קריירה ולימודים

השכר מזנק אחרי 15 שנה: אלו תעריפי העבודה החדשים

העצמאים נלחמים על פרנסתם: ב- 1 בינואר מתייקר תעריפון השכר בעבודה מול הוצאות הספרים המסחריות של הפרילנסרים, אנשי מקצועות הספר: מתרגמות, עורכים, לקטוריות, מגיהים ונקדניות, לאחר כמעט 15 שנים שקפא: "שכרנו אינו מאפשר קיום בכבוד. אי אפשר לחיות במדינת ישראל בכבוד עם שכר ממוצע של 6,300 ש"ח לחודש"
מערכת ice | 
עליה בשכר העבודה (צילום עריכת אייס)
תיקון היסטורי. ב-1 בינואר ייכנס לתוקף תעריפון חדש, אשר בא להסדיר את התעריפים המומלצים לעבודה עם הוצאות הספרים המסחריות בארץ בתחומי התרגום, העריכה, ההגהה, הלקטורה והניקוד. התעריפים עודכנו לאחרונה בשנת 2009.
אנשי מקצועות הספר, שרובם עובדים כעצמאים מול ההוצאות, הם המעבדים כתב יד גולמי לכדי ספר בהיר וקריא; הם ההופכים ספר בשפה זרה לספר עברי. התעריפון החדש נועד לחלצם ממציאות עגומה של שכר נמוך מאוד, שנשחק עוד ועוד בשנים האחרונות ונותר הרחק מאחורי השכר הממוצע בארץ.
 
ועד האיגוד, המייצג כ-150 אנשי ונשות מקצוע בתחום, ערך לאחרונה סקר השתכרות שהעלה כי ההכנסה ברוטו במקצועות הספר (לפני תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות והפרשה לפנסיה), הסתכמה בשלוש השנים האחרונות בכ-7,800 ₪ בלבד בממוצע חודשי. רמות שכר כאלה מותירות אצל העוסקים במקצועות אלה (מרביתם אקדמאים, רבים מהם בעלי ותק רב במקצועם), הכנסה פנויה חודשית בסך כ-6,300 ₪ ואף פחות.
חמוטל ילין ויניב פרקש, חברי ועד באיגוד אנשי הספר, מספרים: "אפשר לעבוד 10 או 20 שנה עם אותה הוצאת ספרים, ואז לגלות שנמצא עורך או מתרגם זול יותר, ולאבד את כל ההכנסה, בלי סנטימנטים. זה קורה כל הזמן. נותרו במקצועות הספר כמה מאות אנשים שזו פרנסתם, בעוד אחרים בורחים מהמקצועות שלנו. שכרנו לא מאפשר קיום בכבוד ולא מבטא את הכישורים, ההשכלה וההשקעה שלנו. הוא כל כך נמוך עד שלא עורף משפחתי תומך, או עבודה נוספת במקצועות אחרים, משגר את רובנו בארץ אל מתחת קו העוני".
רק לאחרונה פנה האיגוד לממונה על התחרות במשק, עו"ד מיכל כהן, בבקשה לפתוח חקירה בעניין הדואופול של רשתות סטימצקי וצומת ספרים, שהביא לחיסול רוב חנויות הספרים הפרטיות בארץ. שתי הרשתות הגדולות שומרות בידן את חלק הארי ממחיר המכירה של כל ספר – כ-70 אחוזים! – הרבה מעל כל ענף קמעונאי אחר. התוצאה היא שהוצאות הספרים נאלצות להסתפק בשאריות כדי לממן את עלויות העריכה, התרגום, ההגהה, העיצוב וההדפסה. שכר הסופרים, אגב, נפל קורבן למצב הזה, וכיום למעלה ממחצית ספרי המקור בארץ ממומנים בידי כותביהם.
תעריפים לדוגמה: (ספר ממוצע כולל כ-15 גיליונות דפוס).
לתרגום – פרוזה מאנגלית: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (עם רווחים) 1,200 שקל לפני מע"מ
לעריכה – עריכת לשון, עיון: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (כולל רווחים) – 490 שקל לפני מע"מ
להגהה – הגהת כתב יד ערוך ומותקן לפני עימוד: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (כולל רווחים) – 190 שקל לפני מע"מ
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה