פרויקטים

"רף אחר של התחדשות עירונית": בנין העיר מטביעה חותם על תל אביב

בתנופת הבנייה על תל אביב, ממצבת עצמה R35 מקבוצת בנין העיר, כשחקנית ייחודית: "אנחנו נבדלים מאחרים בשלושה פרמטרים: התמקדות באזורי פריים לוקיישן, סטנדרט של איכות ויוקרה, וליווי מהנדס בכל שלבי התהליך". כך שינתה חברת התמ"א המכוונת לאלפיון העליון את כללי המשחק

הפרויקט של בנין העיר ברחוב רנ"ק 14 בתל אביב (הדמיה: אלכס לובימוב)
בשוק הנדל"ן הרותח, מופנה הפוקוס אל תל אביב – העיר היקרה והמבוקשת בישראל – שבתחומה הפער בין הדרישה למגורים לבין ההיצע הקיים רק מתרחב והולך. את הוואקום הזה מבקשים למלא פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית – הפועלים לשקם, למגן ולרענן את המבנים הוותיקים שהוקמו עמוק במאה הקודמת, ולהגדיל באופן משמעותי את מכסת הדירות תל אביב.
במתיחת הפנים שעוברת העיר, בולט במיוחד הצפון הישן – הגובל בנחל הירקון מצפון, רחוב אבן גבירול ממזרח, חוף הים ממערב ושדרות בן גוריון. האזור, שבנה לעצמו מוניטין כאחד הלוהטים בתל אביב, זוכה לביקוש גבוה ומנקז אליו שחקני נדל"ן ייחודיים.
"הפרויקטים המתרוממים בצפון הישן פונים בעיקר לאוכלוסייה בעלת ממון, אשר מבקשת לגור באחד המוקדים הנחשקים של תל אביב – לשלב חיי קהילה עם מיקום אידיאלי ובנייה מודרנית וחדשה – וליהנות מכל העולמות", מרחיב השמאי אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר ומי שעומד בראש משרד דנוס-להט. "ניתן לראות כי מאז תחילת הקורונה המחירים באזור טיפסו בשיעור של עשרות אחוזים – ועם פוטנציאל להמשיך ולעלות, במיוחד כשמביאים בחשבון שהדירות שיוצאות למכירה נחטפות במהירות. על הרקע הזה, ניתן כבר לומר שהמגורים בצפון הישן מתחילים להסתמן כיוקרתיים ביותר בתל אביב".
תצוגת תכלית
מי שפועלת למקסם את יתרונותיו של הצפון הישן ולהביא בשורה חדשה לשכונה ולאזור, היא 35R – זרוע ההתחדשות העירונית של קבוצת בנין העיר, הממצבת עצמה כשחקן ייחודי בנוף התל אביבי. "אנחנו נבדלים מאחרים בשלושה פרמטרים עיקריים: במיקום הפרויקטים – אזורי פריים לוקשיין בתחומי הרובעים 3 ו-5 בלבד; בסטנדרט שלהם – רף בלתי מתפשר של איכות ויוקרה; ובליווי מהנדס בכל שלבי התהליך. ההתמחות של היא תמ"א 38 לאלפיון העליון", מסבירים דודו מקייס ואינג' נעם ריכטר, הבעלים של קבוצת בנין העיר.
נו מחליפים את הדירות הישנות בדירות מודרניות, מעוצבות ומסוגננות, המציעות חוויית מגורים ברמה הגבוהה ביותר", אומר מישר גרינברג, סמנכ"ל הפיתוח העסקי ב-35R. "כללי המשחק הייחודיים לתל אביב מחייבים היכרות עמוקה של האזור, כשבתהליך העבודה אנו מבצעים רישות מלא של בניינים בעלי פוטנציאל להתחדשות עירונית, עורכים בדיקות כדאיות לכל אחד ואחד מהם, ויוזמים פניות לבעלי הדירות בבניינים שאנו רואים לנכון – פה הניסיון והמיומנות שלנו באים לידי ביטוי".

יובל ברגמן (מימין) ומישר גרינברג (צילום באדיבות קבוצת בנין העיר)
"אנחנו חיים את תל אביב ברמה היומיומית, צועדים בכל סמטה ורחוב באזור שלנו, ובוחרים לבנות רק במקומות שאנחנו מכירים ואוהבים – עם קרבה לחוף הים ולאטרקציות החמות של העיר", מוסיפה יובל ברגמן, סמנכ"לית שיווק ומכירות ב-35R. "כחברה בוטיקית אנו מקפידים לבצע מספר מוגבל של פרויקטים, כדי לשמור על רמת האיכות והשירות שהקבוצה בנתה במהלך השנים. זו גם הסיבה שאנחנו בוררים את הפרויקטים שלנו, ולא לוקחים בניינים שלא מתאמים לחזון שלנו".
דבריהם של גרינברג וברגמן משתקפים הלכה למעשה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב רנ"ק 14 בצפון הישן – המקים לחיים בניין שהוקם אי שם בשנות ה-30. במסגרת הפרויקט נהרס בניין של 2.5 קומות, כשאת מקומו תופס בניין יוקרתי וחדיש – שעם השלמתו יכלול 7 קומות ו-17 דירות (ובהן גם פנטהאוז מפואר), לובי וחניון תת קרקעי. העבודות נמצאות לאחר סיום ביצוע השלד ועמוק בשלבי ביצוע הגמר. אף שהן עדיין לא הסתיימו, הפרויקט  –  שניצב במרחק נגיעה מחוף הים, נמל תל אביב, דיזנגוף סנטר וגן העצמאות – כבר מעורר סביבו עניין רב, דבר המתבטא בכך שהדירות כולן כבר נחטפו.
"הפרויקט מהווה תצוגת תכלית של היכולות שלנו", מבהיר גרינברג. "מדובר בפרויקט ברחוב צפוף ובמרחב תמרון מוגבל, שדרש מאיתנו חפירה של מרתפים עמוק בבטן האדמה והתמודדות עם סוגיות מורכבות כמו השפלת מי תהום בתת הקרקע. נדרשנו ליצירתיות רבה, תוך ירידה לפרטים הקטנים ביותר וגיבוש פתרונות לאתגרים הנדסיים מורכבים. מאוד מרגיע כשיש קונסטרוקטור שמלווה אותנו בכל התהליכים, ועובר על  הפרויקט משלב האיתור ועד השלמת הבנייה – וזאת תודות לנוכחות של נעם כבעל החברה וכיזם פעיל בכל שלב בפרויקט. זה לא דומה למהנדס שכיר או מפקח שממונה כאאוט-סורסינג".
פרויקט תמ"א מסקרן נוסף שמובילה 35R הוא זה שברחוב רמב"ם 3, הניצב באחד המוקדים התוססים של תל אביב: בין שוק הכרמל ומדרחוב נחלת בנימין. "רציתי דירה באזור שמציע מיקום אופטימלי ומחדש את פניו", מספר עמרי מירון, שרכש דירה בפרויקט עבור בתו. "חיפשתי זמן רב ואפילו הייתי קרוב לחתימה על חוזה, אבל ברגע שראיתי את הפרויקט ברמב"ם והכרתי את האנשים בקבוצת בנין העיר, החלטתי לשנות כיוון. כמי שבעצמו מגיע מרקע נדל"ני, אני יודע עד כמה נחוצים הכימיה, הביטחון והאמון באנשים שבונים לך את הבית – וכאן הרגשתי את זה מהרגע הראשון. לא הייתי צריך להתעסק עם כלום, בחברה דאגו להכל, עמדו בלוחות הזמנים ונתנו תמיד את התחושה שבכל נושא יש מענה".

הפרויקטים  ברמב"ם 3 ומונטפיורי 16 א' בתל אביב (הדמיות: באדיבות בקבוצת בנין העיר)
"בדיאלוג מול בעלי הדירות חשוב לנו להיות קשובים ולעשות את המירב כדי להתאים את הדירות החדשות לצרכים ולרצונות שלהם", מדגישה ברגמן. "כחלק מהמפרט של דירות התמורה שאנו מחזירים בסוף התהליך, נפגשת עם בעלי הדירות מעצבת פנים. המטרה היא לשמוע על הצרכים והרצונות שלהם ולהבין הטעם העיצובי אותו יבקשו לקבל בדירתם, וכמובן לתת להם להיות שותפים בבחירת האלמנטים אצל ספקי הפרויקט. עם כל המידע שהצטבר, המעצבת בונה אצל ספקי הפרויקט מפרט יוקרתי, כשכל בעל דירה מקבל תיק אישי עם הבחירות לפי טעמו – זאת כחלק מהסטנדרט, ללא צורך בשדרוגים, גרירת רגליים והתלבטויות של מה כדאי לבחור. אנו זמינים עבור בעלי הדירות לכל אורך הדרך וכמעט בכל שעה, כלקוחות שראויים לשירות ברמה גבוהה כמו שאנו יודעים לספק".
גב כלכלי
בתחום דינמי ומתפתח כמו התחדשות עירונית, סוגייה מרכזית העתידה לעשות את הבדל בין פרויקט אשר יגיע בהצלחה אל קו הסיום, לכזה הנגנז תוך כדי תנועה – טמונה בהיבט המימוני. כאשר איתנות פיננסית היא שם המשחק, את הגב הכלכלי לפרויקטים של קבוצת בנין העיר מספקים גופים בכירים דוגמת בנק הפועלים וקרן יסודות.
"קבוצת בניין העיר היא לא עוד חברת נדל"ן שגרתית", מציין יעקב סיסו, מנכ"ל משותף בקרן יסודות, הגוף החוץ בנקאי המוביל במימון למגורים בישראל, המלווה את הפרויקט ברחוב רנ"ק 14. "מדובר בחברה שמכירה את השוק מצוין, פועלת במוצהר בלב אזורי הביקוש בתל אביב ובוחרת פרויקטים עם פוטנציאל השבחה גבוה. האיכויות האנושיות והיכולות היזמיות, הופכות אותה לפרטנר ראוי לשיתוף פעולה".
"35R באה לייצר אפגרייד הן לבעלי הדירות, הן למבנים הישנים והן לעיר תל אביב", מסכם מקייס. "יש לנו את הזכות לקחת חלק בהתחדשותה של העיר, ולהשאיר חותם אמיתי על המבנים שלה".