כסף וצרכנות

האם ליברמן יעלה את מחירי הלחם לראשונה בישראל?

האם בקרוב מחירי הלחם יעלו? ממצאי ועדת המחירים שיצאו הבוקר, מצביעים על שוק תקוע וזליגה של התחרות לשחקני משנה בו, המסקנות יכולות לגרום בקרוב להורדת הלחם מרשימת המוצרים המפוקחים
שירה יום טוב |  6
אביגדור ליברמן, שר האוצר (צילום Yonatan Sindel/Flash90 edit ice)

הלחם האחיד עלול לצאת בקרוב מרשימת המחירים המפוקחים, זאת לאור המלצה שגובשה בוועדת המחירים המשותפת למשרד התעשייה, משרד הכלכלה ומשרד האוצר. ממצאי הבדיקה שפורסמו הבוקר (חמישי) מצביעים על אי-תחרות שמתקיימת בשוק הלחם המפוקח בין המאפיות הגדולות, ומשאירה אותו עומד במקום. לאור כך הוסק בועדה כי אין הצדקה להשאיר את המחיר המפוקח בשוק הלחם.

קטגוריית הלחמים המפוקחים כוללת כיכרות לחם אחיד ולבן, לחם פרוס אחיד, לחם פרוס לבן וכן חלה, שמחירם המפוקח נע בין 5.12 ל-7.11 שקלים לפי המוצר. נתוני הועדה מתייחסים לירידה משמעותית בצריכת המוצרים האלו בחתך אוכלוסיה רחב, ולא רק במשקי בית חזקים. במקביל נרשמה עליה בצריכתם של מוצרי הלחם המיוחדים שלא כלולים ברשימה המפוקחת, בהם לחמניות ופיתות – שמהוות את מוצר הלחם הנמכר ביותר במשקי הבית בחמישון התחתון.

התחרות אצל המאפיות הקטנות. מאפייה במחנה יהודה, צילום: מיטל כהן פלאש 90

ממצאי הועדה הציגו מצב קיים בשוק הלחם, בו המאפיות פועלות באופן בלתי תחרותי, בשל רשימת המוצרים הזהה שהן מייצרות. כך יוצא שנתח השוק המשמעותי לאו דווקא נמצא אצל המאפיות הגדולות אלא אצל שחקני משנה בתחום – המאפיות הקטנות. האחרונות מחזיקות בנתוני תנודתיות שמעידים על פעילות תחרותית, מה שבמאפיות הגדולות חסר.
עוד נמצא שהחיסרון המשמעותי הוא שהמאפיות הגדולות לא מחזיקות במוצרים ייחודיים שמאפשרים להם מיקוח עם רשתות המזון ומאפשר בעצם עוגן תחרותי ומשיכה של נתחי שוק משמעותיים. ההשערה היא שגם הרכישה של לחמים מפוקחים קורת ביחסי מחויבות בין לקוח למוצר ורוב הלקוחות נאמנים למוצר ספציפי מיצרן ספציפי כך שהשוק עומד במקום.  

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בושה
    חיובי 07/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פרצוף של מרגל בשליחות פוטין, חושב לעצמו איזה עוד נזק אני יכול ליגרום למדינה
    סגור
  • 5.
    !!!!!!!!!
    !!!!! 07/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחם זה מוצר בסיסי וחשוב ביותר חלילה שיעלה את המחיר משפחות שלמות עניות יהרסו לא יוכלו ליקנות לחם לילדים זה מה שקורה במדינת ישראל תלכו תיבדקו כמה בתים בהם ילדים רעבים במדינת ישראל יהודים שעברו שואהילדיםנ רעבים בארץ ללחם זו בושה תלכו למיליארדרים תיקחו מהם מסים ולא הקלות כל הזמן לקצץ ברמת החיים של בעלי משכורות ממוצעות איזה מיסוי משלמים הייטקיסטים אתם לא מתביישים מדינה שגוזלת את חיי האזרחים חא םלא שצעירים יורדים מהארץ ומקימים משפחות בחו״ל בחו״ל אפשר לחיות בכבוד שוויץ שהיא מדינה יקרה היא פחות יקרה מישראל לחיות בה איפה נישמע פירות 80 שקל לקילו 60 שקל לקילו הזויאיזו כלכלה יש פה וגם היבוא של פירות וירקות מיובאים המחירים שחיטה למה ???? טפלו בגזלנים האזרחים עובדים עבור אוכל ומסים איך הצעירים יגיעו לדירה השילטון מבריח את הילדים מהארץ תישארו בסופו עם החרדים חיים מטורפים מתנהלים כאן הורים יוצאים לעבודה בבוקר חוזרים בלילה אין חיי מדפחה נורמטיביים הילדים גדלים עם סבתות עם מטפלות לא רואים את ההורים שעות עבודה מטורפות נסיעות שלוקחות שעות איזה חיים יש כאן שבוע עבודה ארוך שעות עבודה ארוכות
    סגור
  • 4.
    לחם
    אור 07/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יעלו את מחיר הלחם זו תחילת הנפילה של הממשלה העלובה הזו בדיוק כמו הקודמת
    סגור
  • 3.
    בנתיים הדבר היחידי שהוא מעלה זה את העצבים (ל"ת)
    אבא של ליברמן 07/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    אם ביבי היה מעלה את מחיר הלחם, התקשורת היתה חוגגת. (ל"ת)
    אורי 07/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    חזיר
    ינקל 07/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיעלה גם המחיר של החזיר
    סגור