נדל"ן ותשתיות

מנכ"לית מינהל התכנון: "ישראל בדרך להיות המדינה הצפופה בעולם המערבי"

דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, מזהירה כי ישראל בדרך להיות אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי: "בערים אנו צפויים להגיע לרמות צפיפות פי 4 מרמת הצפיפות בערים כיום"

אריאל נוי |  1
דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון (צילום ניב קנטור)
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר אמרה אתמול (שלישי) כי "ישראל בדרכה להיות אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי, ואולי אף הצפופה ביותר. "בשנים הקרובות נדבר יותר על הצפיפות לקילומטר רבוע, וזה מונח שיש להתרגל אליו".
"הצפיפות שמדובר בהן הן די פנטסטיות, בערים אנו צפויים להגיע לרמות צפיפות שינועו בין 40 אלף נפשות ואשר עשויות להגיע גם ל-80 ול-100 אלף נפש לקמ"ר, שזה פי 3-4 מרמת הצפיפות בערים כיום". הדברים נאמרו בכנס "עיר העתיד לנדל"ן והתחדשות עירונית" שעורך אתר ההתחדשות העירונית "מגדילים" בפתח תקווה.
זילבר התייחסה לביטול ההקלות ליזמים במסגרת חוק ההסדרים ואמרה כי "כיום אין קשר בין התכנון לבין מה שנבנה בסופו של דבר,  כי מתחיל משא ומתן בשלב הרישוי וניתנות הקלות שמוסיפות הרבה יחידות דיור בלי מענה לצרכים הציבוריים ובלי בדיקה של מה שצריך במרחב. בנוסף זה מאריך באופן משמעותי את הליכי הרישוי כי כל הקלה דורשת פרסום ואז יש התנגדויות שצריך לשמוע. יש לנו כיום 19 ועדות ערר והמספר רק הולך ועולה. לכן אם יש שינוי משמעותי שנוכל לעשות במדינה זה לבטל את ההקלות ולהתחיל לחבר בין התכנון לרישוי הכי מהר, לקצר את לוחות הזמנים באופן משמעותי".
אדריכלית רות רז, מנהלת אגף התחדשות עירונית בותמ"ל אמרה בפאנל "התחדשות עירונית – הדור הבא" כי אנחנו נמצאים לקראת חידוש הפעילות של הוועדה, יש הרבה תוכניות שנוכל להביא סוף סוף לדיון להפקדה. בתור "בוגרת" ועדה מחוזית, אני יכולה להעיד שהעוצמה של הותמ"ל בשולחן האחד שאליו אנו יכולים להביא הרבה מאד גורמים ולהסיר חסמים, לא קיימת בוועדות אחרות, והוועדה יכולה לקבל החלטות ושלוועדות אחרות אין את הסמכות".
עוד לדבריה חושפת רז כי מתכוונים לשנות מדיניות בשכונות הוותיקות גם בנושאים במחלוקת כמו פיצול דירה  "בשכונות הוותיקות צריך לגוון את סוגי יחידות הדיור ולהציע גם דברים שאין כיום בנמצא, למשל  דיוריות - דירה שניתנת לפיצול בהמשך ומתאימה לצרכים משתנים. אנו מטמיעים זאת בתכנון שלנו ובהחלטות שאנו מקבלים". 
איציק אוז'לבו מהנדס העיר פתח תקוה אמר במהלך פאנל שעסק בעירוב שימושים כי  "במקומות שיש הצדקה לעירוב שימושים, אנחנו רוצים לדחוף אותו בכל הכח. אנחנו מעודדים מבני ציבור בתוך מבני מגורים זאת בכל שכונות המגורים. שילוב עם שטחי משרדים פחות טריוויאלי ואנו מאפשרים אותו בעיקר לאורך צירים תחבורתיים ראשיים כשיש פחות רגישות למטרדים סביבתיים ונכונות של אנשים לגור באזור אינטנסיבי.
"עירוב שימושים באזור מגורים נעשה עדיין במנות קטנות, אנשים אוהבים את מה שהם רגילים, אנו עובדים קשה להחיות את מרכז העיר ולהחזיר אותו לחיוניותו. אנחנו פועלים לשכנע ולהסביר את היתרונות, כשהכל נמצא בקרבתך, כשגם המסחר והחנויות השכונתיות לידך וגם כך גם חלק מהמשרדים".  
רון אבידן מנכ"ל חברת אזורים, "עירוב שימושים זאת מגמה שתלך ותגבר ובראש וראשונה תצליח במרכז העיר. זה תואם את אופי המקום והתושבים שיגיעו לפרויקטים החדשים במרכז העיר הם כאלה שמקבלים ואפילו מבקשים את עירוב השימושים. זה לא גימיק חולף וזה נכון מבחינה תכנונית. כרגע מכיוון שמדובר בתהליך ושינוי אז יש התנגדות כי מרבית האוכלוסייה רגילה שפה גרים ובמקום אחר עובדים או קונים. אבל יש שינוי בטעמים". אבידן ברך על הפחתת שיעור ההסכמה הנדרשת מצד הדיירים לשני שליש ואמר כי "כשאתה מוריד את השיעור הנדרש אתה מחליש את הסחטנים". 
גידי מוזס מנהל החטיבה להתחדשות עירונית אקרו נדל"ן , "ערוב שימושים זה דבר נכון וטוב שייצא לפועל. אבל לא צריך להפוך כל דבר לקדוש. איפה שמתאים מתאים והיכן שניתן ליצור הפרדה בין מסחר למגורים ולא ללכת בכח זה יותר נכון. אני חושש שאנחנו הולכים לשיח של פטורים מהיטל ההשבחה ואז אנו יורים לעצמנו ברגל. יהיו רשויות שיגידו אנחנו לא מסוגלות לשאת את זה . צריך שלעירייה יהיה תמריץ לבנות. בסוף אנחנו צריכים יציבות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם פרשת מאיר תורג'מן היא קצה קרחון בירושלים? (ל"ת)
    אניהוא 07/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור