נדל"ן ותשתיות

הישג לאיילת שקד: אושרה במלואה החלופה לתמ"א 38

חלופת שקד לתמ"א 38 אושרה במלואה בכנסת. צפוי לקצר את משך הזמן להוצאת היתר, "בשורה גדולה לשוק הדיור"
מערכת ice | 
איילת שקד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, יוסי זליגר)
מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את תיקון 136 לחוק התכנון ובניה, הכולל בתוכו את החלופה לתמ"א 38 ("חלופת שקד"). החלופה יוצרת כלי תכנוני לטובת התחדשות עירונית בבניין הבודד  תוך מתן תעדוף התחדשות מתחמית. 
במסגרת החקיקה ניתן מענה לשלל הקשיים שיצרה תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 38) מבחינה תכנונית, מוניציפלית וכלכלית, באמצעות מתן מענה לצורכי ציבור, דבר שנעדר מתמ"א 38. בנוסף, החלופה מתמרצת הכנת תוכניות כוללניות להתחדשות עירונית אשר יתוו את מדיניות התכנון העירונית בצורה המיטבית. 
החלופה מאפשרת קידום תוכניות להתחדשות עירונית פרטנית במספר מסלולים, מסלול הריסה ובניה מחדש המאפשר תוספת זכויות בניה של עד 400% ואף יותר במקרים שישנה תוכנית כוללנית המאפשרת העמסת זכויות מעבר לכך. מסלול הריסה הינו המסלול המועדף ביותר מכיוון שיוצר חידוש אמיתי של הבניין, מאפשר הקצאת שטחי ציבור של עד 10% בבניין החדש. ישנה אף אפשרות של קידום מתחמי של שנים שלושה בניינים שחידושם נעשה מכוח החלופה. 
 
מסלול נוסף שהחוק יצר, הינו מסלול הריסה ובניה מחדש וניוד הזכויות, המסלול מאפשר במקרים בהם לא ניתן לנצל את זכויות הבניה הנוספות לאפשר את תוספת הזכויות במתחם אחר (מתחם קולט) אשר בכוחו לשאת את הזכויות הנוספות (מה שמכונה "ניוד זכויות"). 
המסלול השלישי הינו מסלול של חיזוק מבנה שם בדומה לתמ"א 38 המבנה הבודד עובר שיפוץ וחיזוק תוספת ממ"ד ונוספות לו יחידות דיור בשיעור של עד 200%.
חשוב מכך, החוק כולל סעיף ייחודי שמטרתו קידום פרויקטים להתחדשות עירונית בדגש על אזורי הפריפריה בהם שווי הקרקע נמוך, התוספת מאפשרת לשרת הפנים לקבוע בצו אזורים בהם יהיה ניתן לקבוע את תוספת הזכויות עד לסך של 550% לטובת פרויקט של הריסה ובניה מחדש.
 
בשורה גדולה נוספת לשוק הדיור בכללותו אשר עוגנה בחקיקה לראשונה הינה האפשרות של תכנית היתר. מדובר בצעד פורץ דרך, אשר מאחד את התוכנית וההיתר לשלב תכנוני אחד ויצמצם את ההליכים שעד כה קודמו זה אחר זה. 
עד לתיקון זה על היזם היה תחילה לפעול במישור התכנוני, לקדם תוכנית ורק לאחר אישורה היה עליו לפנות לרשות הרישוי ולקדם את מתן ההיתר. תיקון החוק מאפשר את איחוד ההליכים כך שהתכנית וההיתר יקודמו יחדיו. מדובר בהטבה רגולטורית אשר צפויה להאיץ מתן היתרי בניה, תפסיק את כפל ההליכים ותוביל לתוכניות מונחות רישוי.
סוגיה רגלוטורית נוספת שהתווספה לחוק הינה שאלת ברירת המחדל בעררי רישוי. בשנים האחרונות קיימת מחלוקת בין ראשי ועדות הערר לעניין רישוי בדבר מה היא ברירת המחדל בערר רישוי, האם יש להקפיא את מתן ההיתר לחלוטין או שמא ניתן לאשר את ההיתר ובד בבד לדון בערר. בחוק נקבע כי יש לאפשר מתן היתר בניה במקרים בהם הוגש ערר ואין באי הקפאת ההיתר צעד בלתי הפיך. עוד נקבע כי שרת הפנים בתקנות תקבע על אלו סוגי עררי רישוי יכול הכלל. 
שינוי זה צפוי לקצר את משך הזמן להוצאת היתר ויצמצם את הנזק הנגרם מכוח עררים פרטניים או קנטרנים.
 
שרת הפנים שקד בירכה: "בשעה טובה ומוצלחת "חלופת שקד לתמ"א 38" אושרה במליאה. זו בשורה גדולה לשוק הדיור ואני שמחה שאחרי משוכות רבות החלופה סוף סוף יוצאת אל הפועל. כפי שהתחייבתי, מיד עם כינוס מושב הקיץ העברנו את החוק על מנת לייצר וודאות לשוק. ביצירתיות ובחשיבה מעמיקה ומחוץ לקופסה "חלופת שקד" מהווה אלטרנטיבה אופטימלית שנותנת פיתרון מלא לכלל האינטרסים הקיימים היום בשוק. החלופה תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים לכל ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. אני מודה לכל העוסקים במלאכה שעשו את מירב המאמצים על מנת להעביר את החוק בועדת הפנים ובמליאה."
יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר אמר: "תיקון החוק מהווה בשורה בעולם ההתחדשות העירונית, החלופה פותרת כשלים שעלו בעבר ופותחת פתח לאזורים רבים בארץ אשר לא ניתן היה לקדם בהם התחדשות עד עתה, בנוסף תיקון החוק כולל שלבים נוספים ומהותיים כחלק ממכלול שלם של יוזמות ורפורמות אשר מוביל מטה התכנון במטרה לייעל רגולציה ולקצר את משך הזמן מיזום עד ביצוע בפועל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה