נדל"ן ותשתיות

פרויקטים בפריפריה ייעצרו? זה המהלך המפתיע של משרד האוצר

כולם מדברים על חשיבות חיזוק המבנים בפריפריה באמצעות פינוי-בינוי והשר אלקין אף ביקש לאשר הרחבת פיילוט למימון פרויקטים מסוג זה, אבל באוצר לא ממהרים לאשר את ההרחבה
מערכת ice |  1
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
קריסת המבנים הישנים ברחבי הארץ חידדה את הצורך בסיוע לאזורים נרחבים בפריפריה וחיזוק המבנים הישנים בתחומן באמצעות פרויקטים של פינוי בינוי. כבר ביוני אשתקד יצאה התוכנית לדרך, וכעת, לקראת סיום השנה הראשונה, ביקש שר השיכון והבינוי, זאב אלקין, להרחיב את הפיילוט מתוך כוונה להפוך אותו לכלל ארצי.
אלא שכעת מתברר כי במשרד האוצר טרם נרתמו למהלך ולא אישרו אותו. מבחינת שר האוצר, אביגדור ליברמן, מדובר עדיין בפיילוט שרק לאחריו יוכלו במשרדו להסיק מסקנות ולקבל החלטות לגבי המשך התהליך, בכלל זה האפשרות להרחבתו.
 
על פניו מדובר בעיכוב מסוכן שעלול חלילה לגרום לפגיעה חריפה ביישובים הנמצאים על השבר הסורי-אפריקאי, ומועדים לפורענות במקרה של רעש אדמה. רבים גורסים כי אין חשוב מחיזוקם של אותם מבנים ישנים שנבנו אי שם במאה הקודמת, אבל ברור כי כל עוד האוצר לא מאשר את הרחבת הפיילוט, אותם פרויקטים חשובים של פינוי בינוי לא יוכלו לצאת לדרך.
התוכנית שקידם אלקין, הייתה אמורה לספק פתרונות – כאשר במסגרת זו מגרשי השלמה בפריפריה, שנועדו במקור לבנייה בשטח, ישווקו על ידי המדינה, בעוד ההכנסות יועברו לתמיכה במיזמי התחדשות עירונית ברשויות בהן לא קיימת היתכנות כלכלית לביצועם ללא תמיכה.
 
בהצעה שעל סדר היום במסגרתה ביקש אלקין להרחיב את הפיילוט, נכתב בין השאר כי "בחודשים אשר חלפו ממועד תיקון ההחלטה, מתקבלות חדשות לבקרים פניות מטעם רשויות מקומיות הפונות בבקשות להרחבת הפיילוט והכללתן בו. מוצע להפוך את המנגנון אשר נקבע במסגרת הפיילוט כחלופה למתווה כלל ארצי, דבר אשר יאפשר מחד את שחרור המגרשים המשוריינים להתחדשות עירונית ואת שיווקם בשוק החופשי, ומאידך יבטיח את קבלת הכסף לאחר השיווק בהתאם לאמור בהחלטה, והעברתו למיזמים נעדרי כדאיות כלכלית בתחום הרשות המקומית".
עוד נכתב כי "מאחר שהכללים ליצירת מלאי הקרקעות המשלימות הם אותם הכללים בשני המסלולים, הכנסות הרשות לא צפויות להיפגע בעקבות התיקון המוצע. יתרה מכך, מכיוון שבמסגרת שיווק מגרשי ההשלמה צפוי להתקבל ברוב המקרים ערך קרקע גבוה מזה שהיה נקבע בשומה לוּ המגרש היה מוקצה, הרי שההכנסות ברוב המקרים אף צפויות לעלות במסלול הקצאת כספי הסיוע, בהשוואה למסלול הקצאת הקרקע המשלימה". כעת עובר הכדור למגרשו של ליברמן ומשרד האוצר, כאשר השר אלקין, יחד עם לא מעט ראשי רשויות מקומיות בפריפריה, מקווה כי ישכילו לקבל את ההחלטה הנכונה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זילזול שטבול ברישעות (ל"ת)
    פשוט 03/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור