טדאשי ינאי מייסד יוניקלו: הון מוערך, ביוגרפיה עסקית, חיו הפרטיים ותרומתו לקהילה

מי אתה טדאשי ינאי? הוא גדל קומה מעל חנות הבגדים המשפחתית, הקים את יוניקלו, והחתים את רוג'ר פדרר כפרזנטור.

מערכת ice | 
טדאשי ינאי (צילום יוטיוב/ CNA Insider)
טדאשי ינאי, יליד 1949, הוא המייסד והנשיא של קונצרן פאסט ריטיילינג (Fast Retailing), חברת האם של מותג ההלבשה יוניקלו, מקמעונאיות הבגדים הגדולות בעולם. הונו, נכון לראשית 2022 (לפי המגזין פורבס), עומד על 24.7 מיליארד דולרים וממצב אותו כאחד מעשירי יפן אסיה.
ביוגרפיה עסקית
ינאי נולד בעיר יאמגוצ'י ביפן, וגדל קומה אחת מעל חנות הבגדים המשפחתית של הוריו, קאניצ'י והיסאקו מורי. הוא בעל תארים בכלכלה ובמדע המדינה מטעם המוסד האקדמי ואסאדה שבטוקיו. באחד הראיונות שנערכו איתו, סיפר ינאי: "כשסיימתי את האוניברסיטה, שאיפתי הייתה שלא אצטרך לעבוד עוד בחיי" – אלא שהיעד לא ממש התיישר עם המציאות, והוא החל לעבוד ברשת החנויות ג'וסקו, שם הופקד בין היתר על מכירת כלי מטבח. האפיזודה בג'וסקו, הפכה קצרה במיוחד, כשסיום השידוך נבע בין היתר מסירובו של ינאי להגיע לעבודה בעניבה.  במקום זאת הצטרף לאוגורי שוז'י, העסק המשפחתי.
את העסק, החליט ינאי להרחיב וב-1984 השיק בעיר הירושימה חנות בגדים ראשונה תחת השם יוניק קלות'ינג וורהאוס. ההצלחה הייתה מהירה: תוך 4 שנים נפתחו מעל 300 סניפים ביפן לבדה. ב-1988, נרשמה עוד נקודת ציון משמעותית בתולדות החברה, כשינאי החליט לשנות את שמה ליוניקלו, והשאר היסטוריה. היום יוניקלו היא עוגן משמעותי בתאגיד פאסט ריטיילינג (המיתוג מחדש של אוגורי שוז'י) – עם אלפי סניפים ברחבי העולם, ועשרות אלפי עובדים. אגב השפה הרשמית בחברה, היא אנגלית.
על רקע ההצלחה, ינאי לא מהסס לכוון גבוה: בראיון שהעניק ב-2018 עם פתיחת סניף יוניקלו נוסף במנילה, בירת הפילפינים, הוא לא הסתיר ינאי את שאיפתו להפוך את החברה שלו לקמעונאית הגדולה בעולם. בהתאם לכך, גם הפרזנטור של החברה הוא שם גדול, ומדובר בלא אחר מהטניסאי השוויצרי המעוטר, רוג'ר פדרר, בחוזה לעשור המוערך בכ-300 מיליון דולרים.
ינאי הוא גם אחד המעסיקים האהודים ביפן, זאת בעקבות החלטתו מ-2019 להעלות את המשכורות ההתחלתיות למועסקים אצלו בשיעור של 20%. הצהרה אחרת שהוסיפה לפופולריות שלו נגעה לרצון להגדיל את כמות הנשים בתפקידי הניהול בחברה.
גולף וצונאמי
ינאי נשוי ואב לשניים, מתגורר באחוזת ענק בשווי עשרות מיליוני דולרים מחוץ לטוקיו. נכסיו כוללים גם מגרשי גוף בהוואי. את משנותיו העסקיות פרש ינאי בשני ספרים: "ניצחון אחד, תשעה הפסדים", שפורסם ב-1991, ו"השלך את ההצלחה שלך ביום אחד", שפורסם ב-2009.
במולדתו, מוכר ינאי כנדבן ידוע. בין היתר הוא תרם סכום של מיליארד ין לקורבנות רעידות האדמה והצונאמי שהתרחשו בארצו ב-2011.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה