השוק

ההשפעה של המכה הכואבת שהנחית בנק הפועלים על IBI נחשפת; כל המספרים

בשנה שעברה נפל דבר בשוק החיתום הישראלי, בנק הפועלים שותפות ארוכת שנים עם בית ההשקעות IBI בחברת החיתום שלו; שנה לאחר העזיבה הרועשת של בנק הפועלים נחתכו ההכנסות של חברת החיתום ביותר מ-60% אבל משכורות הבכירים? נשארו אותו הדבר
ניצן כהן | 
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום unsplash, יחצ גדי דגון)
בשנה שעברה נפל דבר בשוק החיתום הישראלי. בנק הפועלים, הבנק הגדול והחשוב במדינה, עזב שותפות רבת שנים עם בית ההשקעות IBI, אחד מבתי ההשקעות הוותיקים בישראל, בחברת החיתום וזו הייתה מכה כואבת הרבה יותר ממה שחשבו כולם.
חברת החיתום IBI סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 20 מיליון שקל בלבד וזאת לאחר שבשנת 2022, עם בנק הפועלים, רשמה הכנסות של כ-51 מיליון שקל. באופן מפתיע, או שלא, הוצאות ההנהלה והכלליות של חברת החיתום נותרו ללא שינוי, כאילו מעולם לא צללו ההכנסות ביותר מ-60%.
 
נעזוב לרגע את הרווח הנקי, חברת החיתום IBI רווחית והיא חברה לא רעה בסך הכל אבל העזיבה המתוקשרת של בנק הפועלים את השותפות רבת השנים נבעה מכך שהבנק סירב לאשר לבכירי חברת החיתום IBI (ירון מוזס, עופר גרינבאום ושי נבו) תנאי שכר ותוספות שכר מפליגות מהסוג הזה.
הוצאות ההנהלה והכלליות של חברת החיתום IBI שכוללות בעיקר את הוצאות השכר של העובדים (ואין הרבה כאלה בחברות חיתום) הסתכמו ב-2023 ב-21.3 מיליון שקל לעומת 25.3 מיליון שקל ב-2022. כדי להבין את הוצאות השכר כדאי להסתכל על הפרופורציות שלהם ביחס להכנסות. ההכנסות כאמור היו כ-20 מיליון שקל והוצאות ההנהלה 21.3 מיליון שקל. כן, פשוט ככה.
נזכיר שכשבנק הפועלים איים לעזוב את השותפות, עוד טרם העזיבה, אמרו גורמים מקורבים לחברת החיתום שההשפעה של בנק הפועלים על החברה נמוכה עד זניחה ולכן הבנק לא יכול לכפות את רמות השכר שנהוגות בבנק על החברה. הבכירים ציינו עוד כי בנק הפועלים אינו ספק עבודה גדול כל-כך וההשפעה של הנפקות עם חברת חיתום אחרת לא תשפיע על הביצועים של החברה, אולי בשוליים.
אבל הנה שנה עברה והדוחות הכספיים מתפרסמים ולאור התוצאות של חברת החיתום IBI נראה כי בנק הפועלים עשה את הצעד המתבקש, מבחינתו לפחות ועזב את החברה.
לסיום נציין כי אמנם שוק ההנפקות בשנת 2023 היה חלש יותר מהשוק הזה ב-2022 אולם לא מדובר במצב בו ההכנסות קורסות ביותר מ-60% ללא התאמה מתבקשת של שכר הבכירים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה