השוק

האינפלציה בישראל מזנקת: "הורדת הריבית מתרחקת, מחירי הדיור יעלו"

עוד מכה כלכלית נרשמת היום כשמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6%, גבוה מהתחזיות המוקדמות שהיו למדד של 0.5% שגם הוא נחשב לגבוה. בשל כך, בכירים במשק הישראלי מעריכים כי האינפלציה שעלתה תביא לעלייה במחירי הדיור וכי הריבית בישראל לא תרד בקרוב. כל התגובות לנתונים הדרמטיים
מערכת ice |  1
כלכלה במשבר (צילום shutterstock)
עוד מכה כלכלית שבאה מכיוון האינפלציה שמרימה ראש. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.6% בעוד התחזיות המוקדמות היו למדד שגם הוא היה גבוה בשיעור של 0.5%. הקצב השנתי של האינפלציה מתרחק מיעד יציבות המחירים והוא עומד כעת על 2.7%.
מתן מזרחי, מנהל מרחב ירושלים בחברת אלדר משכנתאות, הגיב לפרסום מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור: "מדד המחירים לצרכן של חודש מרץ עלה ב-0.6% והגביר את קצב האינפלציה השנתי ל-2.7%. העלייה נבעה בן היתר מסוגיות כגון: פערי השכר בגלל המחסור בעובדים, עליית מחירי הנפט, פיחות בשקל, ושינוים במיסוי על מוצרים פופולריים כמו עליית המס על הסיגריות. התחזית לתנודות בריבית והקדמת העלאת המע"מ, משפיעה על הצפי לאינפלציה, המובילה להתמודדות עם אתגרים כלכליים צפופים".
 
"המדד המרכזי שמשפיע על המחירים הוא מחירי השכירות והרמזים להמשך התאוששות בשוק הדירות נראים ברורים. נתוני בנק ישראל מביעים על עלייה משמעותית בהיקפי המשכנתאות שעומדים כרגע על 6.23 מיליארד שקל, מה שמעיד גם על חזרה לפעילות סבירה בעסקאות נדל"ן. נראה כי התחזיות לאינפלציה גבוהה יותר תרמו להחלטת בנק ישראל להשאיר את רמות הריבית ללא שינוי בשבוע האחרון. העלייה במחירי הדיור ב-1% היא רק הסנונית להמשך".
"בעקבות המלחמה נוצר מחסור גדול בעובדים בכלל ובענף הבנייה בפרט, מה שמוביל לירידה חדה בהתחלת הבנייה החדשות. בשוק שהוא בחוסר מעל 15 שנים המכה תהיה חזקה ותוביל לעליות מחירים חדות, לכן אנו ממליצים לקחת צעדים מהירים לרכישה. הריביות צפויות להתמתן בעתיד אבל המחירים רק יעלו. מי שמתעכב כעת בקניית דירה עשוי לפספס את הזדמנויות היום שלא יוכל לממש בשנים הקרובות".
להלן תגובה מפי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "מדד מרץ פותח את רצף המדדים החיוביים עונתית ומרחיק את הורדת הריבית. מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ עלה ב-0.6 אחוז (0.2 מזה עליית מחירי הסיגריות!!!) והיה מעט מעל לתחזית המוקדמת, כאשר גם מחירי הדיור מפתיעים מעט כלפי מעלה. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.7 אחוזים וצפויה להערכתנו הישאר בחלקו העליון של היעד בשנה הקרובה".
"רצף המדדים החיובים יימשך להערכתנו בחודשיים הבאים, עם עלייה של כ-0.6 אחוז באפריל בהובלת עלייה עונתית במחירי הפירות‑ירקות, הטיסות והנופש (חופשת פסח), לצד העלייה במחיר הדלק. למדד מאי אנו צופים עלייה דומה בהשפעת אותם הגורמים כאשר עוד מוקדם לקבוע מה יקרה למחיר הבנזין המפוקח שיקבע בעוד כשבועיים. ל-12 המדדים הבאים התחזית שלנו עומדת על 2.8 אחוזים, כולל העלאת המע"מ בתחילת 2025 שתשפיע במיוחד על מדדי ינואר/פברואר".
"לגבי ריבית בנק ישראל, אנו סבורים שלאור ההחרפה בסיכונים הגיאופוליטיים (ובסיכוני האינפלציה כתוצאה מכך – נפט, דולר, יבוא) קטנו הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הבאה בסוף מאי. דחיית הציפיות להפחתת הריבית בארה"ב והמשך השיפור בשוק העבודה (מחר בסקירה השבועית), מצמצמים עוד יותר את ההסתברות לכך".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, הגיב גם הוא לפרסום מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור: "מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% מה שמביא את קצב האינפלציה ל-2.7%. בחברת דרא מצפים שבנק ישראל ימשיך בהורדות ריבית מתונות כל עוד האינפלציה נותרת בתוך הטווח אותו הגדיר בנק ישראל". 
"מדד מחירי הדיור עלה ב-1.2% וזה בהמשך להתאוששות בקצב העסקאות, כפי שפורסם השבוע על ידי הכלכלן הראשי במשרד האוצר. שני הנתונים האלה מבטאים יחד את המגמה המתפתחת בשוק הדיור: ביקושים מתגברים, היצע נמוך ומחירים הנמצאים בקו עליה. להערכה החברה, מגמה זו תלך ותתחזק במהלך השנה".
מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, הגיב לפרסום המדד: "עליית מחירים והתייקרות המשכנתא. מי שיש  לו משכנתא שהיא צמודה למדד המחירים לצרכן, ישלם היום הרבה יותר. אומר מאיר וידר מנכל וידר משכנתאות. מדד המחירים לצרכן שהתפרסם היום הראה גם מגמה ברורה של גידול בביקושים לקניית דירה בשלושת החודשים האחרונים, מה שיוביל לעלייה במחירי הדירות בשוק".
בנוסף אומר וידר: "הצעות דחיית משכנתא שיזמו הבנקים הגדולים והקבלנים הפרטיים כניראה השפיעה באופן ברור על הרוכש הפוטנציאלי ואנו רואים עליה של כמעט חמישים אחוזים בביקושים לדירות חדשות לעומת יד שניה".
"נראה שהמגמה של בנק ישראל, בנוסף לעליה השנתית בקצב האינפלציה, הוא להוריד את ריבית בנק ישראל, דבר שימשיך את רמת הקשיחות לרכישות דירות יד ראשונה ויד שניה ומנגד, עצירת קצב התחלות הבניה ומסירות של דירות שנתקעו בעקבות הלחימה. החודשים האחרונים רק הורידו את רמות ההיצע, ואת העליות המחיר אנחנו צפויים לראות כבר בחודשים הקרובים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מחירי הדיור לא יעלו מה שיקרה זה
    קובי 04/2024/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שהקופת הרווח של הקבלנים תקטן מה לעשות???? הציבור לא מטומטם ולא יהיה פריירלקנות במחירים מטורפים כאלה.
    סגור