דיגיטל וטק

שכל העולם יראה: להציל את ההסברה הישראלית בשבעה צעדים

בלי שינוי בקונספציה מדיניות החוץ תמשיך להיות בדיחה עצובה. הגיע הזמן לשנות את עקרונות החשיבה מהיסוד. באמצעות הקמת מכון מחקר, ביזור המאמץ, גיוס חיילי מילואים, אמנים, יוצרים וכוכבי רשת נוכל להפוך את המשוואה ולהשיב מנה אחת אפיים. יש לפנות לארגונים בין לאומיים בקריאה לפעולה, לחשוף את האבסורד והצביעות, לסלק את הגורמים האנטישמיים מיו"ש וליזום חקיקה שתשים קץ להסתה
ד"ר עוז גוטרמן | 
הפגנות פרו-פלסטיניות בקמפוסים בארה (צילום יוטיוב/ NBC News)
רבים מדברים על הקונספציה שהובילה לזוועות ה-7 באוקטובר ושוכחים את הקונספציה שמחסלת אותנו בשדה הקרב התקשורתי. הקרב האמיתי שיקבע את עתידנו לא מתנהל בעזה וגם לא בלבנון, אלא בתקשורת ובעיקר ברשתות החברתיות בהן אנחנו נוחלים תבוסה מהדהדת.
לא בגלל האויב ולא רק בשל העובדה שעל כל יהודי בעולם ישנם 120 מוסלמים, אלא בראש ובראשונה בגלל חוסר הבנה משווע של התקשורת החדשה. בלי שינוי יסודי בקונספציה, ההסברה הישראלית תמשיך להיות הבדיחה העצובה שאנו עדים לה.  כדי לנצח צריך לשנות גישה ולהתמקד בשבעה צעדים.
לצערי לא תשמעו על הצעדים הללו בשיח הציבורי בישראל שעסוק בפצצות הישנות במקום בחכמות החדשות – סרטוני טיקטוק, אינסטוש וסטוריז. כדי לנצח הגיע הזמן לשנות מהיסוד את עקרונות החשיבה הישראלים.
 

צעד ראשון: מכון מחקר רחב היקף
הצעד הראשון הוא בהקמת מכון מחקר בנושא ההסברה שכולל מאות אנשי ונשות מחקר וטכנולוגיה. המכון יאסוף מידע על הפשעים של הפלסטינאים כלפי הישראלים, אך גם ובעיקר כלפי בני עמם. הרשות הפלסטינית הוציאה להורג בעינויים מאות מתנגדים ש"נעלמו" בעשורים האחרונים. כל מקרה כזה חייב להיות מתועד באופן מפורט. כך גם כל מקרה של עינוי "משתפי פעולה" או רצח של מוכרי קרקעות ליהודים.
ניתן לתעד את המקרים הרבים בהם מפגינים נגד חמאס נורו או את הרצח השיטתי של אנשי הפתח. חשוב לתעד גם את מקרי השחיטות הרבים מספור, את ההוצאות להורג של אזרחים בעזה ללא משפט, את רצח ההומוסקסואלים, את הפגיעה בזכויות נשים ורצח נשים על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה".
וכמובן, חובה לתעד באופן מסודר את כל מקרי הטרור והפגיעה ביהודים, כאשר הבסיס לעולם החדש הוא מידע, הצגה של הנתונים באופן ברור וקל לשימוש היא תנאי הכרחי לכל פעילות שתוצג בהמשך. וכן! יש צורך במאות אנשים. עשרות אלפי אנשים עוסקים בהגנה האווירית בישראל – כמה עוסקים בהגנה תקשורתית? האם היא פחות חשובה במלחמה המודרנית? 
 
צעד שני: ביזור מאמץ ההסברה
המחשבה שניתן לעשות הסברה באופן מאורגן על ידי משרד הסברה או דובר צה"ל מתאימה למאה הקודמת. היום תקשורת נעשית ברובה ככולה על ידי גורמים  לא מוסמכים, שמכירים את השפה החדשה. האם זה אומר שלא צריך גורמי הסברה? בוודאי שלא!
זה רק אומר שהתפקיד שלהם צריך להשתנות: במקום לעשות הסברה, התפקיד המרכזי צריך להיות מתכלל: לאפשר למאות אלפי בני נוער, סטודנטים, תומכים בחו"ל ועוד רבים אחרים לעשות הסברה אפקטיבית, ולרכז עבורם מסרים אפשריים ונתונים מעודכנים, יוצרים קבוצות של יוצרים, מנגישים ידע ונתונים, יוצרים סט של דוגמאות מוצלחות להסברה אפקטיבית ומציעים כלי עריכה במימון המדינה.

