דיגיטל וטק

דירוג הרשתות החברתיות: איזו רשת צמחה הכי הרבה השנה?

הרשת החברתית בלוסקיי מזנקת, ת'רדס מכפילה משתמשים וטיקטוק ממשיכה להתרחב, בזמן ש-X נעלמת מרשימת הצמיחה. מה גרם למשתמשים לנטוש, איזו פלטפורמה הפכה למקלט עבור המשתמשים – ומי המרוויחה הגדולה מהכאוס של מאסק?

רפאל בן זקרי | 
מה הקפיץ את הגולשים בזמן המלחמה (צילום unsplash, פלאש 90/ יונתן זינדל, דוד כהן)
מאז רכישת X (לשעבר טוויטר) על ידי אילון מאסק, נוף הרשתות החברתיות נמצא בטלטלה מתמשכת. ברקע הבחירות בארה״ב, מתנגדי המשטר באיראן והמלחמה באוקראינה, יותר ויותר משתמשים נוטשים את הפלטפורמות הוותיקות ומחפשים חלופות. על רקע שחיקת האמון והתחזקות מגמות כמו פרטיות ומסחר חברתי, בדקנו מי הן חמש הרשתות החברתיות שהציגו את שיעורי הצמיחה הבולטים ביותר בשנה החולפת.
במקום הראשון ניצבת בלוסקיי (Bluesky) – רשת חברתית מבוזרת שנולדה כאלטרנטיבה ל-X. הפלטפורמה רשמה גידול של כ-260% במספר המשתמשים בתוך שנה, וזינקה מ-10 ל-36 מיליון משתמשים פעילים. עיקר הצמיחה התרחש לאחר הבחירות בארה"ב, כשהפלטפורמה נתפסה כמקלט למשתמשים מתוסכלים מחוסר היציבות ב-X.
במקום השני נמצאת ת'רדס (Threads), פלטפורמת המיקרו-בלוגינג מבית מטא, שהכפילה את בסיס המשתמשים שלה והגיעה ל-350 מיליון משתמשים פעילים. ת'רדס נהנתה מאינטגרציה חלקה עם אינסטגרם, שאפשרה למשתמשים להצטרף בקלות ולייבא את רשימת העוקבים שלהם. שורת שיפורים טכנולוגיים והשקת תכונות מבוקשות הפכו אותה לאלטרנטיבה נגישה עבור משתמשים שחיפשו אלטרנטיבה גם הם.

במקום השלישי ממשיכה טיקטוק (TikTok) להפתיע עם צמיחה של 14% שהביאה אותה ל-1.9 מיליארד משתמשים פעילים. למרות קנה המידה העצום, הפלטפורמה הצליחה להעמיק את השימוש ולהרחיב את תפקידיה. כיום, דור ה-Z עושה בה שימוש לא רק לבידור, אלא גם לחיפוש מידע, חדשות ורכישת מוצרים.
במקום הרביעי טלגרם (Telegram) נמצאת עם צמיחה עקבית וגלובלית. מספר המשתמשים הפעילים הגיע ל-900 מיליון, עם תוספת של כ-100 מיליון משתמשים בשנה. בניגוד לגלי הצטרפות ויראליים, טלגרם נהנית מצמיחה יציבה המבוססת על ערכי פרטיות, הצפנה ואקוסיסטם עשיר הכולל ערוצים ועוד. אחד מהיתרונות שלה הוא היותה אלטרנטיבה לתקשורת חופשית ויעילה, במיוחד באזורים שבהם חלה צנזורה או מגבלות ממשלתיות.
במקום החמישי מתבלטת שיאוהונגשו (Xiaohongshu), פלטפורמה סינית המשלבת תוכן, קהילות ומסחר. הפלטפורמה עלתה מ-250 ל-312 מיליון משתמשים פעילים בשנה האחרונה, וצמחה במיוחד בקרב נשים צעירות (כ-79% מהמשתמשים). המודל שלה, המבוסס על המלצות משתמשים, משפיענים ומכירות ישירות, הפך אותה ליעד מוביל לגילוי מוצרים ותכנון רכישות.
מעבר לחמש הרשתות החברתיות המובילות, שורת פלטפורמות אחרות הציגה צמיחה חלקית או נסיגה. מסטודון, שהייתה בין הראשונות ליהנות מהנטישה של X, מתקשה לשמר קהל רחב. Truth Social של דונלד טראמפ פונה בעיקר לקהל שמרני ונשארת בנישה. X עצמה אינה ברשימת הצמיחה, אך היא מהווה את הגורם המרכזי שמניע תזוזות בשוק – כל שינוי מדיניות או שערורייה בה, משפיעים ישירות על גיוס המשתמשים של מתחרותיה.
יש לזכור כי הצמיחה באחוזים היא יחסית. בעוד שטיקטוק מציגה אחוזי צמיחה נמוכים, היא נהנית ממספר משתמשים עצום, מה שבפועל מוסיף למספר המשתמשים שלה כמות משתמשים גדולה עוד יותר, בטח ביחס לבלוסקיי שאמנם נהנית מאחוזי צמיחה גדולים במיוחד, אבל מספר המשתמשים שלה הוא עדיין נמוך מזה של טיקטוק ואחרות.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה