כסף וצרכנות
ERN: ירידה במספר העסקאות בצ'קים, אבל עלייה בסכומי העסקאות
עסקה ממוצעת שנעשתה באמצעות המחאה מאז פרוץ משבר הקורונה גדלה באזור המרכז ליותר מ-3,000 שקל בעוד עסקת צ'קים ממוצעת בדרום עמדה על כ-2,000 שקל
הסגרים עליהם הורתה הממשלה בעקבות מגפת הקורונה, הביאו לירידה בכמות העסקאות אך במקביל לעלייה בסכום עסקה ממוצעת. כך עולה מנתוני חברת ERN שעוסקת בסליקת תשלומים בצ'קים.
מהנתונים של מחלקת המחקר בern סליקת תשלומים עולה כי בשנת 2020 נרשמה עליה של 7% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים בענפי הקמעונאות השונים כשסכום עסקה ממוצעת עמד על 1,124 שקל.
מאז החלו הסגרים כמות העסקאות ירדה ב- 15.5%. דבר שלטענת ERN בלתי נמנע בהתחשב בימי העבודה המועטים שנותרו לבתי עסק קמעונאים בין סגר לסגר. במקביל לירידה במספר העסקאות סכום עסקה ממוצעת עלה ביותר מ-17%.
מספר נתונים מעניינים עולים מנתונים ERN ואחד מהם הוא שעסקת צ'קים ממוצעת באזור המרכז הסתכמה 3,325 שקל שהם עליה של כמעט 13% בהשוואה לעסקה ממוצעת בשנת 2019.
באזור הדרום עמדה עסקת צ'קים ממוצעת על 1,991 שקל, עלייה של כמעט 15% לעומת היקף עסקה ממוצעת בשנת 2019. באזור הצפון עמדה עסקה ממוצעת על 2,190 שקל, עלייה של כ-11% בהשוואה לעסקה ממוצעת בשנת 2019.
השינויים בהרגלי הצריכה של הציבור הישראלי במהלך משבר הקורונה מעניינים בפילוח ענפי. ניתן לראות ירידה חדה בכמות העסקאות בצ'קים בתחום התיירות (ירידה של 83%).
בענף הביגוד חלה ירידה משמעותית של 40% בכמות העסקאות, זאת בעקבות סגירת הקניונים. גם בענף הספורט חלה ירידה משמעותית של 35% בכמות העסקאות וזאת בעקבות סגירת מכוני כושר וביטול אירועי ספורט.
מנגד נרשמה עלייה בהיקף העסקאות בסופרמרקטים כשע"פ הנתונים גובה העסקה הממוצעת גדל ב-6%. סל הקניות הגדול מסביר את הבהלה והחוסר ודאות שהייתה בשנת 2020 בעקבות נגיף הקורונה.
מגמה נוספת מעניינת שעולה מהדוח של ERN היא עליה של כמעט 10% בכמות העסקאות ואילו 19% בגובה עסקה ממוצעת בענף רכבי יד שנייה. נתונים אלו הם תוצאה ישירה של צמצום התחבורה והחוסר רצון לקחת חלק מהסיכונים האפשריים בעת שימוש בתחבורה ציבורית.
שי פרמינגר, מנכ"ל ERN, מסביר כי: "שנת 2020 הייתה שנה יוצאת דופן בכל היבטיה. אחוז האבטלה היה הגבוה ביותר, אנשים הסתגרו בבתיהם עם חששות גדולים גם מהנגיף וגם מהפרנסה. ניכר השנה מנתוני הצ'קים כי הישראלים שינו באופן משמעותי את הרגלי הצריכה. הצרכנים ריכזו את רכישותיהם והגדילו את סכום העסקה הממוצעת בצ'קים במרבית הענפים. ככל שהעסקה הייתה גדולה יותר כך השתמשו בצ'קים שהיווה עבורם אשראי נוסף, חוץ בנקאי למשקי הבית מעבר למסגרת שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי".
עוד הוסיף פרמינגר: ימי האשראי שצרך עם ישראל לפירעון הצ'ק מצביע על כך שהצרכנים ניסו לדחות ככל הניתן את התשלום עבור רכישותיהם כחלק ממחנק האשראי. תשלום באמצעות צ'קים אינו מחושב במסגרת האשראי הקבועה בבנק, ובכך אפשר גמישות בסכומים ובתאריכים של השימוש בהם".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


