כסף וצרכנות

רשות המיסים בדרך לפצות מאות אלפי ישראלים, מי הזכאים?

על רקע דו"ח מבקר המדינה, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר לרשות המיסים: "הציגו בפני הוועדה תוכנית להנגשת הזכויות בגין החזרי מס לציבור". ברשות הציגו צעדים שונים שהיא נוקטת להגדלת הזכאות להחזרי מס וכי ישנו גידול בפועל. במשרד מבקר המדינה טענו כי מדובר ב"טיפה בים"
מערכת ice | 
מענק לעסקים ולעצמאים (צילום freepik ,Istock)
ועדת הכספים דנה במיצוי זכויות ברשות המיסים, לאור דו"ח מבקר המדינה ל2021, בו נקבע כי פוטנציאל חוב המדינה לציבור הוא 3.6 מיליארד שקל - כספי מיסים שנגבו מהאזרחים - כסף פרטי שהמדינה מחויבת בהשבתו, וכי רשות המסים לא פועלת באופן מספק בצורה יזומה למתן החזרי מס לזכאים.
ברשות המיסים הדגישו שהחזר המס שחייבת הרשות לכ-2 מיליון משפחות הוא נתון פוטנציאלי, אשר מבוסס על חישוב תיאורטי ועל נתונים חלקיים שאינם סופיים. לפיכך, במבחן המציאות נמצאו במקרים רבים פערים משמעותיים בינו לבין החישוב בפועל, "ובחלקם התברר שיש חוב מס ולא החזר".
 
מנתוני הרשות שהוצגו בדיון, עולה שמתחילת שנת 2021 עד היום הוגשו מעל 225,000 בקשות להחזר מס בגין השנים 2016-2019. זאת, כשמדי שנה מוגשות כ-300,000 בקשות להחזר מס ואילו בשנת 2021 הוגשו כ- 370,000 דוחות. נציגי רשות המיסים הדגישו בדיון כי הרשות ביצעה שלל מהלכים ניסיוניים בהם פנתה לאזרחים להגיש בקשות להחזר מס. אלו, כוללים בין השאר פתיחת מערכת חדשה לתיאומי מס, אשר בעקבותיה חל גידול של כ15% בסך הפניות לתיאומי המס החל מ2015 (להוציא את 2020 בשל משבר הקורונה), וכן דגש על מיצוי זכויות בשנה השוטפת לאוכלוסיות ממוקדות, כגון פטור ממילוי טפסים לגמלאים.
אולם, נציגי משרד מבקר המדינה הדגישו שאמנם סכום החזר המס הוא פוטנציאלי, אך מדובר בסכום משמעותי מאוד ששייך לאזרחי ישראל שעדיין לא מקבלים אותו. זאת, כשמרבית הפעולות שנעשו מטעם רשות המיסים מיטיבות עם האוכלוסיות החזקות שבין כה וכה מודעות לחוק הקיים, וכי המהלכים שבוצעו אל מול האוכלוסיות החלשות הינם "טיפה בים, ושהדרך להחזיר את הכסף ששייך לאזרחי ישראל עוד רחוקה, לא להתבלבל".
בסיכום הדיון, יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הדגיש כי הפעולות שנוקטת הרשות חיוביות אך "הציבור לא מודע לכל הזכויות ולכל ההטבות להם הוא זכאי, ולכן אנו רואים את המספר המפחיד הזה, גם אם הוא פוטנציאלי. לכן, חובת תפקידה של רשות המיסים הוא להנגיש את המידע לציבור, בצורה קלה ופשוטה, ובכל השפות הרלוונטיות." יו"ר הוועדה דרש מהרשות, שלקראת הדיון העוקב, תציג תכנית עבודה להנגשת המידע של הזכויות לציבור. זאת, באמצעות פעולות אקטיביות כגון שימוש בתקשורת, בקמפיינים וכן בפניות ישירות לאזרחים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה