תקשורת ומדיה

כך הקורונה הפסיקה להיות סיפור חדשותי גדול

הקורונה שוב בקו העלייה, הכותרות חוזרות להתעסק בה, אך האירוע כבר איננו דרמטי. כך זה קרה | החוג לתקשורת
אלעד ליפשיץ |  1
מתחסנים נגד קורונה (צילום Magma Images)
הקורונה חוזרת, אחרי שמעולם לא נעלמה. איך זה ייתכן? ובכן, ככה זה תקשורת – בכוחה להעלים את מה שישנו, וזה עוד במקרה הטוב, מפני שלעתים יש בכוחה להנכיח את מה שאיננו. בכל אופן, הקורונה היא כלי נהדר בשנים האחרונות בידי עורכי מהדורות: שימושית בתקופת יובש, ומנגד, מפנה מקומה כשיש עומס בכותרות אחרות. איך להגיד, ברמה התקשורתית, הקורונה היא מחלה נוחה לבריות.
כעת אנו מדווחים על עלייה בתחלואת הקורונה בישראל. המידע נבדק, ומבוסס, אך איננו מוגש כדרמה. מתי בדיוק הפכה הקורונה לאירוע שגרתי? איפשהו על ציר הזמן זה קרה מתחת לאף של כולנו, ואולי בכלל זה קרה באזור הכתף. האם החיסונים הוציאו את העוקץ מהדרמה? נדמה כי תולדות הקורונה ההיסטוריים עוד יסופרו יום אחד דרך הסיקור התקשורתי: היום בו האירוע הגדול של האנושות, הפך לכותרת בינונית.  
 
החיסונים מרסנים את הקורונה, וכנראה גם את הדרמה סביבה. אף עורך לא מדמיין לזעוק היום גוועלד: מה שרק לפני כשנה נתפס כהכחשת קורונה בדרגה קלה, הופך כעת לנורמה - לא מתעלמים מקיומה של הקורונה, אך כן נמנעים מהתייחסות משמעותית. אוקיי, כן, יש חולי, והוא במומנטום של עלייה, אבל אף אחד לא ידרוש כעת כותרת בעניין. זה נחשב בזבוז תחמושת תקשורתי בימים שכאלה להפנות לשר הבריאות ולראש הממשלה שאלות בנושא קורונה. מה פתאום, עם כל הכבוד לדילמה האם להמשיך להסיר מסכות גם בחללים סגורים, יש פה נשף מסכות קואליציוני.
ניתן לשער כי הקורונה הולכת בדרכם של אייטמים אחרים שירדו מגדולתם התקשורתית. הם עדיין קיימים, אבל הווליום שלהם הונמך לדרגת רקע, ליווי. כך למשל, איראן. כך למשל, משפט נתניהו. כך למשל, ימי שישי בהר הבית. כך למשל, רומן זדורוב. כולם מתנגנים ברקע, כעת גם הקורונה יחד איתם, לפרקים יוגבר הווליום, אך רק בעת הצורך התקשורתי.
 
ניתן להבין בזאת שהצורך התקשורתי מובדל מהצורך הציבורי. התקשורת נותנת לציבור את החומר הדרמטי, אך לא בהכרח מעניקה לו את התוכן המשמעותי. הרי בהחלט ייתכן שכולנו כן צריכים לעטות מחר מסכות מחדש, אבל למי אכפת? בסרט הזה כבר היינו, וחוץ מזה יש פה ממשלה שעומדת ליפול. אז לא, המעטה בערך הקורונה היא כבר לא הכחשה ולא הזנחה. היא רק עריכת סדר יום תקשורתי חדש. 
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא חיסונים
    האג 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שום קשר בין החיסונים להחלשות הקורונה. להיפך, המחוסנים הם אלו שמניעים את ההדבקה. מדינות שלא חוסנו כמעט (ניגריה למשל) כמעט ולא נדבקים שם אפילו (0.1% בדיקות חיוביות).
    סגור