דיגיטל וטק

הנשק ההסברתי החדש במלחמה באוקראינה: טינדר

אפליקציית ההיכרויות הגדולה בעולם עדיין פתוחה ברוסיה למרות המלחמה והעיצומים ההדדיים בין המדינה למערב. כעת נראה שיש מי שמצאו דרך לנצל זאת כדי להילחם בתעמולה של פוטין
יאיר מור | 
טינדר (צילום Pixabay)
הדייט שהעיר אותי: תושבי רוסיה שמנסים למצוא בימים אלה דייטים דרך אפליקציית ההיכרויות טינדר עשויים למצוא את עצמם בשיחה שלא מובילה למיטה, אלא להתפקחות אכזרית מהתעמולה של הנשיא ולדימיר פוטין.
רשת החדשות CNN דיברה בימים האחרונים עם הֶנְקַה, אזרח פיני המתגורר באסטוניה. הנקה סיפר לתחנת הטלוויזיה כי בשבועות האחרונים הוא עסוק בניסיון למשוך כמה שיותר רוסים להחליק ימינה על פרופיל מזויף שפתח באפליקציית ההיכרויות הגדולה בעולם – לא כדי לפתות אותם לשלוח תמונות עירום או כסף, כפי שעושים נוכלים רבים, אלא כדי לחשוף בפניהם את האמת אודות המלחמה באוקראינה.
 
הנקה הוא, לפי CNN, רק אחד מהגולשים שהחליטו לנצל את אחת האפשרויות שהשיקה טינדר בשנתיים האחרונות – "פאספורט", שבמקום לחפש עבור המשתמש אנשים בסביבה הפיזית שלו, נותנת לו לבחור עיר בעולם שהוא מתכוון לטוס אליה בקרוב כדי לקבל הזדמנות לקבוע מראש דייטים וסטוצים באותה עיר עוד לפני שהוא מגיע אליה. הנקה פתח פרופיל מזויף בעיר סנקט פטרבורג, וכל פעם שמשתמש טינדר באזור מחליק עליו ימינה הוא פונה אליו מייד ב"היי! שמעת את החדשות על אוקראינה?".
הנקה הוא מן הסתם לא היחיד. לפי CNN, באתר הפורומים רדיט הופצו בשבועות האחרונים מדריכים כיצד לפתוח פרופיל מזויף אמין באפליקציית ההיכרויות ולהשתמש ב"פאספורט" כדי למצוא משתמשים רוסים לספר להם על המצב באוקראינה, שבתקשורת הרוסית מוצג כמעין מבצע הגנתי קטן סמוך לגבול הרוסי.
לדברי הנקה, הוא הופתע מכמות האנשים שכבר ידעו את האמת על המלחמה והיו אדישים או מבולבלים. "הם באמת לא ידעו על מה לסמוך", הוא אמר.
טינדר, שכאפליקציית היכרויות תמימה לכאורה לא נחסמה ברוסיה יחד עם הרשתות החברתיות המערביות פייסבוק ואינסטגרם, אינה הנשק ההסברתי היחיד שמנוצל על ידי חוכמת ההמונים כדי לחשוף את תושבי רוסיה למה שהתקשורת במדינה לא מורשה להגיד: לפי הכתבה, זמן קצר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה נפתח מיזם ליטאי בשם Call Russia – אתר שמגריל מספר טלפון אקראי עם קידומת של רוסיה כדי שהגולש יתקשר אליו – בטלפון, בוואטסאפ (שלא נחסמה יחד עם פייסבוק ואינסטגרם) או בטלגרם, ויספר למי שיענה אודות המצב באוקראינה.
התחנה דיברה עם יוצרת הסרטים הדוקומנטריים הליטאית מריה סְטוֹניטֶה, שהיא ובעלה, מאנְטאס קַזְלַאוּסְקַאס, עושים עשרות שיחות כל יום למספרי טלפון אקראיים ברוסיה. לאחר שהם מציגים את עצמם הם מתחילים בטקסט בסגנון "אני מתקשרת כדי להעביר לך הודעה חשובה מאוד. אני לא יודעת אם אתה יודע הרבה על מה שבאמת קורה כרגע באוקראינה...". היא ואחרים אמרו לרשת הטלוויזיה כי לא רבות מהשיחות מסתיימות בשכנוע, ורובן נגמרות בהכחשה מוחלטת או פשוט ניתוק מהיר – אך המתנדבים מרחבי העולם ממשיכים לנסות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה