קריירה ולימודים
מחפשים בחוץ: מדוע עולה כיום המגמה של גיוס עובדים במיקור חוץ בקרב מעסיקים בישראל?
מחסור בטאלנטים ועובדים טובים בארץ וגם הטרנספורמציה הדיגיטלית גרמו בצל משבר הקורונה לשינוי סדרי עולם ומעבר כמעט כולל לעבודה מהבית, מה שגרם למעסיקים רבים לפנות דווקא ליותר עובדים מחו"ל עם מודל עסקה שמשתלם עבורם
משבר הקורונה שינה סדרי עולם קיימים – לצד האבטלה שלא נראתה כמותה מעולם בישראל, הוא דחף משמעותית את המעבר המאסיבי לעבודה מהבית. כתוצאה מכך בוטלו, הלכה למעשה, הגבולות הגיאוגרפיים לעובדים במקצועות בהם כל מה שנדרש הוא טלפון ומחשב ונוצר מצב בו ניתן לעבוד מכל מקום בארץ או בחו"ל. מעסיקים רבים מצאו גם כי הם לא חייבים יותר להסתמך על מודל ההעסקה הקיים, וכיום פונים יותר ויותר לעובדים במיקור חוץ (outsourcing) עם מודל העסקה משתלם יותר עבורם.
חברת Eastern Peak המתמחה בפיתוח תוכנה ומוצרים במגוון פלטפורמות מובייל ואינטרנט, מעריך כי בתקופה האחרונה נרשמה עלייה של יותר מ-40% בביקוש לעובדים במיקור חוץ בהייטק. כמו כן, על פי נתונים שלהם עולה כי בשנת 2019 שוק המיקור חוץ העולמי הגיע ל-135.5 ביליון דולר, ויחד עם משבר הקורונה בשנה האחרונה, המגמה להרחיב את מאגר המועמדים לפיתוח מעבר למדינת המוצא, סביר להניח שתימשך בשנת 2021 ובשנים הבאות גם כן.
אלכסיי שלימוב, מנכ"ל חברת Eastern Peak טוען כי יש שתי סיבות עיקריות המסבירות את העלייה הזו. סיבה אחת היא מחסור בטאלנטים ועובדים טובים בארץ. מדובר בכאב מוכר לחברות וסטארט-אפים רבים אשר מתקשים לגייס עובדים טובים: "בענף ההייטק בישראל ובמערב אירופה וארה"ב קושי גדול לגייס עובדים איכותיים. הגיוס אורך זמן רב למרות הביקוש הגבוה מאוד, חברות הייטק שחייבות להשלים פרויקטים ולעמוד ביעדים, לא יכולות להמתין 3-4 חודשים לאיתור מועמד מתאים. אנחנו מגייסים צוותים בתוך שבועיים-שלושה אשר יכולים להישאר מספר שנים". שלימוב מדגיש כי צוותי הפיתוח מחו"ל לא בהכרח באים על חשבון העובדים הישראלים אלא כתוספת כהרחבה של הצוות שנועד לייעל את העבודה ולבצע אותה בצורה מהירה יותר.
סיבה שנייה לעלייה בפנייה למיקור חוץ שנובעת ישירות מהקורונה היא הטרנספורמציה דיגיטלית או במילים אחרות דיגיטאליזציה, מדובר באימוץ וניצול של חדשנות טכנולוגית ושימוש בכלים מקוונים על מנת לפתור בעיות, לפתח את העסק, להגיע לשווקים חדשים וליצור הזדמנויות עסקיות ובידול תחרותי. שלימוב מציין: "אם לפני משבר הקורונה היה אפשר להתקיים בין אם הייתה לך נוכחות אונליין ובין אם לא, המשבר, הדגיש כי אי אפשר במצב הנוכחי לשרוד אך ורק באופליין". עלייה זו דורשת יותר עבודה ויותר כוח אדם שיכול לבצע אותה במהירות באיכות גבוהה וגם בעלויות נמוכות יחסית וזה מה שמיקור חוץ מאפשר.
אבל גם בתחומים שאינם הייטק החלו המעסיקים לפנות החוצה. כזה הוא יריב בן נון מנכ"ל eTeacher בית הספר המקוון הגדול בעולם, אשר הרחיב לאחר הסגר האחרון את גבולות גיוס אנשי המכירות הטלפונים גם מעבר לים: "הקורונה יצרה עבורנו מהפכה של ממש - נאלצנו לפעול בניגוד לעקרונותינו כיוון שלא האמנו בעבודה מהבית במכירות. האמנו בדינמיקה התחרותית הנוצרת כשקבוצה של עובדים שלנו יושבת בחדר אחד ומבצעת מכירות שוטפות".
בן נון מסביר כי המצב הפתיע גם אותם "נדהמנו לגלות כי כשהעובדים נאלצו לעבוד מהבית המכירות עלו באופן משמעותי. כתוצאה מכך שינינו לחלוטין את מודל העבודה ואנשי השירות והמכירות החלו לעבוד מהבית. במודל כזה אפשר לעבוד מכל מקום וכיום אנחנו גם יכולים לגייס אנשי שירות ממדינות שונות בעולם. המוקד הפך בינלאומי". הוא מסכם כי כוח האדם איכותי מאוד בארץ, אולם ישראל הפכה למקום בו עסק תפעולי כמו שלו, שמבוסס כולו על יצוא, שוחק את שורת הרווח בשל עלויות השכר הגבוהות, מול התחזקות השקל לעומת שאר המטבעות ולכן לצד הגיוס בארץ פנה גם מעבר לים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


