נדל"ן ותשתיות

הנדל"ן רותח: זו העיר שהפציצה והשאירה אבק לתל אביב

בעוד שבחודש אוקטובר נרכשו מעל 14 אלף דירות חדשות, ת"א הובילה את רכישות המשקיעים, אבל חיפה עמדה בראש המכירות מיד שנייה, כשב"ש זינקה הכי הרבה והובילה במכירות של קבלנים בשוק החופשי. כל הנתונים בפנים

מערכת ice |  2
נדלן (צילום פלאש 90/ גילי יערי)
על פי נתוני הכלכלנית הראשית, בחודש אוקטובר נרכשו 14.4 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015, שעמד בצל הקדמת רכישות משקיעים טרם העלאת מס הרכישה. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זהו גידול של 87%. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-13.3 אלף, כפליים מרמתו באוקטובר אשתקד.
רמת העסקאות הגבוהה הושפעה בעיקר מגידול חריג של 236% ברכישות המשקיעים (בהשוואה לאוקטובר אשתקד) אשר הסתכמו ב-4.8 אלף דירות. משקל המשקיעים בסך הרכישות בחודש אוקטובר האחרון הגיע לשליש, זינוק של 15 נקודות אחוז בהשוואה לאוקטובר אשתקד והשיעור הגבוה ביותר מאז יוני 2015. רבע מרכישות המשקיעים באוקטובר התבצעו ביום האחרון של החודש, בו התפרסמה ההחלטה על העלאת מס הרכישה. בדומה למהלך שנעשה ביוני 2015, לאחר העלאת המס בפועל (נכנסה לתוקף ב-28 לנובמבר) צפויה התמתנות משמעותית ברכישות המשקיעים.
מספר העסקאות בחודשי אוקטובר, 2021-2002
פילוח רכישות המשקיעים לפי ערים מלמד כי אמנם ת"א הובילה את רכישות המשקיעים, אולם שיעורי הגידול בה ברכישות אלו, ובערים היקרות האחרות, היו נמוכים משמעותית מאלו שנרשמו בערים הזולות, דוגמת ב"ש וחיפה. מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר עמדו על 2.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015 וגידול של 98% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. עם זאת, "מלאי" הדירות בידי משקיעים גדל בקרוב לאלפיים דירות, התוספת החודשית הגבוהה ביותר מאז יוני 2015.
עסקאות יד שניה אוקטובר 2021 – מספר עסקאות ושיעורי שינוי לפי אזורי מיסוי מקרקעין

מכירות הקבלנים  בחודש אוקטובר הסתכמו ב-5.5 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר במכירת דירות חדשות לפחות בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זהו גידול של 86%. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-4.5 אלף דירות, גידול של 131% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.
 
רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו בחודש אוקטובר ב-5.3 אלף דירות (כולל "מחיר למשתכן"), גידול של 47% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בניכוי רכישות "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.2 אלף דירות, גידול של 65% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. 68% מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש אוקטובר היו פטורות ממס רכישה. באזורי הפריפריה מגיע שיעור זה אל למעלה מ-90%.
רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי, אוקטובר 2021- שיעור הדירות הפטורות ממס רכישה ושיעור המס הממוצע בדירות החייבות במס, לפי אזורי מיסוי מקרקעין
בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי אזור ב"ש הוביל מכירות אלו, עם 723 דירות , גידול של 156% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בכל אחד מאזורי ת"א ורחובות נמכרו 621 דירות בשוק החופשי, כאשר באזור ת"א זהו גידול של 344% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, שיעור הגידול הגבוה ביותר מבין כל האזורים.
זוהי גם רמת המכירות הגבוהה ביותר של דירות חדשות שנרשמה באזור ת"א לפחות בעשרים השנים האחרונות, האזור היחידי בו נרשמה רמת שיא במכירת דירות חדשות בשוק החופשי בחודש אוקטובר.  מבין אזורי הביקוש, רשם אזור ירושלים את שיעור הגידול המתון ביותר, עם גידול של 40% לעומת אוקטובר אשתקד, שיעור גידול שאינו חריג בהינתן הפערים במספר ימי העבודה באוקטובר השנה לעומת אשתקד.
מכירת דירות חדשות בשוק החופשי, אוקטובר 2021 – מספר עסקאות ושיעורי שינוי
 לפי אזורי מיסוי מקרקעין
רכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר הסתכמו ב-4.3 אלף דירות, גידול של 61% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים על רמה חריגה של עסקאות, בפרט ברכישות המשקיעים (טרם העלאת המס שנכנסה לתוקף ב-28 לנובמבר).
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה זה ב"ש?
    קווין 12/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ב"ש זה באר שבע או בית שמש?
    סגור
  • באר שבע כמובן (ל"ת)
    מישי 12/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור