תיירות

קמפיין עולמי חדש מנסה להציל מהרס אלפי נעליים מתקופת השואה

ארגון מצעד החיים, בשיתוף קרן נישלוס וקרן ומוזיאון אושוויץ, משיקה קמפיין חדש וחשוב ביותר לשיקום ושחזור אלפי נעליים של ילדים שנרצחו בשואה טרם יהרסו לגמרי עקב בלאי 
מערכת ice | 
הנעליים באושוויץ (צילום טלי נטפוב קרן נישלוס)
אחד המחזות המזוהים ביותר עם השואה ועם המחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין, אפילו עבור אלו שלא ביקרו שם מעולם, היא תצוגת הנעליים שהותירו מאחוריהם היהודים שהגיעו למחנה ונרצחו על ידי הצבא הנאצי. כעת, קרוב ל-80 שנה אחרי שנותרו אותם השרידים מאחור, קיימת סכנה ממשית שהם ייהרסו לגמרי אלא אם ישומרו וישוחזרו. 
ארגון מצעד החיים העולמי בשיתוף מוזיאון וקרן אושוויץ וקרן נישלוס מנסה למנוע בדיוק את המאורע הנוראי הזה על ידי יציאה בקמפיין בינלאומי לגיוס כספים ובמטרה לשחזר ולשקם כ-8,000 נעליים של ילדים יהודים שנרצחו במחנות אושוויץ-בירקנאו בשנות מלחמת העולם השנייה.
הקמפיין החשוב הושק שלשום בטקס מיוחד במעבדת השחזור במוזיאון אושוויץ ובו השתתפו שורדי שואה שחלקו את החשיבות הייחודית של הנעליים הללו עבורם וכיצד הם לוקחים חלק גדול בסיפור ההישרדות שלהם.
 
אריה פינסקר אשר איבד את כל משפחתו במשרפות של בירקאנו, למעט אחיו שהציל את חייו, סיפר שהוא בין הניצולים הבודדים, ארבעה במספר, מצריף של 1,000 ילדים שעברו ניסויים בידי הגרמנים. שורד נוסף, אריה פרץ, חלק כיצד ההתבוננות בנעליים הללו מזכירה לו את אחיותיו התאומות שנרצחו וכי חושב לפעמים שאולי בין ערימת הנעליים נמצאות גם אלו שהיו שייכות להן.
עלות פרויקט השחזור הוא כחצי מיליון שקלים ועתיד להימשך כשנתיים במידה וייאסף הסכום הנדרש. אין ספק כי שימור הנעליים הללו הוא צעד חשוב ביותר עבור זיכרון השואה, לא רק עבור דור העתיד בארץ, אלא גם עבור זיכרון השואה בעולם כולו ועל מנת שנוכל להמשיך ולומר בבטחה "לעולם לא עוד".
 
איתן נישלוס, מייסד ונשיא קרן נישלוס ודור שלישי לשואה אמר על הגיוס: "הנעליים הזעירות שנותרו באושוויץ הן כל מה שנותר מהילדים היהודים שנרצחו על ידי הנאצים. אלה הנעליים בהם הם צעדו את צעדיהם האחרונים אל מותם בתאי הגזים. על ידי שימור הנעליים האלה, אנו משמרים את זכרם של הילדים. כבן הדור השלישי לשואה זו האחריות שלנו כדור הבא לשמור על זיכרונותיהם בחיים. אני קורא לצעירים ברחבי העולם לתרום לשימור הנעליים ולהנציח את ההיסטוריה – עכשיו זה הזמן שלנו". 
את הסכום הנדרש מנסים השותפים לגייס באמצעות תרומות דיגיטליות באתר של ארגון מצעד החיים ועל ידי הפצת הידיעה בציבור נרחב ככל הניתן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה