מדדים ומחקרים

מהפכה בייבוא: אלו המוצרים שיהיו פטורים מחובת בדיקה

רפורמת הייבוא של משרד הכלכלה והתעשייה – רשימת התקנים מתפרסמת: רשימת התקנים הכוללת אלפי מוצרים, שיכנסו לישראל בהצהרה בלבד מתפרסמת היום ויוצאת להערות הציבור. במקביל, כפי שהתחייבה השרה, הסתיימה בחינת כלל התקנים המבוססים על תקינה בינ"ל
מערכת ice | 
ייצוא וייבוא סחורות (צילום pixabay)
בהנחיית שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל.) אורנה ברביבאי, פורסמה אתמול להערות הציבור טיוטת צו קבוצות יבוא. הצו אמור לקבוע אילו מוצרים יכנסו לרפורמה, שתאפשר כניסה מהירה וקלה שלהם לארץ, וזאת בהתבסס על הצהרה בדבר עמידה בדרישות התקן הרשמי הישראלי.
רפורמה זו, הנוגעת למוצרים בעלי תקן ישראלי, מתבצעת במקביל לרפורמה הנוגעת למוצרים להם תקן בינלאומי (רפורמת "הקסיס") שתאפשר כניסה מהירה של מוצרים מתאימים לתקן בינלאומי. שתי הרפורמות יכנסו לתוקף ביוני 2022. בימים אלו הסתיימה בחינת התקנים הבינ"ל, שאינם אירופאיים ומידת התאמתם לרפורמה. הבחינה השלימה את הבחינה של התקנים האירופאיים. מתוך 90 תקנים, נמצא 64 מתאימים לה. מוצרים שבתחום תקנים אלו יכנסו לישראל בהתבסס על עמידה בדרישות התקן הבינלאומי ואינם מצריכים תהליכים נוספים. בין התקנים: אריחי קרמיקה, משקפי ראיה ומשקפי שמש, כלי אוכל מקרמיקה ומזכוכית, אופניים, ציוד מגן אישי, מזרקים, מצתים לסיגריות, מצברים לרכב ועוד.
 
טיוטת הצו הוא פרי עבודת הצוות, בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, ובו שותפים נציג הממונה על התקציבים, נציג הממונה על התחרות והממונה על התקינה, והוא מתבסס על העקרונות שהותוו במסגרת חוק ההסדרים שעבר בכנסת. רשימת המוצרים המפורסמת במסגרת הצו, מופצת לציבור הרחב היום למשך 30 ימים, לאחריהם תשוב לבחינת הצוות, כאשר לדיונים יצורפו גם השרים הממונים הרלוונטיים לתקנים השונים. הצוות יבחן את ההתייחסויות ובהתאם יגבש את המלצותיו הסופיות, אשר יוגשו לשרה. שרת הכלכלה והתעשייה תבחן את ההמלצות ותפרסם את הצו הסופי. 
כיום ישנם בישראל כ-500 תקנים רשמיים, אשר חלים על אלפי מוצרים, המחויבים באישורים טרם כניסתם לישראל. האישור ניתן על בסיס בדיקות בהתאם למסלול לו שייך התקן, החל בבדיקת כל משלוח המגיע לארץ, דרך בדיקת דגם בלבד ועד הצהרות יבואנים על עמידת המשלוח בהוראות התקן.
במסגרת הרפורמה, כ-350 תקנים, אשר לא נמצא בהם סיכון משמעותי וחמור לבטיחותו ובריאותו של הציבור ולסביבה, יכנסו לישראל, עם כניסת הרפורמה לתוקף, על בסיס הצהרת יבואן.  90 מהם יצריכו בדיקת רכיב מסוים בלבד, לדוגמא בדיקה להימצאות עופרת.
בין המוצרים אשר יהיו פטורים מחובת בדיקת כל משלוח ויחויבו רק בבדיקת דגם: אבזרי חשמל, סירי לחץ לבישול, עגלות ילדים, מיטות ועריסות לתינוקות, כסאות אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, הליכונים לתינוקות, מערכות טיהור מים, מיטות קומתיים, חומרי ניקוי, אופניים לילדים, מכשירי בישול חשמליים, מקררים, מכונות כביסה ומייבשי כביסה, מדיחי כלים, מזגנים, ועוד
מוצרים שיחויבו בהצהרת יבואן בלבד: מנורות, אריחי קרמיקה, שטיחים, משקפי ראיה ומשקפי שמש, חיתולים לתינוקות, טמפונים, מכשירי מיקרוגל, מכונות תפירה, מכשירי חימום, כסאות נכים, סולמות ושרפרפים, אופניים למבוגרים, טלוויזיות, מערכות סאונד לשימוש ביתי, ראוטרים ועוד.
הרפורמה תפחית באופן משמעותי, הנאמד במיליוני שקלים בשנה במצטבר, את עלויות היבואנים ולכן, הציפייה במשרד הכלכלה והתעשייה, שהקלה זו, תשתקף באופן מיידי, בירידה במחירי המוצרים הללו לצרכנים. בעקבות הקלות אלו, צפויים  להיכנס גם יבואנים חדשים לשוק, וכתוצאה, תגדל התחרות הן על מגוון המוצרים והן על מחיריהם.
יודגש כי בכדי לבצע אכיפה משמעותית הנדרשת ליצירת איזון להקלות, פועל משרד הכלכלה בחודשים אלו, עד כניסת הרפורמה לתוקף, על בניית מערך הרתעה, אכיפה וענישה משמעותי, ובשיתוף עם רשויות המכס וחברות הביטוח הממונה על הביטוח, בכדי לדאוג שמוצרים אשר עלולים לסכן את בריאות ובטיחות הציבור, לא יכנסו לארץ.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה