כסף וצרכנות

בלגן בקניונים בישראל: "מתעלמים מהמציאות, הקלות מעליבות ומזלזלות"

נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן במתקפה חריפה על קבוצות הקניונים, דורש לזכות את העסקים השוכרים על ימי הסגירה ולהפסיק גבייה של דמי שכירות בסיסיים על תקופה שלא הייתה פעילות
מערכת ice | 
קניון (צילום טל איז'ק, shutterstock)
המשק הישראלי מתאושש מהשבתה כמעט מוחלטת בזמן מלחמת 12 הימים עם איראן – אך בעלי העסקים הקמעונאיים שנפגעו מהסגרים נותרו בלי פיצוי. שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, יוצא כעת בפומבי נגד בעלי מרכזי הקניות והקניונים – במכתב תקיף שנשלח לקבוצות עזריאלי, מליסרון ואחרות – ודורש: "לזכות את השוכרים על התקופה בה המרכזים היו סגורים".
"בחודש האחרון, כידוע לכם, חווינו כולנו תקופה קשה ומורכבת, וזאת עוד בטרם התאוששנו מאירועי ה-7 באוקטובר והלחימה הממושכת שבאה בעקבותיהם", כתב תורג'מן. "במשך ימים רבים בחודש יוני נאלצו מרבית עסקי הקמעונאות בישראל לסגור, לא מתוך בחירה אלא בהתאם להנחיות מפורשות של פיקוד העורף".
המתקפה המרכזית של תורג'מן מתמקדת באופי היחסים הכלכליים שבין בעלי הקניונים לשוכרים: "בשגרה, כאשר העסקים משגשגים ונהנים מצמיחה, אתם גובים אחוז מהמחזור בנוסף לדמי שכירות קבועים – מודל שמבוסס על שותפות ברווחים. לכן טבעי היה לצפות כי בעתות משבר, כאשר המחזורים נפגעים באופן דרמטי, תנהגו בהתאם לרוח השותפות".

לצד קריאה עקרונית לאחריות, תורג'מן מציג דרישות מעשיות: לזכות את השוכרים באופן הוגן על דמי שכירות ודמי ניהול עבור תקופת הסגירה, לפרוס את דמי השכירות של חודש יולי למספר תשלומים עתידיים – ללא ריבית והצמדה. לדבריו, בניגוד למקרי עבר – הפעם רוב קבוצות הנדל"ן המסחרי לא נקטו שום צעדים של ממש.
"קיווינו שתגלו אחריות, תטו כתף ותישאו בנטל לצד ציבור השוכרים. לצערנו, מרביתכם בחרתם להתעלם מהמציאות או להסתפק בשליחת הודעות שכותרתן 'מכתב הקלות לשוכרים', שלרוב היו ריקות מתוכן ולעיתים אף מעליבות ומזלזלות".
"נראה כי חלקכם מבקש להתנתק מהאירוע, כאילו אין לכם בו חלק, ולכן גם אינכם רואים עצמכם מחויבים לקחת אחריות או להשתתף במאמץ לפתרונו", הוסיף.
נכון להיום, רק קבוצת "ביג מרכזי קניות" הציגה מתווה הנחשב מספק בעיני השוכרים: שכר הדירה לחודש יוני חושב על בסיס פדיון בפועל, כך שבחנויות שלא פעלו – לא נגבה שכר דירה. בנוסף, הובטח זיכוי באוגוסט. הכשרת היישוב הציעה הפחתה של 50% מהשכר על תקופת הסגירה, ומליסרון אפשרה פריסה של התשלום לשלושה חלקים. עזריאלי, לעומת זאת, לא פרסמה מתווה כלשהו.
"הפעם, לצערי, לא נותרה לי ברירה אחרת", סיכם תורג'מן. "אני פונה בשם ציבור השוכרים שנפגע באופן חסר תקדים, ומבקש מכם לנקוט אחריות ולהפסיק להתנהל כאילו כלום לא קרה – אתם מתפרנסים מהם כל השנה, עכשיו תורכם להחזיר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה