כסף וצרכנות

הכרעה דרמטית בוועדת חוקה: השימוש במזומן יוגבל משמעותית

הפחתת תקרת הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן עתידה לצאת לדרך אחרי שאושרה היום בועדת החוקה, במסגרת כך תקרת השימוש במזומן תחתך בכמעט חצי
שירה יום טוב | 
משיכת מזומן (צילום Istock, freepik)
ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום את הצו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, בעניין הפחתת תקרת הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן, כך שהסכום המירבי שיותר לתשלום אצל עוסק יעמוד על ששת אלפים במקום 11 אלף, ובין אנשים פרטיים יעמוד על 15 אלף שקלים במקום 50 אלף שקלים למעט בעת רכישת רכב ע"י אדם פרטי, שם התקרה תעמוד על 50 אלף שקלים.   
בבחינה שנערכה במשרד האוצר לקראת הכנת הצו לעדכון הסכומים נמצאה מגמת ירידה בדפוסי גידול המזומן בתקופה של כניסת החוק לתוקף, שנבלמה עם פריצת משבר הקורונה, וכן נמצא המשך גידול בשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כתחליף למזומן שנמשכת בשנים האחרונות. לפיכך, וכדי להגשים את תכלית החוק למאבק בהון השחור, פנה שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים ונגיד בנק ישראל, לקבלת אישור הוועדה להפחתת סכום התקרות, אשר תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2022. בהתאם להערכות, עדכון הסכומים יוביל לתוספת הכנסות של 150 מיליון שקלים בשנת 2022 ו-300 מיליון שקלים משנת 2023 ואילך.
כמו-כן, אישרה הוועדה את התקנות של שר המשפטים לפיהן יוטל קנס מנהלי בגין הפרת החוק ע"י אנשים פרטיים. בחוק נקבעו הוראות בנוגע למתן או קבלת תשלום במזומן או בצ'ק, שהפרתן מהווה עבירה פלילית בגינה ניתן להגיש כתב אישום. הקנסות המנהליים שאושרו יהוו חלופה לכתב אישום ויאפשרו אכיפה יעילה יותר.
כאמור, הוועדה אישרה את שיעורי הקנסות המנהליים כך שתשלום במזומן, בצ'ק או צ'ק מוסב הוא עד 25 אלף שקלים, ושיעור הקנס המנהלי יעמוד על 10%. מ-25 אלף שקלים עד 50 אלף שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 15%. תשלום במזומן, צ'ק או צ'ק מוסב הגבוה מ-50 אלף שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 25%. לעניין מקבל תשלום במזומן עבור שכר עבודה בסכום של מששת אלפים שקלים ועד שמונת אלפים וחמש מאות שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 5%.
עוד נקבע כי בעבירה מנהלית חוזרת יוסף על הקנס המנהלי הקבוע לאותה עבירה סכום השווה לקנס המינהלי הראשון. נקבע שעבירה מנהלית חוזרת תהיה עבירה שנעברה בתוך שנתיים מהעבירה הקודמת של אותה הוראה בחוק שבגינה הוטל הקנס המנהלי. וכן נקבע כי מ-1 באוגוסט 2022 (כניסת עדכון הסכומים לתוקף) ולמשך שנתיים, לא יוטל קנס מנהלי על עובר עבירה של קבלת תשלום שכר עבודה במזומן בסכום של עד שמונת אלפים וחמש מאות שקלים אלא אם נשלחה לו התראה לפיה אם יעבור את העבירה פעם נוספת יוטל עליו קנס מנהלי בשל אותה עבירה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה