רכב

הרב קו יעבור שינוי? זה המהלך החדש בתחבורה הציבורית

אלקטרה אפיקים יוצאת בקמפיין רחב היקף לעידוד תיקוף נסיעות בתחבורה הציבוריתהחברה משיקה מהלך חינוכי, חברתי ואכיפתי להעלאת המודעות לחשיבות התיקוף- תחת הסלוגן "תודה שתיקפת"
מערכת ice |  1
רב קו (צילום shutterstock)
אלקטרה אפיקים, מהחברות המובילות בתחום התחבורה הציבורית בישראל, יוצאת בימים אלו בקמפיין נרחב לעידוד תיקוף הנסיעות באוטובוסים – במטרה להיאבק בתופעת אי-התיקוף הפוגעת באיכות השירות, בתקצוב התחבורה וביכולת לתכנן פתרונות יעילים לציבור.
הקמפיין שם דגש על תיקוף הנסיעה לא רק כתנאי לתשלום, אלא ככלי חיוני לתכנון מערך תחבורה מדויק, לקביעת תקציבים מול משרד התחבורה ולשיפור השירות לתושבים. תחת הסלוגן "תודה ששילמת", מהלך ההסברה כולל שילוב בין פעילות תקשורתית, חינוכית ואכיפתית, בדגש על שיח חיובי המעודד אחריות ואזרחות טובה.

תופעה עולמית – ופתרונות חכמיםכ-20% מהנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל אינן מתוקפות – תופעה שגורמת להפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה, אך מעבר להיבט הכלכלי היא גם פוגעת בדיוק הנתונים הנאספים לצורכי תכנון ושיפור השירות. חלק מהנוסעים שאינם מתקפים הם בעלי כרטיסי חופשי חודשי או יומי ששילמו מראש – אך הימנעותם מהתיקוף מייצרת תמונת מצב מעוותת לגבי דפוסי הנסיעה האמיתיים.
תופעת אי-התיקוף אינה ייחודית לישראל – ערים מובילות באירופה ובצפון אמריקה מתמודדות עם אתגרים דומים. ערים כמו ברלין, אמסטרדם וסיאול הצליחו לשפר את אחוזי התיקוף באמצעות קמפיינים חיוביים, השקעה בחינוך ושיח ציבורי משתף. אלקטרה אפיקים מאמצת גישה דומה, מתוך הבנה שהשפעה אמיתית נובעת מהסברה, חינוך ודיאלוג, ולא רק מאכיפה. התוצאה: עלייה באחוזי התיקוף, שיפור באיכות השירות ושיח ציבורי משתף במקום מאשים.
גולת הכותרת של הקמפיין היא תחרות "אלוף התיקופים", המיועדת לתלמידים בגילאי 11–18. המשתתפים יוזמנו להעלות תיעודי תיקוף לפלטפורמה דיגיטלית ייעודית, לצבור ניקוד קבוצתי ולהתחרות על פרסים כיתתיים – בהם ימי כיף ושיפוץ כיתות. היוזמה שואפת לשבור את הדימוי השלילי שדבק בתיקוף בקרב בני נוער, ולהפוך את הפעולה לנורמטיבית, נראית ומוערכת.
במקביל, אלקטרה אפיקים משיקה תכנית חינוכית בבתי ספר, בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות. במסגרת שיעורי חינוך, אזרחות וחברה, יועברו תכנים חווייתיים המקדמים ערכים של אחריות אישית, אזרחות פעילה והוגנות בתחבורה הציבורית. התכנית נועדה לטעת הרגלים ארוכי טווח ולעודד את הדור הצעיר להפוך ל”סוכני שינוי” בקהילתם.
תגבור מערך האכיפה – כי תיקוף הוא חובה
לצד פעולות ההסברה והחינוך, אלקטרה אפיקים מחזקת את פעילות האכיפה באוטובוסים, בהתאם להנחיות החוק, במטרה להבטיח עמידה בדרישת התיקוף ולחזק את תחושת ההוגנות בקרב כלל הנוסעים.טל כהן, מנכ"ל אלקטרה אפיקים: “תיקוף הנסיעה הוא פעולה פשוטה אך קריטית – עבור הנוסעים, עבור משרד התחבורה ועבור מערך התחבורה כולו. כשלא מתקפים – השירות נפגע, התקצוב נפגע, והציבור כולו מפסיד. אנחנו מאמינים שבאמצעות קמפיין חיובי, משתף ומעורר השראה – נוכל לחולל שינוי אמיתי, במיוחד בקרב הדור הצעיר.”
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תלמדו מלונדון וכולם יתקפו (ל"ת)
    לא למדו 04/2025/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור