רכב

מהפכה בכבישים: הפרויקט בו יושקעו מיליארדי שקלים יוצא לדרך

אלקטרה, דן, דניה ואלקטרה אפיקים השלימו את הסגירה הפיננסית בפרויקט הנתיבים המהירים
מערכת ice | 
הנתיב המהיר (צילום יוסי זליגר / פלאש 90)
הושלמה הסגירה הפיננסית של פרויקט הנתיבים המהירים, בראשות הוועדה הבין-משרדית המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת נתיבי איילון, בו זכתה הזכיינית, חברת נתיב לעיר בע"מ (בה מחזיקות אלקטרה, דן, דניה ואלקטרה אפיקים כל אחת ב-25%). 
במסגרת הסגירה הפיננסית, המהווה אבן דרך משמעותית בפרויקט, התקשרה החברה הזכיינית עם קונסורציום של תאגידים בנקאיים, המאורגן על ידי הבנקים מזרחי טפחות ובנק לאומי וכולל גם את הבנק הבינלאומי, בשורה של הסכמים לפיהם יעמידו הבנקים לטובת זכיינית הפרויקט מימון בהיקף כולל של כ-2.3 מיליארד שקלים. המימון כולל העמדת מסגרות אשראי, לרבות מסגרת לזמן קצר (אשר תומר בהמשך למסגרת לזמן ארוך), מסגרת גישור להעמדת הון עצמי ומסגרות נלוות נוספות.
 
בנוסף, החברה הזכיינית התקשרה בהסכמים נוספים הנדרשים לצורך ביצוע הפרויקט, ובהם הסכם להקמת הפרויקט עם שותפות בה מחזיקה דניה יחד עם חברת אלקטרה תשתיות, בחלקים שווים (50%-50%), המשמשת כקבלן ההקמה של הפרויקט וכן הסכם תפעול ותחזוקה עם חברה בת בבעלות מלאה (100%) של דן, המשמשת כחברת ההפעלה והתחזוקה של הפרויקט.  
פרויקט הנתיבים המהירים הינו פרויקט למימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מערך הנתיבים המהירים בגוש דן, לתקופת זיכיון של 14 שנים. במסגרת הפרויקט דניה ואלקטרה יקימו חניוני חנה וסע רבי קיבולת (לכ-11,000 רכבים) במחלף מבוא איילון (ראשון לציון), ומרחב שפיים, יתכננו ויקימו "רמפות" חיבור ומחלפים שבין החניונים לבין הנתיבים המהירים עצמם וכביש 541 מרעננה לשפיים (לרבות חיבורו לחניון שיוקם בשפיים). כמו כן, יקימו דניה ואלקטרה מערכות אגרה, גבייה, תנועה ובקרה של מערך הנתיבים המהירים ויבצעו את רכש האוטובוסים לצרכי ההפעלה של הפרויקט, באמצעות דן כקבלן משנה. 
במסגרת הפרויקט, תפעיל קבוצת דן מערך ראשון מסוגו בישראל לחשמול כ-3,500 רכבים פרטיים בחניוני "חנה וסע", ותפעיל כ-170 אוטובוסים המונעים באנרגיה חשמלית אשר ישמשו להפעלת קווי השירות לנוסעים באמצעות הנתיבים המהירים. קווי השרות יפעלו לאורך כביש 20 משפיים ועד לראשון לציון, מהחניונים למוקדים מרכזיים במטרופולין תל אביב, באורך כולל של כ-75 ק"מ. בנוסף יופעלו על ידי קבוצת דן גם מערכות אגרה, גבייה, תנועה ובקרה של מערך הנתיבים המהירים שיוקמו, וכן של הנתיבים המנוהלים הקיימים כיום ממחלף חולות בדרום ועד למחלף נתניה מרכז בצפון (באורך מצטבר של כ- 110 ק''מ), וזאת לתקופת הפעלה ותחזוקה של כ-11 שנים.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הסגירה הפיננסית מהווה אבן דרך משמעותית נוספת ביישום ההסכם בפרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן, שייעל משמעותית את מערכת התחבורה הציבורית בישראל ויקדם תחבורה ירוקה באמצעות צי של אוטובוסים חשמליים. הסגירה הפיננסית ומתן צו תחילת עבודות בהמשך, יוסיפו לתמיכה ולהשקעה בתשתיות התחבורה בישראל. הפרויקט הינו חלק ממערך פרויקטי תשתיות מחוללי צמיחה שמקדם אגף החשב הכללי בשיתוף עם המגזר הפרטי (PPP) בפריסה ארצית, שישפרו את רמת השירות בתחבורה בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. אני מבקש להודות לשותפי הפרויקט במשרד התחבורה, נתיבי איילון והזכיין על שיתוף הפעולה הפורה שבזכותו הגענו לנקודה משמעותית זו"
מנכ"לית משרד תחבורה, מיכל פרנק: "זהו צעד נוסף וחשוב להשלמת פרויקט הנתיבים המהירים לתל אביב וצמצום השימוש ברכב הפרטי. פרויקט זה יהווה שער כניסה מהירה למוקדי תעסוקה מרכזיים בתל אביב ויאפשר לציבור לחנות בחניוני חנה וסע ולעבור להסעים חינמיים או להגיע בתחבורה ציבורית בנתיבים מהירים".
מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן: "מדובר באבן דרך חשובה בפרויקט הנתיבים המהירים, שעתיד לייצר חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי, כחלק ממארג פתרונות שמקדמת חברת נתיבי איילון לקידום התחבורה הציבורית. במסגרת הפרויקט יוקמו חניוני "חנה וסע" הגדולים מסוגם, בראשון לציון ובשפיים, בשילוב מערך שאטלים חשמליים וחינמיים, שיביאו את משתמשי הדרך למוקדי התעסוקה המרכזיים והמבוקשים במטרופולין תל אביב. מדובר בפרויקט הצפוי לשנות את הרגלי הנסיעה, ויאפשר לציבור להשאיר את הרכב בחניון ולהיכנס לגוש דן בדרך מהירה ועוקפת פקקים".
מנכ"ל נתיב לעיר, ראובן קוגן: "לאחר תקופת התכנון וביצוע עבודות מוקדמות, פרויקט הנתיבים המהירים לגוש דן צולח עוד שלב משמעותי בדרך להשלמת הפרויקט התחבורתי הלאומי לטובת אזרחי ישראל. ברצוני להודות לשותפים בפרויקט – אלקטרה, דניה סיבוס, דן חברה לתחבורה ציבורית ואלקטרה אפיקים, למזמינה של הפרויקט - משרדי האוצר והתחבורה וחברת נתיבי איילון שמנהלת את הפרויקט מטעם המדינה, ולקונסורציום של הבנקים, המאורגן על ידי בנק מזרחי טפחות ובנק לאומי על שיתוף הפעולה לטובת קידום הפרויקט הלאומי החיוני בסביבה כלכלית מורכבת. נתיב לעיר תמשיך לעשות הכול כדי להביא לסיומו של הפרויקט בזמן, באיכות הגבוהה ביותר ובתקציב שנקבע לפרויקט".
מנכ"ל קבוצת דניה, רונן גינזבורג: "דניה ממשיכה להגשים את האסטרטגיה שלה ולקחת חלק משמעותי בפרוייקטי תשתיות לאומיים בשיטת ה-PPP. השלמתה של הסגירה הפיננסית בפרויקט בסביבת ריבית עולה, מהווה הבעת אמון משמעותית של המערכת הבנקאית בקונסורציום הזכייני בו שותפה דניה ומעידה על יכולותיה המגוונות של דניה להתפתח, להוביל ולהוציא אל הפועל יחד שותפים מהמובילים במשק הישראלי, עסקאות מימון ארוכות טווח ומורכבות. לנתיבים המהירים תהיה השפעה משמעותית בהקלה על הגודש והעומס בכבישים, תוך עידוד שימוש בתחבורה ציבורית והעמדת שאטלים להסעות על חשבון רכבים פרטיים ודניה גאה לקחת חלק בפרויקט שזו מטרתו". 
מנכ"ל אלקטרה בע"מ, איתמר דויטשר: "פרויקט הנתיבים המהירים הינו פרויקט נוסף התואם את אסטרטגיית מעגל החיים של אלקטרה, ובו משולבות יכולותיה הביצועיות הרב גוניות של החברה, לצד המשך הרחבת פעילותנו בתחום התחבורה, שסומן על ידינו כאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים לשנים הקרובות. השלמת הסגירה הפיננסית בפרויקט מבטאת את אמון המערכת הפיננסית באלקטרה ושותפותיה, ותסייע להמשך הפיתוח החיוני של תשתיות התחבורה במדינת ישראל, תחום בו אנו מרחיבים בהדרגה את פעילותנו בשנים האחרונות באופן עקבי". 
מנכ"ל קבוצת דן, אופיר קרני: "עם השלמת הסגירה הפיננסית של פרויקט הנתיבים המהירים, קבוצת דן גאה להמשיך ולהוביל את תחום התחבורה הציבורית והתשתיות בישראל, ולקחת חלק נוסף במאמץ הלאומי להקלת עומסי התנועה בכבישים עם המעבר ההכרחי לתחבורה ציבורית ולשימוש באנרגיה ירוקה. הסגירה הפיננסית של הפרויקט תוך כדי תמורות משמעותיות בסביבה הפיננסית והכלכלה העולמית, מעידות על האמון הרב של ממשלת ישראל והמערכת הבנקאית בקבוצת דן ובשותפיה. חברת דן גאה להוביל את הפעלת הפרויקט החדשני של הנתיבים המהירים, לתקופה של 12 שנים, באמצעות אספקת הטכנולוגיות המתקדמות בעולם לניהול החניונים, מערכות האגרה ומערך הטעינה החשמלית והאוטובוסים החשמליים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה