נדל"ן ותשתיות

בשורה משמחת לתושבי חיפה: אלה השכונות שנבחרו להתחדשות עירונית

 משרד הבינוי והשיכון בחר בשכונות  נווה פז, נווה יוסף, תל עמל, ויז'ניץ וחליסה, השוכנות במזרח ובמערב נווה שאנן שבחיפה, שיעברו תהליך התחדשות עירונית במסלול ייחודי, שאותו יזם המשרד. אז מזה אומר?
מערכת ice |  21
חיפה (צילום יחצ)
בשורה משמחת לתושבי השכונות: נווה פז, נווה יוסף, תל עמל, ויז'ניץ וחליסה, השוכנות במזרח ובמערב נווה שאנן שבחיפה - משרד הבינוי והשיכון בחר בשכונות אלה לעבור תהליך התחדשות עירונית במסלול ייחודי, שאותו יזם המשרד. התהליך מאפשר שימוש בפוטנציאל הקרקע שטרם מומש בשכונה, עבור בניה חדשה ("אינפילים") בתוך המירקם הבנוי. באופן זה, יתאפשר למתן את צפיפות המגורים המתוכננת, תוך מתן מענה הולם לצרכי ציבור, שטחים ירוקים, תחבורה וכו'.
את ההכרה בצרכי השכונות הללו, המשוועות לתהליכי התחדשות כבר עשורים רבים, דוחפת ראש עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, מרגע כניסתה לתפקיד. השכונות נבחרו על-ידי ועדה בין-משרדית, בראשות האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון - ורד סולומון ממן. התוכניות יקודמו ע"י המינהלת להתחדשות עירונית ואגף תכנון עיר חיפה בשיתוף צוות משרד הבינוי והשיכון מחוז חיפה, בראשות אדריכלית ד"ר נאוה קיינר פרסוב. 
 
התכניות יכללו תכניות שלד שכונתיות ותכניות מפורטות, אשר מכוחן ניתן יהיה להוציא היתרי בניה. התכניות תקודמנה על ידי חברות מתכננות הכוללות צוותי תכנון בראשות משרדי אדריכלים מובילים בארץ, יועצי תנועה, יועצי נוף, מתכננים חברתיים ויועצי פרוגרמות, שמאי ומנהל פרויקטים.   
יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון, מסר: "זוהי בשורה משמעותית עבור משפחות צעירות ותושבים חדשים המבקשים לגור בעיר וגם לאזרחים הוותיקים אשר איכות חייהם וסביבת מגוריהם תשתפר ותתחדש. אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ להגדלת מלאי הדירות ולספק פתרונות דיור ואיכות חיים למען הציבור בצפון ובכל רחבי ישראל, בין היתר באמצעות הגדלת כמות השיווקיים והתחלות הבניה וקידום תהליכי התחדשות עירונית בערים השונות".
עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה, מסרה: "לאחר ארבע שנים של מאמצים רבים אותם השקעתי מול משרד השיכון והרשות להתחדשות עירונית בקידום ההבנה וההכרה ששכונות חשובות אלה חייבות לעבור תהליך התחדשות מקיף - אני שמחה סוף סוף על היציאה לדרך, ומודה למשרד הבינוי והשיכון על שיתוף הפעולה המתמשך. גם לתושבי השכונות הוותיקות הללו מגיע ליהנות מאיכויות בנייה חדשות ומצוינות אדריכלית, אחרי כל כך הרבה שנים של ציפייה".
עוד הוסיפה כי "תכניות ההתחדשות בשכונות אלו, לא רק שיקדמו ראייה אורבנית, קהילתית ומקיימת, אלא יהיו גם בעלות ערך חברתי מובהק. אני מאמינה שהעתיד והגאווה של העיר חיפה טמונים במרכזה העירוני ובשכונותיה הוותיקות בפרט. תוכניות התחדשות אלה, יחד עם שאר התוכניות אותן מקדמת העירייה בימים אלה ממש בשכונות רבות ברחבי העיר, תעצבנה ללא ספק, את פניה ואת אופייה הייחודי של העיר בעשורים הבאים כעיר ברת קיימא עם איכות חיים גבוהה".
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סיפר: "העיר חיפה מאופיינת במגוון אוכלוסיות ותמיכתו של המשרד, בשיתוף פעולה עם עירית חיפה, בקידום תכניות לשכונות הקיימות והוותיקות חשוב ביותר. אני רואה חשיבות מכרעת בדאגה למרכזי הערים והמשרד ימשיך לטפל וליזום תכניות של התחדשות עירונית בערים נוספות בכל חלקי הארץ, בצפון ובדרום ולטובת כלל אזרחי ישראל. מדובר בבשורה גדולה לתושבי העיר חיפה שיזכו לחידוש התשתיות הקיימות לצד בניה חדשה".
