כסף וצרכנות

לאן נעלם שמן הקנולה מהמדפים בשבועות האחרונים?

בשבועות האחרונים, בשיא תקופת החגים הישראלית, מוצר אחד בלט בהיעדרו: שמן הקנולה שכמעט ונעלם מהמדפים. המותגים הבודדים נמכרים ביוקר, האם נצטרך להתרגל למחיר?
שירה יום טוב |  19
שמן קנולה מחסור (צילום שירה יום טוב)

הימים ימי חגים, והצרכנים נוהרים לרשתות המזון. אבל מוצר אחד נעלם מהמדפים כמעט לחלוטין, שמהווה מוצר בסיס בכל בית בישראל - שמן הקנולה. אם לפני כעשרים שנה הסויה היה הכוכב במטבח הביתי בישראל, הרי שלאט לאט תפס את מקומו שמן הקנולה. לפי נתוני הלמ"ס האחרונים, אספקת שמן הקנולה בישראל עומדת על 16.4 גרם לאדם ליום, כשבתחילת שנות האלפיים הנתון עמד על 3.0-3.8 גרם לאדם ליום.

בין מדפי הסופר השונים קשה היה שלא להבחין בשבועות האחרונים בחסרונו של מוצרי שמן הקנולה, כשהמוצרים היחידים בקטגוריה שעדיין מאיישים את המדפים הם המותגים היקרים כמו "עץ הזית", וכן מוצרי הקנולה המשודרגים שמסומנים כבריאים יותר או מועשרים בויטמינים. המותגים הבסיסיים והזולים יותר נעלמו כלא היו כשמדפים עומדים ריקים לחלוטין ובמקומם הגיעו שחקנים חדשים - שמן סויה ושמן חמניות שנמכרים במחירים גבוהים ממחירי השמן הרגילים למוצרי הקנולה.
לפני שהתחילו החוסרים שילמנו ברשתות הגדולות 6.90 לליטר שמן קנולה בסיסי (שאינו מועשר או ממותג כבריאותי). היום מותגי הקנולה הנמכרים לא יורדים ממחיר של 9.90.

מדפים ריקים, הגבלת רכישה ללקוח

רשתות המזון הגדולות בישראל מצביעות על המשבר בעיקר ביחס לשרשראות אספקה. בשיחה עם מנהל הסחר של רשת רמי לוי, יוסי סבתו, הוא דווקא נשמע אופטימי: "יש חוסר אדיר בגלל כל העניין של העיכובים בנמלים בשרשראות אספקה. לפני שבועיים כשרצינו לפרוק מכולות חווינו עיכובים של עשרה ימים והצוואר בקבוק שנוצר גם גורם לחוסר".
המותג הפרטי של רמי לוי לשמני קנולה שנמכר ב-7.90 שקלים, נעלם כמעט לחלוטין, אך סבתו טוען כי הם עדיין מצליחים למכור במחיר הזה ומספר, "נאלצנו לקחת סחורה מוילי פוד, טעמן. המוצר שהולך חזק זה הקנולה, החוסר הגורף בכל המקומות.
גם להגבלת הצרכן בקניית המוצרים הוא מתייחס ואומר, "פעם לא היינו מתייחסים לכמה קונים, כרגע אני לא מאפשר מכירה סיטונאית, מאפשר רק מכירה של 5-6 בקבוקים לאדם. אני לא מוכר לעמותות ומכולות".

שחקנים חדשים: שמן חמניות וסויה

ברשת יוחחנוף התייחסו למחסור ומסרו, "בשל מחסור עולמי בשמן קנולה, אנו רואים עליית מחירים של המוצרים בקטגוריה ומחסור במותגי השמן המוכרים. כדי להתגבר על המחסור ובמטרה לספק פתרון ללקוחותינו, במיוחד בתקופת החגים, תגברנו את המלאי באמצעות מותגים מתחרים, כולל מוצרים תחליפיים כמו שמן חמניות וסויה".
משופרסל נמסר גם בעניין, "יש מחסור עולמי בשמן קנולה וגם הספקים הגדולים מספקים הרבה פחות מבעבר אבל במותג הפרטי שופרסל נערכנו מבעוד מועד לאספקה ויש לנו מלאי מלא של שמן קנולה כך שאנחנו שומרים בשלב הזה על רציפות תפקודית בכל הנוגע לאספקה של המוצר לקהל הלקוחות".
אז מה הסיבות שבגללן נשלם בזמן הקרוב הרבה יותר על מוצר בסיסי כל כך? לפני חודשיים דווח על מחסור של מוצרי מזון, אריזה ויצור שנרשם בעולם כולו בשל כשל בשרשראות האספקה שהתחילו בעבקות הקורונה. גם כאן בארץ, רשתות המזון הגדולות מעידים בשיחות עם ice כי כאן גלומה הבעיה בהקשר של שמן הקנולה שמגיע כולו מיבוא. אולם ייתכן שיש סיבה ספציפית שגורמת לחוסר דווקא בקטגוריה של שמן צמחי.
אבל החידוש האמיתי הספציפי ביחס לשמן מגיע מהפייננשל טיימס הבריטי שדיווח החודש בנושא. לפי העיתון, הבעיה תמונה בלחצים שמופעלים על התעשייה העולמית למציאת דלקים חדשים שיזהמו פחות מנפט. במדינות רבות מוצעים תמריצים כספיים למפעלים שיצליחו למזער זיהום אוויר, כך הפכו השמנים הצמחיים למוצר מבוקש על ידי שני גורמי תעשיה ענקיים: תעשיית המזון ותעשיית האנרגיה. הקנולה הוא לא היחיד שהפך למבוקש בתעשיית האנרגיה, גם שאר השמנים הצמחיים הזולים שם, אבל אצלנו בישראל הביקוש לקנולה גבוה משמעותית מהביקוש לסויה או חמניות שדווקא נפוצים יותר באירופה ובארה"ב, ולכן אנחנו חווים את החוסר דווקא כאן, וייתכן שבקרוב גם שאר השמנים המוצעים יהיו חסרים.

תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    זה רעל כל השמן הזה לא בריא בכלל . (ל"ת)
    טל 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    שמן קנולה
    חני 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש שמנים טובים יותר מקנולה,לטעמי זהו שמן ירוד.
    סגור
  • 14.
    קשקוש מוחלט
    בנאדם 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיטה ישראלית לייצור ביקוש בשביל להעלות מחיר, אין מחסור באף מקום בעולם חוץ מבישראל, לא שמעתי על אף מדינה שיש בה מחסור בשמן או בכל מוצר אחר, כל שנה בתקופת החגים הרשתות הגדולות עושות מאיתנו צחוק, חוסרים כמו שמן, עופות, קמח או מוצרים בסיסיים אחרים היו פותחים מהדורות חדשות בכל העולם.
    סגור
  • 13.
    ומה עם אייס קפה יוטבתה שנעלם לגמרי מהמדפים בכל הסופרים (ל"ת)
    אור 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא קונים שטראוס
    ערוץ 14 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כח מחרימים אותם
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    קשה
    עברית שפה 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הבעיה טמונה ולא תמונה..
    סגור
  • 11.
    רמאות ושחיתות
    איפה הממשלה 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם הסופרים עושים בכוונה ויש יבואנים פרטיים שמיבאים שמן.(בעלי סופרים גדולים) ואורזים בבקבוקים ומוכרים את זה במחיר של 200% רווח
    סגור
  • 10.
    שמן מסוכן
    כפיר 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שמן קנולה ושמן סויה סותמים את העורקים וגורמיל להתקפות לב. היגיון פשוט אם זה עולה 6.9 שח לצרכן כולל מעמ זה אומר שהרשתות קונות אןתו בפחות מ3 שח. אפילו הפלסטיק והתוית של הבקבוק שוים יותר אז אתם רוצים להכניס את הזבל הזה לגוף שלכם? תשתמשו בשמן זית לטיגונים קצרים כמו חביתות ובשמן קוקוס לתיגונים ארוכים כמו סטייק ותהיו בריאים
    סגור
  • 9.
    שמן
    שלמה 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שילמתי על קנולה 12 שקלים ועוד עשו לי טובה
    סגור
  • 8.
    הכל אשמת הקמעונים
    ביבון 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין חוסר אמיתי, זה הרשתות שיוצרות פאניקה מלאכותית כדי להעלות מחירים ומכירות. בתקופה הזו רמי לוי דופק את הקופה של השנה.
    סגור
  • 7.
    היצור שלו בארץ נפסק בגלל היבוא, חבל מאד (ל"ת)
    יהודי 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 6.
    מעניין
    ג.ש 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מעניין שתמיד יש מחסור לפני ראש השנה יש מחסור בדבש. לפני סוכות יש מחסור בלולבים ואתרוגים לפני פסח יש מחסור במצות . לפני שבועות יש מחסור בחלב, וכמובן שבכל החגים יש מחסור בפירות וירקות. בעלי הסופרים על מי אתם עובדים?? תגידו שאתם רוצים לעלות את המחירים בסופר ותפסיקו לשקר כי אתם באמת שקרנים
    סגור
  • 5.
    מחסור
    אנונה 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכול העולם יש מחסור כבר שנה שלמה רק בישראל חייבים פאניקה ... שמן קנולה , חלב טרי , חמאה כולם נעלמים מן המדפים לאט לאט .. גם מוצרים המיוצרים בחול .. חסרים המון מוצרים והשאלה היא למה דווקא מוצרי בסיס רובם לא מיוצרים בארץ אלא מיובאים מחול .. חמאה תנובה איננה מיוצרת בישראל הידעתם זאת ? היא מיובאת מגרמניה . לא הצהובה זאת שחזרה למדף .פשוט אבסורד שרוב המפעלים בארץ והחקלאים נמחקים מן היסוד על ידי ממשלה מטורפת החולה על כסף , בנויה על שחיטות וחוסר אמת בפרקליטות .
    סגור
  • 4.
    מהילה
    דני דין 09/2021/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כבכל שנה לקראת מסיק הזיתים משום מה קיים מחסור בשמן קנולה עצתי לכם תרכשו שמן זית רק ממקור בדוק מוכח ואמין
    סגור
  • 3.
    שכחתם גם שעץ הזית הפסיקה לייצר כאן
    ממ 09/2021/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך עושים טעות כזאת ומפסיקים לייצר בארץ מוצר כל כך בסיסי??
    סגור
  • אתה טועה
    פטריוט ישראלי 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמן תעשיות (עץ הזית ) נמכרה לחברת סוגת הם ממשיכים לייצר שמן קנולה אך את המוצר היקר שלהם שמן בריאות (בריאות עאלק) כדי לגזור קופונים שמנים. זה בדיוק כמו תנובה שהורידה רגל מייצור חמאה כי זה לא כלכלי לה ובחומרי הגלם הללו מעדיפים לייצר יוגורטים ומעדנים ששם הרווחים מפלצתיים.
    סגור
  • חלם זה פה
    יוני 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    הודות לליברמן ולשר החקלאות עודד פורר עוד מעט גם ביצים וירקות טריים לא יהיה בישראל
    סגור
  • 2.
    שמן לא בריא (ל"ת)
    לחנ 09/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    סדר עולמי חדש (ל"ת)
    זה כל הסיפור 09/2021/22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור