רכב

מהפכה בתחנות הדלק: השירות שיעודד אתכם להחליף רכב?

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לקדם תיקון לתכנית מתאר ארצית להסדרת הקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים בתחנות תדלוק לצורך הטענה מהירה של כלי רכב חשמליים 

מערכת ice |  4
רכב חשמלי (צילום freepik)
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (שלישי) לקדם תיקון לתכנית מתאר ארצית להסדרת נושא עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים בתחנות תדלוק (תמ"א 18/ 4/ 3). זאת, בהובלת משרד האנרגיה, שבשיתוף משרדי ממשלה נוספים פועל להסדרת מכלול הנושאים הדרושים על מנת לייצר את התנאים האופטימליים לפיתוח שוק כלי הרכב החשמליים בישראל, ומקדם הסרת חסמים להאצת המשק.   
הכנת התוכנית הינה בהמשך להחלטת הצוות הבין-משרדי בראשות מינהל התכנון, שהוקם מתוקף החלטת ממשלה 542 מיום 24.10.2021, אשר בחן את ההסדרים הנדרשים בתחום התכנון והבנייה, על מנת לקדם את הליכי התכנון הנדרשים למעבר לתחבורה מאופסת פליטות. התיקון עתיד לאפשר ולקדם טעינה חשמלית של כלי רכב חשמליים בתחומי תחנות תדלוק, בדגש על טעינה מהירה ואולטרה מהירה, וכן לאפשר תדלוק רכבים במימן ובדלקים נקיים נוספים, ובכך לסייע למאמצי הממשלה למעבר לתחבורה נקייה וחליפית. תחנות התדלוק נותנות מענה לנהגים ונהגות רבים שאין באפשרותם להטעין את הרכב החשמלי בבית, במקום העבודה או בחניון סמוך, כאשר מהלך זה צפוי לתת פתרון משמעותי לטעינת כלי הרכב החשמליים.
 
בשנים האחרונות, ולאור החלטות ממשלה וקידום חוקים בעניין השימוש ברכב החשמלי, מעודדת הממשלה, בהובלת משרד האנרגיה, את השימוש ברכב החשמלי. לעומת הרכב המונע בדלק או סולר, ברכב החשמלי אפשרויות טעינה בכמה אופנים – עמדות טעינה באזורי המגורים, המסחר והתעסוקה ברמת מתח נמוכה ולאורך שעות, ועמדות טעינה מהירות ומהירות במיוחד ברמת מתח גבוהה יותר בתחנות טעינה ייעודיות. 
מינהל התכנון בחן את המישורים הסטטוטוריים בהם ניתן לקדם את נושא עמדות הטעינה לכלי הרכב החשמליים, ומצא בין היתר כי נדרש להתאים את תכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק, כך שתוכל להכניס הוראות ייעודיות לטעינת כלי רכב חשמליים והאמצעים הנדרשים לקיומם. כיום כוללת תמ"א 18/ 4/ 2 התייחסות גם לסוגי הנעה שאינם בנזין או סולר אלא גז טבעי וגפ"מ, ולפיכך הוצע כי תעשה התאמה גם לעניין עמדות הטעינה המהירות בחשמל וגם לנושא התדלוק במימן. במישורים האחרים פועלים מינהל התכנון ושמרד האנרגיה לקידום תקנות בנייה, הנחיות לעיצוב הרחוב והנחיות לתכניות כוללניות וגיבוש מסמך אנרגיה לעיר נקייה מפליטות באמצעות צוות בינמשרדי. 
 
משרד האנרגיה כבר הקצה ב-2018 כ-30 מיליון שקל להקמת כ-2500 נקודות טעינה, בפריסה רחבה ומגוונת, לכל רוחבה ואורכה של המדינה. במסגרת מכרזים אלה, הוקמו עד היום למעלה מ-1000 שקעי טעינה ברחבי בארץ. במהלך השנה הקרובה, צפויה להסתיים הקמתן של מרבית שקעי הטעינה שנותרו. 
בנוסף, יצא המשרד השנה במכרז נוסף להקמת עמדות טעינה ציבורית בהיקף של 8 מיליון שקל, ועד סוף השנה ייצא בעוד שני קולות קוראים להקמת עמדות טעינה בתמיכה של כ-16 מיליון שקל. עמדות אלו יהוו הרחבה של בסיס הטעינה במרחב הציבורי וברשויות המקומיות ויותקנו בחניונים ושטחים ציבוריים, בקניונים ובכבישים מהירים. מינהל הדלק והגז במשרד צופה כי הקולות קוראים, יובילו להקמה של לפחות 60 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה-מהירות לאורך כבישים בין-עירוניים, כ-20 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה-מהירות בשטחים ציבוריים ברשויות מקומיות וכן להקמה של כ-3000 שקעי טעינה (AC) במרחב הציבורי והציבורי למחצה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    קניין רעיון לשדרג..
    יש.מ. 07/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    0525297424
    סגור
  • 3.
    מכוניות חשמליות עיניין של זמן
    שימי 07/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בכל דבר המוצר הראשון הוא הניסוי.. מכוניות על מיימן לסוללה ה הדור הבא.. יותר זול ויותר חסכוני
    סגור
  • 2.
    מקור הבשר
    דיזל 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז יכניס לכם את השטוז בלי וזילין
    סגור
  • 1.
    מעניין
    המופתע 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נו וכמה כביכול יעלה לי להטעין את הרכב בתחנות התדלוק
    סגור