ורד סולומון ממן, אדריכלית ראשית משרד הבינוי והשיכון, מסרה: "בשנים האחרונות משרד הבינוי והשיכון מפנה משאבים וצוותי תכנון גם אל תוך הערים פנימה ולא רק לשכונות חדשות. שכונותיה הוותיקות של חיפה, עם אתגרי הטופוגרפיה וצרכי הזמן שהתקדמו מחייבים אותנו לקחת אחריות ולהשקיע בחשיבה תיכנונית שתשפר את המרקם הוותיק ותעניק לו ריענון ותוספת חדשה. אני גאה במיוחד על שיתוף הפעולה המצוין עם צוות ההנדסה של עיריית חיפה, שהצביע והמליץ על הטיפול בארבעת המתחמים הללו, שמגיע להם תכנון מחדש ומאמינה שהתכניות הללו יביאו בשורה לתושבים מכל קצוות החברה הישראלית".
להלן פירוט התכניות שאושרו לקידום בחיפה במסלול הייחודי: תכנית התחדשות השכונות המזרחיות של חיפה כוללת את שכונות: חליסה, תל עמל, נווה יוסף ונווה פז. שכונות אלה מהוות את הכניסה הראשית לחיפה מכיוון צפון ומזרח. הקרבה למרכזי תחבורה עירוניים גדולים, יחד עם הקרבה לציר המטרונית, לכבישים ראשיים ולרכבלית יוצרת קישוריות טובה של האזור לחיפה ולמטרופולין חיפה.
מדובר במתחם בעל חשיבות עירונית, אשר תכנונו ישלים את פסיפס השכונות העוברות רה-תכנון במזרח חיפה, וחידושו יקרין על סביבתו באופן משמעותי וייצר מנוף להתפתחות עתידית של המירקם הקיים. השכונות מתאפיינות במגוון אוכלוסיות, תכנית ההתחדשות תשלב התחדשות חברתית עם התחדשות פיזית תוך הדגשת ערכים תרבותיים ומבנים  לשימור, המהווים נכס למינוף האזור. בתחום התכנית קיים מאגר של שטחים "פנויים" המהווים פוטנציאל ל"אינפילים" ולתהליכי בינוי-פינוי.
מתהליכי שיתוף ציבור משמעותיים שקיימה עיריית חיפה וממשיכה לקיים בשכונות אלו, ניכרת נכונות גבוהה מצד האוכלוסייה לקחת חלק בתהליך התחדשות השכונות. תכנית התחדשות מזרח הדר הכרמל –ויז'ניץ: כוללת את רמת  ויז'ניץ, מעונות גאולה ורחובות נוספים, הממוקמים בין הדר הכרמל, לבין רמת הדר ומורדות ורדיה. לראשונה מקודמת בחיפה תכנית התחדשות בשכונה חרדית. מדובר בשכונה המאופיינת במבנה טופוגרפי תלול ועם זאת בעלת פוטנציאל לבניה חדשה למגורים, ולחידוש המרקם הקיים.   
עם מימושה תיתן התכנית מענה לצרכים הייחודיים של האוכלוסייה לרבות מענה לצפיפות הדיור ולבינוי מותאם, תוך חידוש התשתיות לרבות התחברות ונגישות למערכת הדרכים העירונית והקצאת שטחי ציבור לשימוש התושבים. שתי תכניות התחדשות בשכונת נווה שאנן: א. תכנית התחדשות מזרח נווה שאנן, הכוללת בין היתר את מתחמי הרכבות ברחובות: מימון, שמעוני, נחמיאס, גדליהו, הגליל. ב. תכנית התחדשות מערב נווה שאנן הכוללת מתחם בין הרחובות נתיב חן , הגליל ויד לבנים.
שתי התכניות נסמכות על התכנית האסטרטגית להתחדשות נווה שאנן רבתי, המקודמת על ידי עיריית חיפה. התכנון המוצע בתכנית כולל חלוקת השכונה לתתי מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח בהתאם למאפייניו הייחודיים, אשר יקבעו את אופי והיקף הפיתוח. בחלוקה זו הושם דגש בין היתר על רמת צפיפות הבינוי, פיתוח העירוניות ועירוב השימושים, שיפור הנגישות, קירבה לוואדיות ולערכי טבע, ערכי שימור ועוד. בהתאם לכך, נבחרו על ידי משרד הבינוי והשיכון ועיריית חיפה שני תתי-מתחמים מתוך התכנית האסטרטגית להכנת תכניות מפורטות.
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    והתמונה?
    ירון 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיוק מהצד השני של השכונות הללו.. מה הבעיה לשים תמונה נכונה?
    סגור
  • 17.
    נקווה שלא יהיה רעש
    1 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושלא יטרטרו דיירים מהדירות שהם שוכרים באמצע תקופת השכירות. חוץ מזה, יש יתרונות מסוימים בבניינים ישנים, הן בבטיחות משריפות והן ביכולת להסתדר בלי מזגן, בעוד בבניין החדש ברחוב יד לבנים כבר היתה שריפה אחת לפחות באחת הקומות כתוצאה מקצר חשמלי, ואם מוסיפים תלות בקיום מעליות וכמובן מקלט טילים מיותר לבניין שחייבים לעשות במבנים חדשים במדינה, בכלל העסק עלול להתייקר. אז נכון שיש כאן הרבה פיצוצי מים במבנים הישנים, אבל זה לא בולען בתוך בניין מגורים וסכנת נפשות כפי שכבר קרה באזור מספר בניינים חדשים בחיפה ובסביבתה.
    סגור
  • 16.
    שכונות עניות של חרדים וערבים (ל"ת)
    לא כלכלי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • רק ויונית וחלילה, השאר לא
    ירון 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ולא הבנתי, ערבים וחרדים הם לא תושבים?
    סגור
  • 15.
    מה לא עושים לטובת הכרמל המזוהם מבתי זיקוק (ל"ת)
    אלי 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    קליש באמא עופי לנו מהעיניים . די הרגת אותנו לכי לכי כבר (ל"ת)
    עמוס הובלות 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 13.
    התחדשות ערונית
    עזמי 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה עם שכונת ואדי נסנאס רק דבורים והבטחות של ראש העריה קליש
    סגור
  • 12.
    פינוי בלי בינוי
    יהודי 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שלא יתחילו לשבור בתים לא מאמין למילה אחד מהכתבה הכול פה הולך עם שוחד ומתחת לשולחנות לכן הכול זוחל לאט לאט כמו צב צולע
    סגור
  • 11.
    כל השכונות ברשימה מאוכלסות ברוב חרדי. (ל"ת)
    הטבות נוספות לחרדים 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    מה עם קרית חיים ? שייכים לחיפה רק בתשלום ארנונה
    שיר 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ג
    סגור
  • 9.
    הבטחות ושקרים
    גניק 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני כמה שנים כל המפליה ראשת העיר אדריכלים הבכירים מהנדסים בכירים של עירית חיפה עספו אותנו את דיירי שד. דגניה ק.חיים .. סיפרו לנו סיפורים שבקרוב תהיה התחדשות דל השכונה.. אחרי שנה חזרו על תעמולועספו את כל דיירי שכונה באולם של ב"ס בשד.דגניה עם הסרטים ותכניות.. הכל ורוד!!עד היום שום תזוזה.אז מה היה כל הבלגן הזה? שקרים?? בושה וחרפה על היחס לזולת.
    סגור
  • 8.
    שכחו את מבני הרכבות בשכונת יזרעאליה
    שמיל 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשכונת יזרעאליה בנו"ש יש בתי רכבות במצב לא טובי יותר מחמישים שנה שגם חייבים לעבור שינוי התחדשות עירונית ולא לקחו זאת בחשבון
    סגור
  • 7.
    מה קורה בדגניה קרית חיים
    משה 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הגיעה הזמן שבו קרית חיים ובמיוחד המערבית ובפרט דגניה יהפכו מבת חורגת של חיפה לאסור משמעותי של פיתוח והתחדשות עירונית במיוחד באזור הנכס הכי חשוב והוא חוף ים נאות וכל האזור שנושק לו. קרית חיים יכולה וצריכה למשוך עליה משפחות צעירות שיוכלו להנות מאיכות חיים ולהנות ממצרך הטבע היפה באזור והוא הים. הגיע באמת הזמן לפתח את השכונות המערביות של קרית חיים והגיע הזמן למנף את הקריה המערבית
    סגור
  • 6.
    ומה עם התחדשות בשכו' הדר? ומה עם חופי הים האבודים?
    יפה 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להחזיר עטרה ליושנה, ודחוף!!!
    סגור
  • 5.
    לבנות אולמות ספורט בכל איזור כדורעף התעמלות
    ספייק לי 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תלמדו מתל אביב מתחם מיד טאון איך בנו אולם ספורט בינ״ל בתוך מתחם של 4 בניינים בקומה 2 מעל הקרקע צאו ללמוד
    סגור
  • 4.
    התחדשות עירונית
    מקס 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שוב מתייחסים לקריית חיים מערבית כחצר האחורית של חיפה. בבחינת רחוק מהעין רחוק מהלב.
    סגור
  • 3.
    הכל חארטה
    נייס 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קליש מקוששת קולות לבחירות הבאות יהיה פינוי בינוי במילניום הבא
    סגור
  • 2.
    לימני הקיצוני
    כהן 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתי גדות לקישון, זו שלנו,זו גם כן!!
    סגור
  • 1.
    קודם חייבים לעשות מהפך רק ימין חזק בחיפה (ל"ת)
    קרן אמסלם 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    4 11
    סגור
  • אפשר קרן
    יונה צפונה 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתוותרי על יד שמאל שלך וככה תהיה לך יד ימין חזקה שתוכלי לשפשף לעצמך יא טמבלית
    סגור
  • שמי גדות לקישון,זו שלנו זו גם כן...... (ל"ת)
    לדמגוג הימני קיצוני 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור