רכב

מהפכה בתחבורה הציבורית: זו העיר שמרוויחה בענק

השקה כפולה לאלקטריאון בישראל ובארה"ב: בישראל הושלם והושק פרויקט מסוף הטעינה האלחוטי אלקטרה אפיקים לצד השקת הכביש החשמלי הציבורי הראשון בארה"ב בשותפות עם פורד במישיגן, אורן עזר מנכ"ל אלקטריאון: "לראשונה אוטובוסים חשמליים ציבוריים יוכלו להטען בצורה אלחוטית יעילה, חסכונית וכמעט ללא שימוש במשאבי קרקע"
מערכת ice |  3
אוטובוסים חשמליים (צילום אפיקים)
אלקטריאון וירלס מתכבדת להודיע כי היום, יום רביעי ה-29 בנובמבר 2023, ולאחר שמערכת הטעינה האלחוטית מופעלת בהצלחה בחניון מזה כשבוע, התקיימה השקה רשמית של פרויקט אלקטרה אפיקים, במעמד שרת התחבורה תא"ל במיל' מירי רגב, יושב ראש חברת אלקטרה אפיקים ערן סלע, מנכ"ל אלקטרה אפיקים טל כהן, ראש עירית ראש העין שלום בן משה, ועוד בכירים רבים.
.למיטב ידיעת החברה מדובר בטרמינל הראשון מסוגו בעולם, אשר מאפשר טעינה אלחוטית של אוטובוסים חשמליים לאורך כל שעות היום והלילה, ואשר צפוי לשרת את הציבור הרחב כחלק משירותי התחבורה הציבורית הסדירים. הפרויקט הוא תוצאה של הסכם שנחתם בין החברה לבין אלקטרה אפיקים, אחת מחמשת מפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל, המפעילה בין היתר את התחבורה הציבורית באשכול פתח תקווה וראש העין.

