כסף וצרכנות
מכת קורונה: ירידה של עשרות אחוזים במשלוחים מחו"ל
21 מיליון חבילות עברו בדואר ישראל בחצי שנה הראשונה של 2020 - ירידה של 30% לעומת 2019. במקביל, עלייה של יותר מ-50% במשלוחים בתוך ישראל
המשבר הכלכלי שהביאה הקורונה לא פסח על דואר ישראל שרשם ירידה של 30% במשלוחי החבילות במחצית הראשונה של שנת 2020. 21 מיליון חבילות במחצית הראשונה של שנת 2020 מול 31 מיליון חבילות במקבילה ב-2019. האתגר המרכזי של הדואר בתקופת הקורונה הוא זמני ההמתנה הארוכים. "לוקח הרבה מאוד זמן עד שטיסות מגיעות, אין טיסות ישירות, אין טיסות מטען. במיוחד מטוסים מיעדים רחוקים כמו סין שעוברים באירופה לוקחים זמן. לפעמים שלושה וארבעה חודשים עד שהחבילה מגיעה", הסבירה סמנכ"ל תקשורת של דואר ישראל, נוי קדם מדמון.
בתוך כך, דואר ישראל הפסידה 160 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 שעיקרו מהירידה המשמעותית בהזמנות מחו"ל. הסבר נוסף הוא העצירה בפעילות בנק הדואר, דרכו היה נשלח כסף ושער החליפין הנוח שהיה משמש רבים טרם הטיסות לחו"ל. רשות החברות הממשלתיות הכריזה לפני שלושה שבועות על הפרטה של 20% מהדואר שתיקח כשנה. המדינה מצפה לקבל 200-250 מיליון שקל מהפרטת דואר ישראל. הסכום נגזר מהערכת שווי של החברה שעומד על מיליארד עד 1.2 מיליארד שקל.
"מעל 90% מהחבילות שמזמינים חו"ל עוברות דרך חברת דואר ישראל והשאר מגיעים דרך חברות שילוח בין לאומיות", אמרה קדם-מדמון. מדובר בשנה הראשונה זה עשור שהדואר רשם מגמת ירידה בכמות המשלוחים. בשנת 2019 חברת הדואר חילקה 68 מיליון חבילות מחו"ל, 10 שנים קודם החברה חילקה רק 18 מיליון חבילות, הגידול נבע התפתחות הטכנולוגיה והרכישות בחו"ל. ניתן לייחס את הגידול בהזמנות מחו"ל גם לעליית תקרת המע"מ מ-50 דולרים ל-75 דולרים, רוב המוצרים שמוזמנים לישראל הם מתחת לסכום זה. עד כה סין הייתה המדינה המרכזית ממנה מזמינים הישראלים, בדואר ישראל מציינים כי קיימת ההזמנה מסין במגמת ירידה.
סמנכ"ל תקשורת של דואר ישראל הסבירה כי: "הירידה בקניות מסין נובעת מהחשש מקורונה, סין מקושרת תודעתית למגפה וגם הזמן הרב שלוקח לחבילה להגיע משפיע. כיום כבר רואים התאוששות מסויימת אך עדיין עיקר ההזמנות מארצות הברית". בנוסף נראה כי מגמת הירידה הכללית בהזמנות נובעת מ"אי וודאות כלכלית גדולה, אנשים לא יודעים אם יעבדו ואם תהיה להם פרנסה מחר. יש גם ירידה בצריכה כי אנשים פחות יוצאים", אמרה קדם מדמון. לצד זאת, קיים גידול בתחום המשלוחים בתוך ישראל, שנובע בעיקר מפריחת תחום האיקומרס דווקא בזמן משבר הקורונה. קדם מדמון אמרה כי "הסחר המקוון הישראלי נמצא בחיתוליו והפוטנציאל שלו עצום. ברגע שהחלה הקורונה הייתה להם הזדמנות גדולה להיכנס לתחום המסחר האונליין. התחילו לעשות שירותי משלוחים ללקוחות ישראליים. ראינו עלייה של קרוב ל-50% במשלוחים בתוך ישראל".

נוי קדם מדמון, סמנכ"ל תקשורת של דואר ישראל. צילום: דואר ישראל
לדואר ישראל חברת בת בשם "דואר שליחים", באמצעותה ניתן להעביר חבילות בארץ. "לקוח פחות רוצה לצאת מהבית בתקופת הקורונה. אנשים מוכנים לשלם בתוך הארץ בכדי לקבל חבילה מהר. החברה עובדת במודל "Same day delivery" במסגרתו חבילות מגיעות באותו היום. אנחנו רואים חקלאים שעושים את זה, זה לא דרך הדואר אבל מדובר בהזדמנות עסקית גדולה", הוסיפה קדם-מדמון. "הציבור ממעט להגיע לסניפי הדואר בתקופה זו. אם לפני הקורונה היו מגיעים ל-1,300 סניפי דואר ישראל כ-80-100 אלף איש ביום, הרי כיום מגיעים פחות ממחצית והמשלוחים באים לפצות על הפער", סיכמה קדם-מדמון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.שוהם וקומה 4שרון 08/2020/09הגב לתגובה זו1 0מאפיהסגור
-
1.פחחחח.... ''דואר ישראל''דני 08/2020/08הגב לתגובה זו2 0אם יש משהו שממצה, בעיני, את החוליים התרבותיים והחובבנות הישראלית, זה רשות הדואר. בעיני נשמעים הרבה תירוצים ונראים מעט ביצועים. שירות שבעיני, במקרה הטוב גרוע ובמקרה הרע זוועתי, אדיש ומסואב. מנהלים גרועים ועובדים קבועים ואדישים, שלא משנה מה יקבלו תמיד משכורת נאה וצלחת מלאה. דעתי האישית, כמובן. מה שכן - נראית הרבה טפיחה עצמית על השכם, פרסומות לכל עבר אך כשמגיעים לביצוע המציאות רחוקה מהפרסום. התייהרות לכאורה, שחצנות שבעיני ללא כיסוי. בקיצור, עליבות. לעשות על זה כתבת פרווה, בלי פואנטה ברורה? אם היא לא נושכת, מה ערכה? עדיף שתעשו על הרט''ג, זה פחות שחוק. תמצאו שם הרבה בורות לחפור בהם.סגור


