משפט
חברות הסלולר יפצו את הלקוחות ב-9 מיליון שקלים: זאת הסיבה
ענקיות התקשורת יעניקו הטבות בשווי מיליוני שקלים במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית על הסתרת אפשרות הגנה מפני תכנים פוגעניים
תכנים פורנוגרפיים, הימורים, אלימות ופדופיליה - אלה רק חלק מהסכנות שאורבות לילדינו ברשת. לאחרונה הונחתה מכה כואבת על חברות הסלולר הגדולות בישראל, כשבית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר הסדר פשרה שיחייב את החברות פרטנר, סלקום, פלאפון, הוט מובייל, גולן טלקום וטלזר 019 להעניק הטבות בשווי של קרוב ל-9 מיליון שקלים ללקוחותיהן.
המאבק החל כאשר עמותת "לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת" ושורת תובעים פרטיים הגישו תביעה שבה נטען כי המשיבות "אינן מיידעות את לקוחותיהן כנדרש על אודות תכנים פוגעניים ברשת האינטרנט, אינן מיידעות בדבר האפשרות להצטרף לשירות סינון תכנים בחינם ואינן מספקות בפועל שירות יעיל לסינון אתרים ותכנים פוגעניים".
במסגרת הבקשה אף הודגש כי "המחוקק ביקש להתמודד עם תכנים פוגעניים ומזיקים דוגמת הימורים, אלימות, סמים, פורנוגרפיה ופדופיליה – כאשר האוכלוסייה הפגיעה והחשופה מכל היא אוכלוסיית הילדים ובני הנוער, וכי הימנעות מיידוע אפקטיבי מעקרת ומאיינת מתוכן את הוראת המחוקק ובכך מונעת מלהגשים את תכליתו".
מנגד, כל חברות הסלולר טענו כי "טענת היעדר היידוע נסתרת חזיתית" על ידי הראיות שצורפו לתשובותיהן, וכי "גם אם אירעה לכאורה תקלה כלשהי ביידוע בקרב נציג שירות מסוים – מדובר אך באפיק יידוע אחד, ומשכך אין בכך כדי להוכיח קיומו של קשר סיבתי או נזק".
אך לאחר הליך גישור ממושך, החברות הסכימו לפתרון רחב היקף. במסגרת ההסדר, החברות הבהירו כי הן לקחו על עצמן "לספק הסדרה, שהיא הרבה למעלה מהוראות הדין ונותנת מענה הוליסטי וכולל".
פרטנר תעניק תוספת גלישה של 3.5 ג'יגה לחודש למשך ארבעה חודשים, גולן טלקום תספק 5 ג'יגה למשך שלושה חודשים, סלקום תעניק שירות דור 5 למשך שלושה חודשים, והוט מובייל, פלאפון וטלזר יתנו תוספות גלישה בנפחים שונים.
הנתונים חושפים את גודל הבעיה: בעוד שבתחילת ההליך הוצג כי כ-11,000 מצטרפים חודשיים הצטרפו לשירותי הסינון, הרי שבמהלך ההליך עלה המספר ל37,000 מצטרפים בחודש. בשנת 2020 היו כ-275 אלף מנויים בלבד לשירות החינמי, ובשנת 2022 כבר היו כ-580 אלף מנויים בשירותי הסינון.
השופט עוז ניר נאווי קבע בפסק דינו כי "בנסיבות בהן ניתנות הטבות משמעותיות הכוללות אף מתן תמריצים להפעלת שירותי הסינון החינמיים כמצוות החוק ואף שיפור איכות הסינון כמפורט בהסדר, הרי שכפי שטענו הצדדים מדובר בהסדר ראוי".
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא כלי צרכני שימושי מאוד, בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