בעבור ביצוע הפרויקט החברה תכיר בהכנסה בסך של כ-5.8 מיליון ש"ח במהלך שנת 2023, כאשר יתרת התשלום לו זכאית החברה בגין הפרויקט (כ-700,000 ש"ח) תשולם לאורך תקופת מתן שירותי התוכנה, התפעול והתחזוקה. מעבר להיותה של החברה יצרנית וספקית טכנולוגיית הטעינה האלחוטית בפרויקט, החברה אף ביצעה, באמצעותה ובאמצעות אחרים, את כל עבודות הקמת הפרויקט מ"קצה לקצה", בשני שלבים:
השלב הראשון כלל את עבודות הקמת תשתית החשמל, אשר קיבלה את אישורה של חברת החשמל. השלב השני – שבוצע במלואו בתוך יממה אחת – כלל את כל עבודות ההנדסה האזרחית, לרבות חידוש האספלט בחניון אלקטרה אפיקים, צביעה וסימון של עמדות הטעינה.נוסף על התקנת תשתית הטעינה האלחוטית בחניון אלקטרה אפיקים, החברה שילבה את רכיב הטעינה האלחוטית שפיתחה באוטובוסים חשמליים אותם רכשה אלקטרה אפיקים, המיוצרים על ידי 3 ספקים שונים – HIGER, Ankai ו-Sunwin אשר הינם יצרני אוטובוסים בינלאומיים מהמובילים בתחום, כאשר עם מסירת הפרוייקט לאלקטרה אפיקים, צפויה אלקטרה אפיקים לשלב את האוטובוסים בקווים הסדירים אותם היא מפעילה, לרווחת כלל משתמשי התחבורה הציבורית באשכול פתח תקווה וראש העין.
יודגש, כי האוטובוסים יצאו מהמפעל כשהם כוללים את רכיב הטעינה האלחוטית של החברה, וכי הם קיבלו את אישור משרד התחבורה לכך שישמשו לצורך תחבורה ציבורית – מהלך שיש בו כדי לבסס את האוטובוס החשמלי האלחוטי כמוצר אצל שלושת יצרני האוטובוסים האמורים, אשר להערכת החברה יהיה זמין לרכישה ולשימוש גם בפרויקטים תחבורתייםנוספים. לטעינה האלחוטית יתרונות תפעוליים רבים, ביניהם: טעינה מיידית ואוטומטית ללא תלות בנהג לצורך טעינה, קיימת שליטה אוטומטית מרחוק (לא ידנית) לטעינת החניון כולו, אפשרות לטעינת, וחסכון בנדל"ן בחניון.
אלקטרה אפיקים הינה אחת מחמשת מפעילות התחבורה הציבורית  הגדולות בארץ. החברה מסיעה כ-80 מיליון נוסעים מידי שנה בכ-450 קווי שירות בכל רחבי הארץ. צי הרכב של החברה כולל כ- 1,400 אוטובוסים, הגומעים יחד כ-80 מיליון ק"מ בשנה. מעבר לטעינה אלחוטית חדשנית  תואם את חזונה של החברה להיות המובילה בישראל בתחום איכות השירות והחדשנות.
ראש העין נבחרה על ידי משרד התחבורה וחברת אלקטרה אפיקים להיות הראשונה בעולם בה יופעל הפרויקט על בסיס מדיניות העירייה ומחויבות ראש העיר לפיתוח ויישום תחבורה ציבורית בת קיימא. קצב הגידול בראש העין הינו מהמהירים בישראל עם קצב גידול שנתי של 6% לעומת הממוצע הארצי של כ-2% ורק לאחרונה אושר כי זו תיקח חלק במתחמי תחבורה ציבורית אסטרטגיים אשר יעודדו מעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית ירוקה, יעילה, מהירה, נוחה ובטוחה.
פרוייקט אפיקים מושק במקביל לעוד פרוייקט חדשני בעולם, היום יום רביעי ה-29.11 יושק הכביש החשמלי הציבורי הראשון בארה"ב בשותפות עם חברת הרכב פורד, במישיגן, מקום הולדתה של תעשיית הרכב המודרנית. אמש הגיעה מושלת מישיגן, גרטשן ויטמור לראות את הטכנולוגיה, לפגוש את צוות אלקטריאון האמריקאי ולהביע את תמיכתה בכביש החשמלי הציבורי הראשון בארה"ב. זוהי יוזמה אותה קדמה באופן אישי כחלק ממדיניות המדינה להוביל אימוץ ועידוד טכנולוגיות פורצות דרך בתחום התחבורה.
שרת התחבורה חה"כ מירי רגב אמרה כי "משרד התחבורה בראשותי שם לו למטרה לתמוך, לקדם ולעודד חדשנות בכל תחומי הרכב והתחבורה. גם בפרויקט הזה תרמנו את חלקנו באמצעות מימון הקמת התשתית החשמלית בחניון, וכן מימנו את התקנת רכיבי הטעינה האלחוטית בעשרות אוטובוסים. ישראל היא מעצמה מובילה בתחום טכנולוגיות הרכב".
עוד הוסיפה השרה, "עם רשימה ארוכה של המצאות ישראליות ששינו את פני עולם הרכב, בדגש על הנעה ירוקה שאינה מזהמת, רכב אוטונומי, ועוד חידושים רבים בתחום התחבורה הציבורית והשיתופית. אני מאמינה כי גם הטכנולוגיה שאנחנו משיקים היום תזכה להצלחה דומה, ומקווה כי מכאן תצא הבשורה לחברות נוספות בישראל ולעולם כולו."
אורן עזר מנכ"ל אלקטריאון: "אנו שמחים להציג את המסוף הראשון מסוגו בעולם כאן בישראל המאפשר טעינה של אוטובוסים חשמליים עבור התחבורה הציבורית בצורה אלחוטית יעילה, חסכונית וכמעט ללא שימוש במשאבי קרקע. אנו מודים לאלקטרה אפיקים, למשרד התחבורה, לרשות הארצית לתחבורה ציבורית וכן לראש העין על הבחירה בפתרון שלנו. אנו מאמינים כי התועלות הרבות שיופקו מהטכנולוגיה יביאו להרחבתה לכל רחבי הארץ וביחד נהפוך את עולם התחבורה בישראל למוביל בהטמעת טכנולוגיות חדשניות ברות קיימא".
טל כהן מנכ"ל אלקטרה אפיקים: "חברת אלקטרה אפיקים מברכת על היותה החברה הראשונה שתפעיל אוטובוסים חשמליים עם הטכנולוגיה של אלקטריאון ומודה למשרד התחבורה, עיריית ראש העין וחברת אלקטריאון על שיתוף הפעולה בהפעלת תחבורה חכמה ומתקדמת כחזון החברה".
ראש עיריית ראש העין שלום בן משה: "ראש העין היא בין הערים הראשונות בארץ שיהיו בה אוטובוסים חשמליים. זוהי בשורה חשובה לעיר. אנו מקדמים תחבורה ציבורית ירוקה בראש העין במטרה להפחית את זיהום האוויר ולהמשיך לשמור על איכות חיי התושבים ואיכות הסביבה. הגעת האוטובוסים החשמליים לעיר הינה פרי עבודה מאומצת של העירייה כחלק ממדיניות אותה הצבתי לשיפור התחבורה הציבורית בעיר. אני מודה למשרד התחבורה שנעתר לבקשתנו וקידם את הנושא. אני מאמין כי אוטובוסים חדשניים אלה ישרתו רבים מתושבינו ואנו נמשיך לפעול בכדי שכל האוטובוסים בעיר יפעלו בטכנולוגיה חדשנית זו".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מעבר לכל דמיון
    שימי 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיעשו עסקאות ויביאו כסף למדינה . המדינה צריכה עכשיו יותר מאי פעם כסף
    סגור
  • 2.
    האם שרת התחבורה גרה במקרה בראש העין? (ל"ת)
    שאלה 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    האוטובוסים....
    שיין 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האוטובוסים הענקיים מסתובבים ריקים במהלך היום בכל גוש דן. מפריעים וחוסמים את התנועה גם אחרי שצמצמו את מסלולי הרכב הרגיל. מתי כבר יעברו כולם למיניבוס כמו של מטרופולין.
    סגור