דעות

תעשיית המסעדות מדממת. הממשלה צריכה דרמטית להפחית ברגולציה

תעשיית המסעדות והברים דיממה, הרבה לפני תחילת משבר הקורונה. ממשלת ישראל שתקום, במידה ונזכה לאחת כזו, צריכה לפתוח במהלך דרמטי ומהיר להפחתת רגולציה
שי ברמן |  1
שי ברמן (צילום אודי גולן)
אם יש דבר מעודד, ברכבת ההרים שעברה על המסעדנים בשנה האחרונה, זה הגעגוע של הלקוחות לבילוי במסעדות ובברים. מהפתיחה המחודשת של תעשיית המסעדות והברים בתאריך 7.3.21, אנחנו חשים את הגעגוע הזה, הביקושים למסעדות וברים גבוהים מאוד
הלקוחות יותר סובלניים, מאוד מפרגנים ובעיקר מתגעגעים לתרבות הבילוי והפנאי.
אבל מה יוותר לאחר התאיידות ההתלהבות הראשונית, או לחלופין נהירה של התייר הישראלי חזרה למקומות אטרקטיביים בחו״ל?
תעשיית המסעדות והברים דיממה, הרבה לפני תחילת משבר הקורונה. מהתעשייה המדממת, שמנתה טרם תחילת משבר הקורונה 14,000 עסקים, נותרו 10,000 עסקים בלבד.
המודל העסקי הרעוע של המסעדנים, הוא תוצאה של רגולציה מכבידה, שאין לה אח ורע במדינות מערביות אחרות. הרגולטורים השונים (בריאות, משטרה, כיבוי אש ואיכות סביבה) מאוד קפדניים בכול מה שקשור למסעדות וברים. לדאבוננו, הם קצת פחות קפדניים לגבי אירועים אחרים כפי שנוכחנו באסון הכבד שפקד אותנו בסופ״ש האחרון.
ממשלת ישראל שתקום, במידה ונזכה לאחת כזו, צריכה לפתוח במהלך דרמטי ומהיר להפחתת רגולציה. לא יתכן שיזמים, יכלו את מרבית זמנם במרדף בלתי אפשרי אחרי השד הרגולטיווי.
בהקשר זה רק לאחרונה, פרסם משרד הבריאות מפרט דרישות חדש למסעדות. 10 שנים לקח להם לכתוב מפרט מנותק מהמציאות , שיביא לסגירתם של עסקים רבים.
אבל הקושי הרגולטיווי, הוא רק הקדימון. הבעייה של תעשיית המסעדות והמשק הישראלי בכלל, הוא מחסור חמור בכוח אדם. הקושי הזה הוא גלובלי, רק שבזמן שמדינות מערביות אחרות הוואקום הזה מתמלא על ידי מדיניות של הבאת כוח אדם זר, ממשלת ישראל מסתכלת על הבעייה הזו בפריזמה פוליטית שמתנגדת להבאתם של עובדים זרים.
השיקול הפוליטי הזה מביא להרס תעשיית המסעדות והמשק הישראלי בכללותו.
דוגמא לקושי הזה, כבר אפשר לראות בוויתור של בתי קפה רבים על מערך השירות ומעבר של מסעדות להגשה בכלים חד פעמיים בגלל מחסור בשוטפי כלים. ממשלת ישראל שתקום, זקוקה לשינוי פרדיגמה והבאת עובדים זרים, כמו גם פלסטינאים, תוך ביטול ההיטלים השונים על העסקתם. מהלך זה יביא לצמיחת המשק וחזרה לשגשוג.
הכותב: שי ברמן הינו מנכ״ל איגוד המסעדות והברים
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הבנו בקורונה שהנוכלים מוכרים כלום תמורת הון. נגמר
    סוסו וניניו 05/2021/05
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מה פתאום שהממשלה תממן אותם? קודם שתממן אותי, חצופים
    סגור