיבה. אולם האמת היא מאוד פשוטה.
הכלכלה הישראלית מעוותת ונשלטת על ידי מונופולים, יבואנים בלעדיים, בנקים וחברות גדולות שחלק גדול מהם תמך בארגון המחאה (ויש מראשיה שאף עובד עימם באופן פרטי). העיוותים המרכזיים הם בתחומי חוסר התחרות, היעדר האכיפה של חוקי הצרכנות, העיוותים במיסים, חוסר ההיגיון הכלכלי בניהול תקציב המדינה, סקטור ציבורי לא יעיל המנוהל על ידי שרים חסרי כל ידע רלוונטי וכישורי ניהול בסיסיים וכן תרבות של פייק ניוז מוחלט המנסה להסתיר את חולאיה האמיתיים של הכלכלה כדי להגן על האינטרסים העסקיים והפוליטיים של גורמי הכוח.
 
השרים משני המחנות הפוליטיים, הפקידות, השופטים וכלי התקשורת המובילים שיתפו פעולה עם שורת החולאים הארוכה. ומי שניסה, כמוני, לחשוף את האמת הקשה ולהזהיר את הציבור מפני ההשלכות החמורות של המשך העושק שעושקים בו את כולנו, זכה לקיתונות של רעל והשמצות שקריות וחסרות שחר כולל ובפרט מעיתון הארץ.   
האסון של ה-7 באוקטובר מחייב הפקת לקחים בכל חלקי החברה הישראלית. אם נמקד את הפקת הלקחים לאחר המלחמה אך ורק באנשים האחראים למחדל לא נגיע רחוק. אנו עלולים להישאר חלילה עם אותה תרבות של פייק, הסתרה ודיבה שלא מאפשרים דיון ענייני ומעמיק בבעיותיה של ישראל. תרבות שהביאה אותנו לאסון הזה. חמור לא פחות, אם לא נתעורר ונפיק לקחים גם בתחום הקריטי של כלכלת ישראל נישאר העם הכי עני במערב עוד עשרות שנים. 
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    כן,
    נגה 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שהראשונים שמשכו השקעות עשו זאת כמחאה. רק שהתגובות של הממשלה לא היו מניחות את הדעת
    סגור
  • 13.
    השמאל רק מנסה לעשות נזק למדינה
    י 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה לא יעזור כלום מי שלא מקבל את הממשלה יורה לעצמו ברגל ואחר כך בוכה שהממשלה אשמה התנהגות של חמאס
    סגור
  • 12.
    עיתון מסית והרסני ועוד מחולק חינם לכל צמרת המדינה בעבר, (ל"ת)
    ספי 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 11.
    קשקשן שלא מפסיק לקשקש
    עידו 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    4 6
    פעם אהבתי להקשיב לו,עם השנים חילחלה לי ההבנה שמשהו לא בסדר אצלו,עכשיו אני בטוח.
    סגור
  • ירון זליכה
    פולדארק 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אחד האנשים היותר שפויים ונורמאלים ומעבר לזה אדם בעל יושרה מקצועית ואישית גבוהה ביותר, מקווה שבעתיד הקרוב יקבל מקום של כבוד והערכה
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    המאור הגדול: כל הכלכלנים בעולם מטומטמים
    עובר אורח 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 6
    בלי טיפת בושה ועם תתת זורח, זליכה מבשר שרק הוא רואה את האמת וכולם שקרנים או מטומטמים
    סגור
  • 9.
    הגיע הזמן לסגור את הארץ
    שרון 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    7 3
    הגיע השעה והזמן לסגור את עיתון השקרים ההסתה והרעל הארץ, לשלול ממנו את רישיון העיתון ולהעמיד לדין את כותביו ועורך העיתון
    סגור
  • 8.
    קודם תדע לנתח את נתוני הסקרים של עצמך אחר כך נדבר
    נו באמת 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    5 5
    אנחנו באמת צריכים לשמוע שטויות שפולט בן אדם שאמר שלפי הנתונים שיש לו הוא עובר את אחוז החסימה וביזבז קולות חשובים?
    סגור
  • 7.
    ראש בין ספר לחשבונאות - לך ללמוד חשבון
    אחד 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 5
    מ 14.5 מיליארד ב 2022 ל 7 מיליארד ב 2023 זה לא ירידה. אתה לא מתבייש לרשום את מה שרשמת
    סגור
  • 6.
    אתה אמיתי
    יריב 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 4
    אתה מראה ירידה בהשקעות לעומת הרבעון הכי חלש ב 2022. אין רבעון אחד ב 2023 שיותר גבוה מהרבעון הכי חלש ב 2022. אתה אמיתי במה שאתה אומר? אף פעם לא מסתכלים על רבעון אחד בכל מקרה (האחרון של 2022). ברמה שנתית ירידה קיצונית, איך אתה מרדה לעצמך לצטט אמת ולשקר תוך כדי. בושה ופייק אחד גדול - תן לי להניח שאתה מדבר מפוזיציה
    סגור
  • 5.
    האיש מביא נתונים שמראים ירידה ואומר ההפך
    אדון פייק 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 5
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001458932#utm_source=Apps&utm_medium=SharedTo, כל הנתונים מראים ירידה ברורה וגם שהחלה בתאוששות בעולם ישראל המשיכה בצניחה - על מה את מדבר?? תעצרו את הפייק ותורידו את המאמר ההזוי הזה
    סגור
  • 4.
    בעולם מתוקן מערכת "הארץ" היתה נסגרת ושוקן בכלא
    שרון 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 4
    מדובר במערכת שתכליתה לחתור תחת ישראל, הציונות ועתיד המדינה. הם יוצרים קרקע פוריה לאנטישמיות שנגמרת בתמיכה עולמית ברוצחי ילדינו ואונסי נשותינו. כולם יודעים שזו האמת, כולם גם יודעים שלאיש אמת כמו חירט-וילדס יצמידו את הכינוי "קיצוני" אבל לאלה שמנווטים את האג'נדה של דר שטימר "הישראלי" לא יקראו כך - וזה פצע בנשמתה של הדמוקרטיה המתגוננת שלנו. זו האמת וחבל. פשוט חבל שסוכני רוע נהנים מחסות ערכים של חופש דיבור ודמוקרטיה
    סגור
  • 3.
    כפיית זיהוי ברשתות החברתיות
    ביתיים, כמו-כולם 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 2
    רק חקיקה שתכפה זיהוי על כל מפיץ.
    סגור
  • 2.
    צודק בכל מילה
    עומר 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 4
    ישראל נשלטת על ידי מוקדי כוח הנתמכים כלכלית ורעיונית על ידי הפרוגרס המושחת והאלים האמריקאי . כל מי שלא לנו הוא לצרינו. זו גישתם ובשמה מותר להפיץ פייק ניוז לחסל להרוס ולפגוע בכלכלה ובביטחון. היום למשל לא רק שאין הסקת מסקנות יש מסע נתמך להכנסת הרשות הפלשתינית לשלטון ובשם כך יהרסו יטנפו ויורידו כל איש כלכלה וצבא שאינו זורם עם השחיתות של הבייס שבשמה מותר לגנוז תיקים חקירות של מי שלנו ולא לצרינו ולפברק חקירות נגד מועמד חזק של הימין שאינו נכנע להיותינו ווסאל נכנע של אמריקה
    סגור
  • 1.
    עיתון הארץ
    רמי 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 3
    דבר אחד טוב ניתן לומר על עיתון הארץ "הוא נגד המדינה " זה החל 1947
    סגור