ג'ו, אבי ורפי נקש: האחים מ"ג'ורדאש" שהגשימו את החלום האמריקאי

הם גדלו בבית של עשרה נפשות, היגרו לארה"ב, ומחנות בגדים קטנה אחת בנו קונצרן. מי אתם האחים נקש?
מערכת ice |  1
האחים נקש (צילום אביב חופי)
האחים יוסף (ג'ו), אבי ורפי נקש הם אנשי עסקים ישראלים המחזיקים באמצעות קונצרן ג'ורדאש (Jordache) בנכסים בשווי של מיליארדי דולרים בארץ ובעולם. תחומי הפעילות של השלושה כוללים בין היתר נדל"ן, תעשייה, חקלאות, מלונאות ותעופה – כשנכון לסוף 2021, הונם של האחים מוערך בכ-1.8 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
השלושה גדלו בתל אביב בשכונת כרם התימנים, להורים שעלו ארצה מעיראק ומסוריה. המשפחה התגוררה בבית קטן שמנה שלושה דורות ועשרה נפשות: שני הורים, שישה אחים, סבא וסבתא. "מברשת שיניים לא הייתה בבית", סיפר בעבר רפי נקש בראיון ל"כלכליסט". "לא היה כסף לדברים כאלה, בקושי היו לנו גרביים. סנדלים קנינו פעם בהמון זמן, ואם הסוליה עשתה את שלה, אין בעיה, מחליפים אותה בחתיכת צמיג ישן. עוף אכלנו פעם בשבוע כי זה היה מאוד יקר. פירות, חוץ מתפוזים, לא הכרנו. אבל האווירה הייתה חיובית".
הבכור מבין האחים הוא ג'ו, שבראשית שנות ה-60 היגר לארה"ב, כשהוא מסמן יעד ברור: להתעשר. הוא עבד כמחסנאי בגדים מספר שנים עד שאחיו הצטרפו אליו, וביחד רכשו השלושה חנות למוצרי חשמל בברוקלין בכ-20 אלף דולרים, והסבו אותה לחנות בוטיק של ג'ינסים.
הפסקת חשמל גדולה אחת שאירעה בתפוח הגדול ב-1977, והובילה למהומות, לשריפת ובזיזת חנויות, ביניהן זו של האחים נקש, הביאה את השלושה לחשב מסלול מחדש ולהתחיל לחלום בגדול.
עם הצ'ק מחברת הביטוח הקימו האחים בסוף שנות ה-70 חברת אופנה משלהם תחת המותג "ג'ורדאש": הם נסעו להונג קונג לאתר יצרני בד, גייסו משקיעים ויצאו לדרך. הג'ינסים המעוצבים של ג'ורדאש יצרו מהפכה אופנתית ונחטפו מהמדפים – והאחים נקש הפכו למיליונרים.
מהלך מהפכני של האחים, שהכניס את ג'ורדאש לתודעה הציבורית באמריקה, היה קמפיין שיווקי מושקע, שכלל גם פרסומת בבימויו של ג'ו נקש (ראו סרטון)  בה מופיעה דוגמנית בלונדינית רכובה על סוס, כשאליה מצטרף דוגמן חשוף חזה, והשניים דוהרים לעבר השקיעה הרומנטית בליווי הג'ינגל: "יש לך את הלוק שאני רוצה להכיר טוב יותר". הפרסומת יצרה סערה גדולה ורשתות התקשורת הגדולות סירבו לשדרה בטענה לפובוקטיביות, אך האפקט בהחלט הושג וג'ורדאש הפכה לשם דבר. 
בעקבות ההצלחה חברו האחים נקש למותג ג'ינס אחר, GUESS, של האחים מרציאנו.  השידוך לא צלח, ולאחר שנים של תביעות הדדיות, הושג הסכם גישור במסגרתו קיבלו לפי הדיווחים האחים נקש סכום של 106 מיליון דולר תמורת יציאה מהחברה.
התרחבות עסקית
בשנות ה-80 החליטה המשפחה להרחיב את פעילותה לתחומים נוספים, כשאקורד הפתיחה היה בענף הפיננסים עם רכישת בנק צפון אמריקה, אשר קרס ב-1985 בשל מעילת ענק. מכאן, כבר לא הביטו האחים לאחור ולאורך העשורים הבאים המשיכו להתעצם ולהרוויח. 
כיום, הפורטפוליו העסקי של האחים כולל בין היתר שליטה בכ-70% מחברת התעופה ארקיע, מספר דו ספרתי של בתי מלון בארץ ומעבר לים (כולל רשתות אורכידאה, הרברט סמואל וסטאי), שותפות בקבוצת הנדל"ן והפיננסים אמפא (50%). בנוסף האחים עם בעלי זכויות החכירה והניהול של נמל אילת, מגוון מרכזי קניות ונדל"ן מסחרי, בעלות על מותג שמן הזית חלוצה כמו גם שותפות במפעל השימורים פריניר וחברת גידול הדגים אקווטאק פישריז.
אמנם רק אחד מהאחים, אבי, מתגורר כיום בישראל, אך למרות זאת השלושה ממשיכים לשמור על קשר עם עם הארץ. "את ישראל אני הכי אוהב", סיפר ג'ו בעבר בריאיון ל"ידיעות אחרונות". "מה שמניע אותנו הוא ציונות", הוסיף רפי באותו ריאיון, "אבל אנחנו לא זורקים כסף". "זו לא ציונות רגילה אלא ציונות עסקית", השלים ג'ו. "ומתברר שזה עובד מצוין. עובדה שעד היום אנחנו לא מצטערים על שום רכישה בישראל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חלום ציוני-עלייה, מעברה,חלום אמריקאי-icr',התחדשות בישרא
    משה כהן 12/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משפחה שעלתה מעיראק-סוריה משתכנת במעברה עם 10 נפשות , 3 דורות משתכנים יחדיו במעברה, אין כסף לגרביים, אין מברשת שיניים ואם יש מברשת אין משחת שיניים, את הסנדלים \ הנעליים מתקנים במו ידיהם כי אין כסף לקנות חדשים. האח הבכור לנוכח המצב הרעוע תופס יוזמה ומחליט לעשות זה בגדול , לא כאן בארץ ישראל שאליה הוריו ואבות אבותיו נשאו את עיניהם לאורך כל ההיסטוריה אלא במקום אחר רחוק- "באמריקה - ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", אחריו מגיעים גם יתר האחים. מזכיר לכם משהו ? מי עזה זאת בעבר בגדול ואחריו הגיעו גם יתר אחיו ? כמובן יוסף שהיה המשנה לפרעה. יוסף לפני ג'ו עשה זאת בגדול והרבה יותר בגדול וגם אחריו הגיעו כל יתר אחיו לרכוש מזון כאשר הם משאירים את אביהם יעקב מאחור, ובסוף גם האב יורד למצריים וכך עם ישרל "השתקע" במצריים למשך 400 שנים. עד שקם משה המסתייע באחיו ובאלוהים כדי להוציאם מעבדות במצרים ומחזירם למקום שהובטח לאבותיהם אברהם יצחק ויעקב. ומה היה קורה עם כל יתר המשתכנים במעברה היו עושים את אותו צעד? אם גם הם היו יורדים מי היה נשאר לבנות את המדינה ? מי היה הולך לשרת בצה"ל ?? אני מכיר כאלה שגם עלו מעיראק חי
    סגור