כסף וצרכנות

הפיצויים מהמדינה נחשפים: אלו כל הפרטים שלא ידעתם

מתווה הפיצויים של משרד האוצר אושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת אבל צפוי לעבור מקצה שיפורים בוועדה של משה גפני שבוע בגלל החורים הרבים שעדיין נמצאים בו. יניב אנג'ל מ-AUREN ישראל מתמקד באלה הבולטים
מערכת ice |  6
פיצויים (צילום shutterstock)
לאחר אישור הממשלה למתווה הפיצויים, ולקראת העברת החוק לוועדת הכספים החל מהיום, אלה חילוקי הדעות והפערים המהותיים שעדיין קיימים במתווה המענקים המעודכן, וידונו השבוע בוועדה. ינינג' אנג'ל מ-AUREN מסביר
תקופת המענקים
משרד האוצר דוחף שתקופת המענקים תחול לחודשים ספטמבר אוקטובר, וגם נובמבר ודצמבר 2023, זאת בכדי להכניס מימד של ודאות למשק. יחד עם זאת אנחנו כעת רק בתחילת נובמבר ונדרש זמן לביצוע בדיקה, של כדאיות וכלכליות תוכנית המענקים לעסקים. ייתכן מאוד מצב שעסקים רבים שנפגעים, לא ייכנסו לתחולת הזכאות למענקים כעת, וגם בחודשים הבאים. קבלת החלטה כעת עד לסוף דצמבר 2023, ללא אפשרות לביצוע שינויי חקיקה, התאמות ולמידה תוך כדי תנועה, עשויה להיות הרסנית לבעלי העסקים.
 
הקטנת סף הזכאות למענקים
סף הזכאות למענק נותר ירידה של 25% במחזור ההכנסות בחודש אוקטובר 2023, אל מול התקופה המקבילה ב 2022. בדיונים קודמים נציגי משרד הכלכלה ולשכות מקצועיות נוספות, קראו להקטנת סף הזכאות ל 20%, או יצירת מדרג זכאות נמוך יותר מ 25%, ונראה שבנושא זה ייתכן מחלוקות רבות.
עליית מחירים כללית במשק
עליית הריבית ומדד המחירים לצרכן, הביאו לגל התייקרות והעלאת מחירים בכלל המשק. כך שפעמים רבות עסקים מדווחים שמחזור ההכנסות שלהם גדל, לצד גידול בסך ההוצאות, בין השנים 2022 ו – 2023. עסקים שביצעו העלאת מחירים, הם לרוב אותם עסקים שגם הגדילו הוצאות, וייתכן ולא ייכנסו לתחולת הזכאות למענק.
חבות במס בגין המענקים
חילוקי דעות יהיו סביב נושאי המיסוי בגין המענקים, בשאיפה של בעלי העסקים שלא יחול חיוב במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
שנת שמיטה בענף החקלאות
ענף החקלאות הוא אחד הענפים שנפגעו הכי קשה מהלחימה. שנת 2022 היית שנת שמיטה ולכן חקלאים רבים דיווח על הכנסות נמוכות בשנת 2022. המתווה המוצע לא נותן מענה לחקלאים המשווים את חודשי הלחימה בשנת 2023, אל מול החודשים המקבילים בשנת 2022 ותקופת השמיטה שהקטינה את הכנסותיהם.
אופן הגשת המענקים
בתקופת הקורונה עסקים רבים ביקשו וקיבלו מענקים על סמך הצהרה, ולאחר כמה חודשים התברר כי לא היו זכאים למענקים, ונדרשו להחזירם. הדבר יצר מירמור רב וקשיים תזרימים רבים לעסקים. המידע בדבר זכאות למענקים קיים במאגרי מידע של רשות המיסים, והציפייה היא שכעת רשות המיסים תהיה יותר אקטיבית ומדויקת ותעזור לעסקים הזכאים למענק, ותאפשר שימוש בטכנולוגיה אפקטיבית יותר.
תקופות החגים
תקופת הזכאות הנבדקת היא השוואה בין חודשים ספטמבר ואוקטובר 2023, אל מול 2022 בשנת 2022 רוב החגים היו באוקטובר, ובשנת 2023 רוב החגים היו בספטמבר, ולכן ייתכן עיוות בהשוואה בין התקופות, עקב כמות שונה של ימי פעילות.
יניב אנג'ל, שותף מנהל מחלקת המיסים ב AUREN ישראל.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מה עם העסקים שלא התקיימו
    עסק חדש 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנה שעברה? במצב הנוכחי הם יחדלו מהלתקיים סופית
    סגור
  • 5.
    כולם גנבים
    גרה בעוטף 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים בשחור ומקבלים פיצוים. היו בבית מלון על חשבון המדינה עשו חיים למרות שיש להם ממד.רק לקיבוצים שהיו בפרעות מגיע השאר עלו על טרמפ לנצל את כספי הציבור
    סגור
  • 4.
    מה עם אנשים שנותרו ללא עבודה ?
    ני 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התחילו לעבוד במקום חדש , ופוטרו בתחילת המלחמה ? ונאלצו להישאר את הילד הקטן בבית , כי המעונות סגורות.
    סגור
  • 3.
    פיצויים
    אנסטסיה 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עבודה בעיניים
    סגור
  • 2.
    מה הקשר לספטמבר??? זה מעוות הכל (ל"ת)
    יוסי 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הממשלה החליטה לבדוק לפי חודשים אלה בשנה שעברה חוצפה
    אני 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    במקום לבדוק לפי חודש יולי אוגוסט אם לחברה במהלך השנה עלו ההכנסות ופתאום ירדו בגלל המלחמה אומרים לה בעצם לא מעניין אותנו אנחנו רוצים לפי שנה שעברה בזמן כזה פשוט מנותקים ממשלת פח זבל מחכה לבחירות
    סגור