כסף וצרכנות
מהפכה ברב קו בישראל: מיליונים ייסעו בחינם וזה לא אתם
בעוד שהתכנית מטיבה עם 97% מהאוכלוסייה החרדית ו-90% מהאוכלוסייה הערבית רק עשרות בודדות של אחוזים מטיבות עם החילונים בישראל

רפורמת 'צדק תחבורתי' עלתה שלב ביום שישי האחרון ומעגל הזכאים לנסיעה חינם ולהנחות בתחבורה הציבורית בישראל התרחב משמעותית. החל ב-25.4 התווספו כ-600 אלף אזרחים ותיקים מגיל 67 ומעלה, למעגל הזכאים לנסיעה חינם בכל קווי התחבורה הציבורית בישראל כולל אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, כרמלית, מטרונית ורכבל. אבל יש פרט שכנראה לא ידעתם.
על פי הפרסום של דה מרקר תכנית "צדק תחבורתי" החדשה של שרת התחבורה מירי רגב מעניקה הנחה משמעותית של 50% על מינויים חודשיים לתושבי אזורים בדירוג חברתי-כלכלי נמוך, אך מסתירה מציאות מורכבת מאחורי המספרים. בעוד שהתכנית מטיבה עם 97% מהאוכלוסייה החרדית ו-90% מהאוכלוסייה הערבית, היא מגיעה במקביל לעליית מחירים דרמטית של עד 33% בתעריפי התחבורה הציבורית, המהווה חלק מגל התייקרויות שהגיע ל-45% מאז תחילת כהונת הממשלה הנוכחית.
ניתוח מעמיק חושף כי במשרד התחבורה בוצעה עבודת מטה מדוקדקת, שהייתה מודעת היטב להשפעות הפוליטיות של התכנית. בעוד הציבור החרדי, שמהווה כוח אלקטורלי משמעותי, נהנה גם משיפור תשתיות התחבורה ותקציב מיוחד של 100 מיליון שקל בהובלת סגן השר אורי מקלב, התמונה שונה לחלוטין במגזר הערבי - שם למרות ההנחות, השירות נותר חסר ותשתיות התחבורה מצומצמות. במקביל, התקציב לשיפור התחבורה הציבורית לציבור הכללי בוטל בשנה שעברה על ידי השרה רגב.
חרף הבטחות להוזיל נסיעות עבור 2.8 מיליון ישראלים, בפועל רק 400 אלף אנשים (שמהווים כ-14% מהיעד המוצהר) מנצלים את ההטבות, כאשר במקביל נרשמת עלייה משמעותית של 33% במחירי התחבורה הציבורית.
מעבר לכיסוי המוגבל, הרפורמה סובלת לפי כלכליסט מפגם מהותי - היא אינה מתמודדת עם הבעיות האמיתיות המטרידות את הנוסעים: תדירות נמוכה, חוסר אמינות בלוחות זמנים ואיכות שירות ירודה. במקום לטפל בליקויים המבניים במערכת התחבורה הציבורית, הרפורמה מציעה פתרון חלקי שאינו מספק מענה לצרכים האמיתיים של הציבור הישראלי, ומשאיר את רוב האוכלוסייה ללא שיפור משמעותי בשירות.
עוד ב-
על פי עקרונות רפורמת "צדק תחבורתי" שקבע משרד התחבורה, יורחב מעגל הזכאים ל-50% הנחה על פי דירוג סוציו-אקונומי במיליון וחצי אזרחים נוספים, הזכאים להנחה על פי דירוג שכונתי ולא רק עירוני כפי שהיה עד כה. בסך הכל זכאים מעתה להנחה זו כ-3 מיליון ישראלים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(6):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
5.להיות פופוליסט זה בסדר אבל סילופים כאלה מזמן לא ראיתיNRMG 04/2025/30הגב לתגובה זו0 0מזמן שכול מקום עבודה מחויב לשלם הוצאות נסיעה. הוצאות אלה יעודכנו לפי התעריף הנוכחי. למה לא לציין את זה בכתבה. הדתיים אכן יהנו פשוט משום שאחוז גבוה אצלם אינו עובד.סגור
-
4.תכנית אי צדק חברתי בתחבורה יוצאת לדרך..שימי 04/2025/28הגב לתגובה זו1 0במדינה ספק דמוקרטית - ישראל. יש שמשלמים מיסים ויש את אלה שלא, יש שמתגייסים לצבא ויש את אלה שלא, עכשיו הגענו לתחבורה ושוב אפלייה, שוב אי-שווין ושוב איי צדק כי ככה זה במדינה לכאורה דמוקרטית ..סגור
-
תוכנית לאפליה ואי שויין חברתיראובן 05/2025/24הגב לתגובה זו0 0איך ניתן להסביר שבשכונה מעורבת % 90 מבנייני הרחוב זכאים להנחה של 50? בתעריפי התחב"צ בסוף הרחוב אינו זכאי !סגור
-
3.הכי טוב אם היה מחיר אחיד זול לכולם. (ל"ת)רם 04/2025/27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.כתיבה מגנתית וגזענית - ולא לענייןערן 04/2025/27הגב לתגובה זו1 0כל הנושא והדיון ברפורמה הזאת היו מלכתחילה בתקציב ומחירים בלבד ולכן אין מה להאשים את מתכנניה על שלא טיפלה בפרישה המרחבית או בתדירות. הביטוי "עשרות אחוזים בודדים" הוא שיא של עליבות כי מעבר לבודדים - עשר עשרות אחוזים זה כבר 100 אחוז שזה כל היעד... מציע לשפר את הכתיבה ואת ההגהה אם יש כזאת בכלל. ההנחות לציבור הערבי אינן משמעותיות במספרים מוחלטים, אז האחוזים הגבוהים לא באים שם לידי השפעה ממילא. בקיצור, הרבה שטויות בהתייחסות לנושא חשוב דווקא.סגור
-
1.כמה טמטוםפרח 04/2025/27הגב לתגובה זו0 1במקום לתת הנחה לאלו שעובדים לומדים ומתגייסים מקבלים עוד פעם אוכלי החינם כסף חופשי חופשי למה? למה אין שכל למה לתת לאוכלוסיות שלא שותפות בנטל החיים פה למה????סגור