bdi spot

איך התחדשות עירונית יכולה לפתור את משבר הדיור

מחירי הדירות נותרו גבוהים וכך גם הביקושים אז איך זה שמדינת ישראל עדיין לא הפנימה את ההשפעה הגדולה של ההתחדשות עירונית? 

גל קסטל |  1
פינוי בינוי גבעת אולגה (מימין) החשמונאים בת ים (משמאל) (צילום אורון נדלן)
תקופה מורכבת עוברת על מדינת ישראל, המצב הפוליטי, החברתי והכלכלי מייצרים תחושה של אי וודאות וחוסר יציבות בקרב הציבור. מבחינה כלכלית, עליית המחירים ועליית הריביות משפיעה משמעותית באופן טבעי והגיוני לחלוטין, על קבלת החלטות הצרכנים. כמובן שהמצב ניכר גם בענף הנדל"ן עם האטה במכירות עליהן מדווחים קבלנים, האטה בלקיחת משכנתאות ובאופן טבעי האטה בהתחלות הבניה.
יחד עם זאת, המציאות של הביקושים הגבוהים לדירות בישראל לא השתנתה וההיצע לא מספק את המענה הראוי ומחירי הדירות נותרים גבוהים. הפתרון למחסור בדירות טמון בהבנה של הרשויות שהתחדשות עירונית יכולה לספק היצע נרחב, ליצור תחרות בשוק ובכך גם להוזיל את מחירי הדירות. כמו כן התחדשות עירונית תורמת לחידוש מרכזי ערים, הוספת שטחי ציבור, חידוש ופיתוח תשתיות וכמובן, מיגון מבנים מסוכנים מפני רעידות אדמה ואירועים ביטחוניים וצמצום פערים חברתיים.
כיום במרבית הרשויות המקומיות, תהליך קידום פרויקט בהתחדשות עירונית הוא מאוד מסורבל, מורכב וארוך ומעביר את היזם ואת הדיירים דרך ארוכת שנים ומתישה. חסרים תהליכים ברורים ומובנים ומשאבים משמעותיים שיכולים לקדם פרויקטים מבחינת תכנון תב"ע, לאחר מכן רישוי והיתרים.
על הרשויות לפתור ולפשט את סבכי הבירוקרטיה ובראש ובראשונה, לראות את קידום ההתחדשות העירונית כאג'נדה עירונית. רשות עירונית הרואה את צמיחתה של העיר ע"י פיתוחן של שכונות חדשות לצד פיתוח השכונות הוותיקות ולא במקום, צמצום הפערים החברתיים בקרב תושבי העיר, פיתוח וחידוש העיר, תצליח לקדם פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית באופן משמעותי. עיר שיש בה מדיניות סדורה ומגובשת בכל הקשור לזכויות בניה , שטחי ציבור ,מכפילים וקריטריונים נוספים ברורים מצליחה ליישם פרויקטים בצורה חלקה ובאופן שרואה את טובת הכלל – הן של הרשות והן של הדיירים כאחד.

פרויקט דרך השלום קבוצת אורון
רשות עירונית צריכה גם להקצות משאבים לקידום הפרויקטים - משאבים פנים עירוניים של בניית מחלקות וגיוס אנשי מקצוע לקידום יעיל, מקצועי ומהיר של התב"עות, התכנון,  הרישוי ועוד. שלב חשוב ביותר בתהליך הוא כמובן היישום. כדי להגשים את החזון ולהפוך את התכניות למציאות, נדרשים לעיתים פתרונות יצירתיים כמו קרקעות משלימות או מענקים מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כדי לאפשר ליזמים המקדמים פרויקטים שאינם כלכליים, להביא את הפרויקט לכדי יישום. לכל אורך התהליכים נדרשים מהרשות המקומית, יצירתיות וראש פתוח. רשות מקומית שהתחדשות עירונית חשובה לה, תדע להרים את הכפפה, לשתף פעולה ולספק פתרונות בדרך לצמיחה והתחדשות.

פרויקט דרך השלום קבוצת אורון
אם הרשויות המקומיות יפעלו לייצר את השינויים הנדרשים הם יסייעו גם ליצירת שינוי חברתי בעירם שזה הישג חשוב לא פחות ואף יותר מבניית דירות חדשות. אני תמיד אומר שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הרבה מעבר לבניה. הם נותנים הזדמנות לעשות שינוי חברתי אמיתי, במקומות שהכי זקוקים לשינוי כזה. היכולת להעניק לדיירים, רובם במעמד סוציו אקונומי נמוך, הזדמנות לגור בדירה חדשה, בבניין חדש, באזורים שהופכים מישנים ומתפוררים לאזורים מתחדשים, היא הרבה יותר מבניית הפרויקט.
להתחדשות העירונית יש הרבה יתרונות ויכולת אמיתית ומשמעותית לייצר שינוי, צריך רק לקחת את הנושא בשתי ידיים, לייעל, לדייק ולשפר אותו. כולי תקווה שיגיע הרגע, שהנושא יהיה מספיק חשוב למדינת ישראל ולראשי הרשויות בפרט כדי לקדם אותו. לכולם ברור מה צריך לעשות, צריך רק לעשות.
הכותב הוא גל קסטל, משנה למנכ"ל אורון נדל"ן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כתבה מקצועית
    יובלד 08/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המון פחת המון מקצועיות השווארמה אמורה להיות יותר יקרה מכל המבורגרים שניצלים פיצות וכל השאר
    סגור