 
צעד שלישי: גיוס מערך מילואים הסברתי מבוזר
בדומה ללחימה בשדה הקרב שבה נדרש  מערך מילואים מקצועי ומאורגן, כך גם נכון הדבר בשדה הלוחמה ההסברתי. לשם כך יש לפנות בזמני שגרה ולהכין תאים של סטודנטים, תלמידים או מתנדבים אחרים. אנשים אלו יחולקו לקבוצות קטנות של שלושה עד שישה אנשים, שיוצרים סרטוני הסברה בזמן אמת, כאשר מתחיל מבצע או מתחילה מלחמה. אנשים אלו יזכו לקורסים (עריכה, העברת מסרים ועוד) בזמן שגרה ויהיו מוכנים לפעולה בזמן משבר. כמובן שניתן להקים גופים כאלה בכל העולם, כדי לייצר בזמן אמת שת"פ הסברתי בכל השפות.


מילואים גם בהסברה. חיילי מילואים בקיבוץ מרום בגולן, שלשום (צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש 90)

צעד רביעי: גיוס אמנים, יוצרים וכוכבי רשת בזמני מלחמה או מבצע
האמנים כמעט תמיד הם מהראשונים להיפגע במבצעים ומלחמות. זהו ללא ספק משבר שניתן להפוך להזדמנות על ידי גיוס כוכבי תרבות למאמץ ההסברה בצו 8 צבאי – מה שיאפשר להם לקבל תגמול כלכלי כמו חיילי מילואים. קומיקאים יכולים להכין מערכונים. אנשי קולנוע יכולים להכין תחקירים וסרטונים קצרים ועוד. גיוס של כותבים ויוצרים למאמץ ההסברה הוא חיוני - סרטוני ההסברה של ארץ נהדרת במלחמה האחרונה הם דוגמה לכך שסרטון הומוריסטי מושחז שווה ערך למאות תדרוכים של דובר צה"ל.
 

 
צעד חמישי: פניה לארגונים בקריאה לפעולה כנגד פשעי הפלסטינים 
בכל מקרה של פגיעה של פלסטינים בזכויות אדם של יהודים או ערבים: פיגוע, חיסולים פנימיים, פגיעה בקהילת הלהט"ב, פגיעה בנשים, השתקת עיתונאים, פעילות טרור של גורמי ביטחון פלסטינים, הסתה בבתי הספר, קריאה לטרור של גורמי ממשל ברשות ועוד. יש לפנות מיידית לכמה שיותר גורמים בין לאומיים – לדווח ולבקש גינוי ופעולה כנגד הגורמים. נכון, לרוב מדובר בארגונים בעלי ניחוח אנטישמי מובהק ואין לחשוב שבפועל הם יפעלו, אך עשרות אלפי פניות יסייעו להציב משקל נגד לטענות העזתים ולהציג את האבסורד והצביעות שלהם.  
 
צעד שישי: סילוק גורמי הסתה אנטישמיים מישראל ובמיוחד מיהודה ושומרון
ארגונים במימון  האחים המוסלמים שולחים פעילים ליהודה ושומרון כדי לצלם ולהסיט נגד מדינת ישראל. יש לאתר גורמים אלו, ישראלים או בעלי אזרחות זרה ולהרחיק אותם מיהודה ושומרון בצו אלוף. בנוסף, את האזרחים הזרים ניתן לגרש מתוך הסעיף של תמיכה בחרם ודיווח כוזב על סיבת הכניסה לארץ, גורמים אלו מהווים מנוף עצום של הסברה אנטי-ישראלית שמסכנת אותנו יותר מכל טיל שנורה מעזה. 

השלב האחרון: חקיקה מקיפה בכנסת. משפחות החטופים בדיון בוועדה בכנסת (צילום: אורן בן חקון/פלאש 90)
 
צעד שביעי: חוק למניעת הסתה אנטי-ישראלית שקרית
אחת הסכנות הגדולות ביותר היא תעשיית השקרים האנטי-ישראלית. במציאות החדשה של הרשתות החברתיות השקרים האין סופיים נקלטים בלבבות וכאשר מתברר שמדובר בשקרים שבועות או שעות לאחר מכן אין לכך כבר שום משמעות. הבעיה היא שבחלק מהמקרים מקור השקרים מגיע מגורמים ישראלים, שמפיצים שקרים שמסכנים את חיינו ממש, אך לא משלמים על כך מחיר. שקרים אלו אינם רק מילים – מדובר בפצצות החכמות החדשות שגורמות לפגיעה ואף לרצח של ישראלים בישראל ומחוצה לה.
מדובר בכלי מוות של ממש וכך יש לנהוג בהם. לצורך כך, יש להעביר חוק על פיו הפצת מידע שקרי על מדינת ישראל, ובייחוד כנגד צה"ל; ישראלי שנמצא אשם בעבירה זו של הפצת מידע שקרי על ישראל ישלם פיצוי כספי, כאשר הישנות העבירה כבר צריכה להוביל למאסר בפועל של האחראים על הפרסום. 
הכותב: ראש החטיבה למשאבי אנוש במכללה האקדמית גליל מערבי ומגיש הפודקאסט העתידני "עולם חדש מופלא".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה